19/09/2021

Μπέζος-Φιλιππίδης-Αυγουστίδης: μια ξεχωριστή συνέντευξη με αφορμή τον “Αμερικάνικο Βούβαλο”

Μπέζος-Φιλιππίδης-Αυγουστίδης: μια ξεχωριστή συνέντευξη

Στο ιστορικό Θέατρο Μουσούρη τρεις σπουδαίοι ηθοποιοί συνδιαλέγονται με ένα πολυσήμαντο έργο. Οι πρόβες πραγματοποιούνται με εντατικό ρυθμό, καθώς η πρεμιέρα του «Αμερικάνικου βούβαλου», η οποία έχει προγραμματιστεί για τις 25 Ιανουαρίου, πλησιάζει. Ο Γιάννης Μπέζος, ο Πέτρος Φιλιππίδης και ο Ορφέας Αυγουστίδης παρ’ όλα αυτά δείχνουν πανέτοιμοι και συζητούν χαλαρά τις τελευταίες λεπτομέρειες.

Ανεβαίνουμε στη σκηνή και γύρω από ένα πρόχειρο τραπέζι ξεκινάμε τη συνέντευξή μας. Τα επόμενα λεπτά, με αφορμή το έργο του Ντέιβιντ Μάμετ, η κουβέντα θα οδηγηθεί αυτόματα στην πολιτικοοικονομική κατάσταση της χώρας, στους δημοσιογράφους, στους πολιτικούς, στους θεατές και τα ερωτήματα, ρητορικά ή μη, που θα πέσουν στο τραπέζι θα είναι πολλά: «Ποιος φταίει για το χάιδεμα του κόσμου;», «Δεν ξέρουν τελικά τίποτα οι θεατές;», «Ποιος κατέστρεψε τη χώρα;», «Μπορεί ένας Έλληνας καλλιτέχνης να πάρει θέση όπως η Μέριλ Στριπ;», «Είναι καλή επιλογή για το Υπουργείο Πολιτισμού η Λυδία Κονιόρδου;», «Φταίνε για όλα οι δημοσιογράφοι;»… 
 
Ο Ντέιβιντ Μάμετ το 2008 έγραψε μια επιστολή, ένα άρθρο, στο οποίο αιτιολογούσε γιατί δεν είναι πια ένα αριστερό φυτό. Σε αυτό αποποιήθηκε γενικότερα τα αντικαπιταλιστικά του έργα, μεταξύ των οποίων και τον «Αμερικάνικο βούβαλο». Όταν τον ρώτησαν για τα συγκεκριμένα έργα, απάντησε ότι δεν τα αποδοκιμάζει πια, αλλά δεν μπορεί να είναι σε όλη του τη ζωή αντικαπιταλιστής. Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με αυτό το έργο. 
Γιάννης Μπέζος: Ο Πέτρος ήθελε πολύ να το ανεβάσει. 
Πέτρος Φιλιππίδης: Η επιλογή ενός έργου γίνεται πολλές φορές με βάση σημαντικούς ή ασήμαντους λόγους. Βέβαια δεν υπάρχει ασήμαντος λόγος. Ο ασήμαντος λόγος ίσως είναι και ο πιο σημαντικός. Περιμένει κάποιος να ακούσει ότι ένα έργο μιλά γι’ αυτό, για εκείνο, για το άλλο, ότι στόχος του συγγραφέα είναι να κάνει μια κατάθεση. Μπορεί να ισχύουν όλα αυτά, το ένα δεν ακυρώνει το άλλο.
Το συγκεκριμένο έργο επιλέχθηκε επειδή θέλαμε να κάνουμε κάτι με τον Γιάννη, για άλλη μια φορά, να είμαστε πάλι μαζί. Το τρίο συμπληρώθηκε με ένα νεότερο ηθοποιό, έναν από τους καλύτερους ηθοποιούς της γενιάς του, τον Ορφέα Αυγουστίδη, με τον οποίο και οι δύο θέλαμε καιρό να συνεργαστούμε.
Από κει και πέρα είπαμε με τον Γιάννη ότι το εν λόγω έργο είναι σημαντικό, πολύ ωραίο, αν και, όπως με ενημερώσατε, ο συγγραφέας πλέον το βλέπει διαφορετικά. Δεν παρακολουθώ τι κάνει ο Μάμετ στη ζωή του, καθώς με ενδιαφέρει κυρίως το έργο του. Αυτό που αναφέρατε για τον Μάμετ δεν το γνώριζα. Καλύτερα όμως έτσι, γιατί οι συγγραφείς πρέπει να τελειώνουν με τα έργα τους όταν τα γράφουν. Από κει και πέρα, όταν κάποιος έχει να πει κάτι μέσα από το έργο ενός συγγραφέα, ακόμα και όταν αυτός το αποκληρώνει ή αποποιείται την ευθύνη της συγγραφής του, αυτό δεν σημαίνει ότι ακυρώνεται ξαφνικά. Ευτυχώς δεν είναι δυνατό να καταστραφεί.
Πιστεύω πως ο «Αμερικάνικος βούβαλος» είναι ένα πολύ σημαντικό έργο όχι μόνο επειδή είναι ένα από τα αντικαπιταλιστικά έργα του Μάμετ, αλλά επειδή μιλά και για άλλα πράγματα, έχει ως αιχμή του δόρατος τον αντικαπιταλισμό και μέσα από αυτό προκύπτει ότι ο αντικαπιταλισμός οδηγεί τους ανθρώπους στην κατάντια, όπως αυτή που βιώνουν οι τρεις πρωταγωνιστές στο παλαιοπωλείο ενός εκ των τριών. Σίγουρα ο καπιταλισμός είναι μια μόδα που δεν έχει περάσει. 
Σε περιόδους όπως η σημερινή δεν είναι ρίσκο να μην επιλέξετε μια κωμωδία; 

Διαβάστε ολόκληρη την πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη που πήρε η Γιώτα Δημητριάδη στο Τέχνες-PLus

(Συνολικές Επισκέψεις 1,187, 1 επισκέψεις σήμερα)

mm
About Texnes Plus 214 Articles
Το Texnes-plus προέκυψε από τη μεγάλη μας αγάπη, που αγγίζει τα όρια της μανίας, για το θέατρο. Είναι ένας ιστότοπος στον οποίο θα γίνει προσπάθεια να ιδωθούν όλες οι texnes μέσα από την οπτική του θεάτρου. Στόχος η πολύπλευρη και σφαιρική ενημέρωση του κοινού για όλα τα θεατρικά δρώμενα στην Αθήνα και όχι μόνο…

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*