13/04/2021

Merlin Puppet: οι Έλληνες που κατέκτησαν τον κόσμο με τις κούκλες τους! (Βίντεο)


Οι Merlin Puppet Theatre μιλούν αποκλειστικά στο viewtag.gr

Μεγαλώσαμε μαζί στα Δυτικά προάστια της Αθήνας. Αργότερα οι δυο τους έγιναν ζευγάρι, εγκατέλειψαν τις δουλειές τους, ασχολήθηκαν με το κουκλοθέατρο και το 2011 μετακόμισαν στο Βερολίνο. Έχουν συμμετάσχει σε πολλά φεστιβάλ κούκλας, σε όλο τον κόσμο και έχουν λάβει πολλές διακρίσεις.

Παίζουν κυρίως κουκλοθέατρο για ενήλικες αλλά όχι μόνο. Προσωπικά, τις παραστάσεις τους θα τις χαρακτήριζα υπαρξιακού στοχασμού και θα έλεγα ότι έχουν επιρροές από το dark- gothic ρεύμα και τα κόμικς. Επίσης, αν λατρεύετε τις ταινίες του Tim Burton ( Ο ψαλιδοχέρης- Η νεκρή νύφη-Χριστουγεννιάτικος εφιάλτης ), τον βουβό κινηματογράφο ( Buster Keaton ) ή το θέατρο σκιών, πρέπει οπωσδήποτε να δείτε παράστασή τους!

Σας παρουσιάζω λοιπόν τους αγαπημένους μου Merlin Puppet Theatre (merlinpuppetry.gr ), δηλαδή την Ντέμη Παπαδά και τον Δημήτρη Στάμου.

 

Πώς ξεκίνησε η αρχική ιδέα να ασχοληθείτε με το κουκλοθέατρο; Στην αρχή προφανώς κάνατε άλλες δουλειές και οι δύο.

Ξεκινήσαμε κατά λάθος. Εκεί γύρω στο 1995. Σε μια ηλικία αναζήτησης δημιουργικών διεξόδων με γενικότερη περιρρέουσα νοοτροπία « πανεπιστήμιο ή θάνατος » και σε μια εποχή, όπου όλες οι προτάσεις επαγγελματικής αποκατάστασης δεν μας κάλυπταν σαν προσωπικότητες. Κάτι μας έλκυε πάντοτε στις μαριονέτες. Αρχίσαμε να πειραματιζόμαστε με υλικά. Δύσκολα και όμορφα χρόνια, καθώς προσπαθούσαμε να επιβιώσουμε κάνοντας διάφορες δουλειές και συγχρόνως να ανακαλύψουμε μια τέχνη χωρίς να υπάρχει καμία υποδομή στην Ελλάδα, για να τη διδαχθεί κάποιος, με το internet στα πρώτα του βήματα και βιβλιογραφία ανύπαρκτη. Έτσι στα τυφλά, φτιάξαμε τις πρώτες μας κούκλες. Έτσι στα τυφλά, αποφασίσαμε να τις ζωντανέψουμε. Με την αφέλεια ενός μικρού παιδιού.

Ξεκινήσατε με παραστάσεις στην Ελλάδα κυρίως παιδικού θεάτρου. Αργότερα γιατί συνεχίσατε με παραστάσεις ενηλίκων;

Το κοινό δεν το επιλέξαμε. Ακολουθήσαμε την « κοινή λογική » που έλεγε ότι το κουκλοθέατρο είναι για παιδιά. Η έλλειψη γνώσης, εμπειρίας και επιρροών μας κατεύθυνε προς τα εκεί. Μας πήρε λίγα χρόνια, για να καταλάβουμε πόσο λάθος ήταν η νοοτροπία αυτή. Όσο περισσότερο ανακαλύπταμε τη τέχνη του κουκλοθεάτρου, τόσο περισσότερο καταλαβαίναμε και την πραγματική δυναμική της κούκλας ως επικοινωνιακού εργαλείου. Πως οι έννοιες και οι συμβολισμοί της δεν έχουν ηλικιακά όρια. Οπότε ξεκινήσαμε να δημιουργούμε παραστάσεις χωρίς κανένα είδος φραγμού. Έτσι, φτάσαμε στο σήμερα, όπου νιώθουμε ότι μπορούμε να μοιραστούμε τη τέχνη μας με ΟΛΟΥΣ.

Απ’ όσο ξέρω υπάρχουν διάφορες τεχνικές, για να παίξει κανείς την κούκλα. Εσείς ποιες χρησιμοποιείτε;

Κάθε χαρακτήρας που δημιουργούμε και φέρνουμε στη ζωή εξυπηρετεί ένα συγκεκριμένο σκοπό σε μια παράσταση. Η πορεία του στη σκηνή είναι προσχεδιασμένη. Οι δράσεις του επίσης. Τον σχεδιάζουμε και τον κατασκευάζουμε βάσει αυτών των σκηνικών δράσεων. Αυτό σημαίνει ότι χρησιμοποιούμε όλα τα είδη κούκλας και τεχνικών που μας χρειάζονται, για να πετύχουμε το επιθυμητό οπτικό αποτέλεσμα. Επιτραπέζιες κούκλες άμεσου χειρισμού, μαριονέτες με νήματα, φιγούρες για τεχνική θεάτρου σκιών, γαντόκουκλες και ενίοτε κούκλες που συνδυάζουν παραπάνω από μία τεχνικές.

Ποιος φτιάχνει τις κούκλες, τα σκηνικά, τους φωτισμούς, τα εφέ, το σενάριο των παραστάσεων σας;

Ακολουθούμε το παραδοσιακό μοντέλο κουκλοπαίχτη που τα κάνει όλα. Όλα τα στάδια παραγωγής περνάνε από τα χέρια μας. Αυτό είναι το δύσκολο στη πραγματοποίηση μιας κουκλοθεατρικής παράστασης. Αλλά από την άλλη, είναι και αυτό που μας μαγεύει. Αυτή η πολυμορφία του κουκλοθεάτρου είναι που σε κρατάει συνεχώς σε μια δημιουργική εγρήγορση. Η επαφή και η ενασχόληση με όλες τις μορφές τέχνης. Κάθε παράσταση είναι ένα άλλο ταξίδι σε καινούρια γνώση, σε νέα υλικά, σε νέα πειράματα.

Από πού αντλείτε τη θεματολογία σας;

Απ’ ό, τι υπάρχει και συμβαίνει γύρω μας. Η θεματολογία μας είναι κοινωνικοπολιτική. Είμαστε ζωτικό κομμάτι ενός κόσμου που μας επηρεάζει και τον επηρεάζουμε. Στο ερώτημα « τέχνη για τη τέχνη » ή « τέχνη για τον Άνθρωπο », η θέση μας ήταν πάντα ξεκάθαρη : « τέχνη για τον Άνθρωπο » .

Μας ενδιαφέρει να επικοινωνούμε μέσω της τέχνης ζητήματα που καίνε τη ψυχή μας. Αρκετές φορές μας έχουν χρεώσει τον ακραίο τρόπο που προβάλλουμε και πραγματευόμαστε τα ζητήματα αυτά – ως προς την υπερβολή- , τον πεσιμισμό, το μαύρο χιούμορ. Αλλά έτσι επιλέξαμε να αφήσουμε το καλλιτεχνικό μας ίχνος. Σε έναν κόσμο που « καίγεται » δεν έχουμε χαρούμενες ιστορίες να σας πούμε.

Οι παραστάσεις σας δεν περιέχουν λεκτικό κείμενο. Για ποιο λόγο;

Έχει να κάνει κι αυτό με τους φραγμούς που σου είπα παραπάνω. Θεωρούσαμε ότι είναι πιο εύκολο να επικοινωνήσεις κάτι με το λόγο. Με τον καιρό το απορρίψαμε και αυτό, αφού διαπιστώσαμε ότι χάναμε τη πραγματική ουσία της κούκλας ως σύμβολο.

Επανεκτιμήσαμε την αξία της κάθε κίνησής της.

Την αξία της σιωπής.

Έτσι, όταν σταματήσαμε να μιλάμε, ήταν σαν να ανακαλύψαμε το κουκλοθέατρο πάλι από την αρχή. Μας ανοίχτηκαν νέοι δρόμοι έρευνας.

Είδαμε ότι μπορούμε να επικοινωνούμε ουσιαστικά με το κοινό χωρίς να υποβιβάζουμε τις κούκλες από ζωντανούς οργανισμούς σε ηχεία ανούσιων ήχων και λέξεων.

Ποιες είναι οι επιρροές σας;

Μετά από τόσα χρόνια είναι δύσκολο να μιλήσουμε για συγκεκριμένες επιρροές. Μας επηρεάζουν κατά κάποιο τρόπο όλα και τίποτα. Έχουμε πια μια δική μας ταυτότητα καθώς και ένα δικό μας αισθητικό κριτήριο και φίλτρο. Γενικά ήμασταν πάντα λάτρεις του γερμανικού εξπρεσιονισμού και αυτό μας έχει επηρεάσει αρκετά. Από την άλλη, κάθε είδους ερέθισμα που μπορούμε να το μεταφράσουμε σε κουκλοθεατρική πράξη είναι για εμάς επιρροή.

Έχετε συμμετάσχει σε πολλά φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο και έχετε διακριθεί σε κάποια από αυτά. Πείτε μας τις πιο ξεχωριστές στιγμές σας.

Είναι δύσκολο να τις ξεχωρίσουμε. Κάθε μας ταξίδι και κάθε μας παράσταση εμπεριέχει έντονες στιγμές και νέες εμπειρίες. Αυτό είναι που μας δίνει ενέργεια και δύναμη, για να συνεχίζουμε αυτό που κάνουμε. Μπορούμε να αναφέρουμε όμως κάποιες σαν κομβικά σημεία στην πορεία μας. Η sold out ευρωπαϊκή πρεμιέρα μας στο Βερολίνο, το ταξίδι μας στη Κολομβία, σαν πρώτη μας επαφή με τη σχολή της Λατινικής Αμερικής, το βραβείο καλύτερης παράστασης στο φεστιβάλ παιδικού θεάτρου στο Μαυροβούνιο με το “Clowns Houses”. Όπου αποδείχτηκε και στη πράξη αυτό που σου έγραψα παραπάνω. Ότι το κουκλοθέατρο δεν έχει ηλικιακούς φραγμούς.

Τώρα μένετε στο Βερολίνο. Για ποιο λόγο φύγατε από την Ελλάδα;

Μετά από πέντε χρόνια που είμαστε στο εξωτερικό μου φαίνεται λίγο ανούσια η ερώτηση αυτή. Μου φαίνεται πια αυτονόητο ότι η φύση της δουλειάς μας είναι το να ταξιδεύεις.

Κακά όμως τα ψέματα, στην Ελλάδα είμαστε απομονωμένοι. Γεωγραφικά και πολιτιστικά. Τραγικό, για ένα λαό από τη φύση του ταξιδευτή. Παρόλο που οι δημιουργικές δυνάμεις του τόπου παράγουν ουσιαστικό και υψηλού επιπέδου καλλιτεχνικό έργο, στο τέλος νιώθεις ότι κάνεις κύκλους που καταλήγουν στο ίδιο σημείο. Αυτό οφείλεται σε μια γενικότερη έλλειψη σχεδιασμού γύρω από τον πολιτισμό.

Πέραν μεμονωμένων περιπτώσεων, σε εθνικό επίπεδο δεν εξάγουμε και δεν εισάγουμε πολιτισμό. Πράγμα που δεν συμβαίνει σε καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα. Ακόμη και από τις γειτονικές βαλκανικές χώρες, που μεταξύ τους ανταλλάσουν πολιτισμό με τη μορφή φεστιβάλ, συμπαραγωγών ή καλλιτεχνικών προγραμμάτων, η Ελλάδα απέχει.

Αυτή η καθημερινή συναναστροφή με ανθρώπους από όλο το κόσμο μας έλειπε. Αυτή η μίξη κουλτούρας, νοοτροπιών, αντιλήψεων, διαφοράς οπτικής, καλλιτεχνικών τάσεων. Είχαμε ανάγκη να δώσουμε και να πάρουμε, να επηρεαστούμε και να επηρεάσουμε. Τελικά θα έλεγα ότι αφήσαμε την Ελλάδα λόγω πνευματικής ασφυξίας.

Έχετε συνεργαστεί με κάποια γνωστά ονόματα στον κόσμο του θεάτρου και της μουσικής. Ποια είναι αυτά;

Έχουμε συνεργαστεί με ανθρώπους που μας εμπνέουν κυρίως σαν προσωπικότητες και πληρούν το δικό μας αισθητικό κριτήριο ως προς τον τρόπο και την αυθεντικότητα που υπηρετούν την τέχνη τους. Οι Tiger Lillies, οι Dirty Granny Tales και οι Opera Chaotique είναι κάποιοι απ’ αυτούς.

Ποια είναι η επόμενη προγραμματισμένη παράστασή σας;

Βερολίνο και Πράγα.

Σκοπεύετε να παίξετε στην Αθήνα σύντομα;

Δεν έχουμε προγραμματίσει κάτι άμεσα. Θα θέλαμε σίγουρα όμως, κάποια στιγμή τον επόμενο χρόνο.

Περιγράψτε μου μια μέρα σας στο Βερολίνο από το πρωί μέχρι το βράδυ.

Ευτυχώς η ζωή μας δεν έχει ρουτίνα. Περισσότερο από πέντε μήνες τον χρόνο είμαστε σε κίνηση ταξιδεύοντας ανά τον κόσμο. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορώ να σου περιγράψω μια τυπική μέρα στο Βερολίνο. Όποτε βρισκόμαστε στη πόλη περνάμε πολύ χρόνο στο ατελιέ μας σχεδιάζοντας και δημιουργώντας τα επόμενα projects. Αλλά και βλέπουμε φίλους, ακολουθούμε τα καλλιτεχνικά δρώμενα και δοκιμάζουμε μπύρες στις αγαπημένες μας γωνιές αυτής της πόλης.

Ντέμη και Δημήτρη, σας ευχαριστώ πολύ για την συνέντευξη. Καλές καλοκαιρινές παραστάσεις!

Ματούλα Χρυσού

 

 

(Συνολικές Επισκέψεις 780, 1 επισκέψεις σήμερα)
Η Μάνα του Φύσσα είναι Μάνα μας και πρέπει να την προστατεύουμε
Πιο δημοφιλές το FBI από τους υποψήφιους προέδρους!

4 Comments on Merlin Puppet: οι Έλληνες που κατέκτησαν τον κόσμο με τις κούκλες τους! (Βίντεο)

  1. Πολύ ενδιαφέρον θέμα, μεστό και άκρως κατατοπιστικό το κείμενο!!!!! Μπράβο Ματούλα!!! Πολλές επιτυχίες στους καλλιτέχνες!!!!

  2. Πολύ ενδιαφέρον θέμα!!!! Μεστό και πολύ κατατοπιστικό το κείμενο!!!! Μπράβο Ματούλα!!!! Πολλές επιτυχίες στους καλλιτέχνες!!!!!

  3. Μπράβο Ματούλα! Ωραία συνέντευξη και ενδιαφέροντα πάντα τα projects των παιδιών 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*