Square» - Η υποψήφια για Oscar ξενόγλωσσης

«Amerika Square» – Η υποψήφια για Oscar ξενόγλωσσης ταινίας στο ΑΛΚΥΟΝΙΣ

«Amerika Square» του Γιάννη Σακαρίδη η ελληνική εκπροσώπηση για τα Όσκαρ και πάλι στους κινηματογράφους από 14/9. Για όσους δεν πρόλαβαν να τη δουν ραντεβού στο ΑΛΚΥΟΝΙΣ new star art cinema καθημερινά στις 23.00.

 

Σε σενάριο του ίδιου του σκηνοθέτη του Βαγγέλη Μουρίκη και του Γιάννη Τσίρμπα, βασισμένο στο βιβλίο ‘’Η ΒΙΚΤΩΡΙΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ’’ του Γιαννη Τσίρμπα. Με μακρύ φεστιβαλικό ταξίδι και πολλά βραβεία.

Με πρωταγωνιστές Γιάννη Στάνκογλου, Μάκη Παπαδημητρίου, Βασίλη Κουκαλάνι, Ξένια Ντάνια, Θέμις Μπαζάκα, Ερρίκο Λίτση και φόντο την Πλατεία Αμερικής μια παλιά συνοικία της Αθήνας χαρακτηριστική σήμερα, μιας εποχή μετανάστευσης, που τα όμορφα νεοκλασικά κτίριά της μας θυμίζουν την μεσοαστική Αθήνα του παλιού καιρού.

  

«Refuse to Sink» το σύνθημα της ταινίας. Ένα νεο-νουάρ πορτρέτο μιας Αθήνας που αντιδρά ακόμη στην πολυπολιτισμικότητα την πολυεθνική πλέον, πρώην αριστοκρατική Πλατεία Αμερικής.

Βραβείο της Fipresci, Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής Νεότητας και Ειδική μνεία για τον Βασίλη Κουκαλάνι, στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

 

 «Amerika Square»

Σκηνοθεσία: Γιάννης Σακαρίδης

Σενάριο: Βαγγέλης Μουρίκης, Γιάννης Σακαρίδης, Γιάννης Τσίρμπας.

                (βασισμένο στο βιβλίο Η ΒΙΚΤΩΡΙΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ του Γιαννη Τσίρμπα-εκδόσεις Νεφέλη).

Πρωταγωνιστούν: Γιάννης Στάνκογλου, Μάκης Παπαδημητρίου, Βασίλης Κουκαλάνι, Ξένια Ντάνια, Θέμις Μπαζάκα, Ερρίκος Λίτσης.

 

ΣΥΝΟΨΗ

 Με φόντο την πολύβουη Πλατεία Αμερικής, τέσσερις διαφορετικοί άνθρωποι συναντιούνται και οι ζωές τους θα αλλάξουν καθοριστικά.

Ο Μπίλι (Γιάννης Στάνκογλου) και ο Νάκος (Μάκης Παπαδημητρίου) είναι φίλοι από παιδιά, όμως έχουν εξελιχθεί σε δύο διαμετρικά αντίθετους χαρακτήρες. Ο Νάκος, ζει ακόμα με τους γονείς του, μισεί τους ξένους που έχουν κατακλύσει το μόνο πράγμα που του δίνει ταυτότητα, τη γειτονιά του. Εκεί, ο Μπίλι, ένας rock n’ roll σαραντάρης με το δικό του μπαρ και το παράνομο tattoo studio στο πατάρι, παρατηρεί τις αλλαγές στο τοπίο μέχρι που μια αναπάντεχη ερωτική ιστορία βομβαρδίζει τον μικρόκοσμο του.

Η Τερέζα (Ξένια Ντάνα), μια μπλεγμένη στα δίχτυα της μαφίας Αφρικανή τραγουδίστρια, θέλει να καλύψει ένα παλιό tattoo και η χημεία μεταξύ τους είναι ακαριαία. Παράλληλα, ο Τάρεκ (Βασίλης Κουκαλάνι), ένας απελπισμένος πρόσφυγας από τη Συρία με τη 10χρονη κόρη του, απευθύνεται όπου μπορεί για να φύγει από τη χώρα. Όσο ο Νάκος καταστρώνει σχέδιο εξολόθρευσης μεταναστών, η τύχη υφαίνει τη δική της πλοκή και φέρνει τις μοίρες των ανθρώπων κοντά, όσο μακριά κι αν γεννήθηκαν.

 

Λίγα λόγια για την ταινία

 Στην «Amerika Square» σε μια ακόμη πιο κοινή πολυκατοικία, από αυτές τις μεγάλες της αθηναϊκές που κάποτε θεωρούνταν προνόμιο το γεγονός πως έβλεπαν στην Πλατεία, δεν κρύβονται πλέον μυστικά, αλλά ο ανθρώπινος χάρτης της Αθήνας του σήμερα, έτσι όπως στην αρχή της ταινίας τον σημαδεύει ένας από τους πρωταγωνιστές της σαν να επρόκειτο σαν ένα (άνισο) ντέρμπι ανάμεσα στους Έλληνες και τους ξένους.

Οι ήρωες της «Amerika Square» είναι τρεις και ζουν και οι τρεις στην ίδια πολυκατοικία. Και για όσο διαρκεί μια ταινία θα ζήσουν ο καθένας τη δική του ταινία, με αρχή μέση τέλος και κεντρικό άξονα τη φυγή. Φυγή εκτός των ελληνικών συνόρων, εκτός της κρίσης, εκτός από αυτή τη μεγάλη σύμβαση του να μένεις ίδιος ενώ όλα γύρω σου αλλάζουν με ρυθμούς πολυβόλου.

 

Το εύρημα του Γιάννη Σακαρίδη είναι ότι σκηνοθετεί τις ιστορίες τους σαν μια περιπέτεια. Μια μεγάλη «αμερικάνικη» περιπέτεια, με το νατουραλισμό του φωτισμού του Γιαν Φόγκελ και την ταχύτητα μιας κάμερας που κόβει και ράβει πάνω στην κορύφωση της κάθε διαδρομής. Εκεί όπου ο διάχυτος ερωτισμός της ιστορίας του Μπίλλη μπερδεύεται με τη σάτιρα της οικογενειακής κατάστασης του Νάκου και την απόγνωση της αντεστραμμένης Οδύσσειας του Ταρέκ, ο Σακαρίδης κάνει την «Πλατεία Αμερικής» – αυτήν την ίδια που για καιρό έγινε το πέρασμα στο όνειρο ολόκληρων πληθυσμών – λίγο τζαζ, νυχτερινή, νουάρ, με τα αρώματα των ξένων να αναδύονται από παντού και τους ήχους από τις ανθρώπινες ανάσες να ενώνονται στην χαρτογράφηση της νέας πληθυσμιακής τάξης της Αθήνας.

 

Για κάποιο λόγο που αντιλαμβάνεσαι πως έχει να κάνει με τον ακτιβισμό ο Σακαρίδης φορτώνει τις ιστορίες του με ένα voice over που μοιάζει αχρείαστο και καταχρηστικό. Μπορεί αυτά που λέγονται να δίνουν τη σωστή διάσταση στο οικοδόμημα του και να βρίσκονται στην ακόμη πιο σωστή πλευρά της νέας τάξης πραγμάτων, αυτό όμως δεν ανακόπτει μια διάχυτη αίσθηση ότι το νόημα έχει γίνει κατανοητό από πολύ νωρίτερα, σχεδόν πριν η ταινία ξεκινήσει.

 

Η υπόθεση του «Amerika Square», της δεύτερης μεγάλου μήκους μετά το «Wild Duck», ταινίας του Γιάννη Σακαρίδη – ένα νεο-νουάρ πορτρέτο μιας Αθήνας που αντιδρά ακόμη στην πολυπολιτισμικότητα την ίδια ώρα που μοιάζει να παραδέχεται πως βρίσκεται – εκτός των άλλων – σε μια πρωτοφανή κρίση ταυτότητας.

«Refuse to Sink» μας λέει ο Γιάννης Σακαρίδης που έρχεται να ταράξει τα νερά μιας πόλης και μιας χώρας που αρνούνται να παραδεχτούν ότι δεν είναι πια πολιτισμικά ομοιογενείς.

Με φόντο την πολυεθνική πλέον, πρώην αριστοκρατική Πλατεία Αμερικής, οι ζωές τεσσάρων διαφορετικών ανθρώπων διασταυρώνονται με καταλυτικά αποτελέσματα.

Το «Amerika Square» (με αρχικό τίτλο «Πλατεία Αμερικής») που συμμετείχε στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (όπου κέρδισε το Βραβείο της Fipresci και το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής Νεότητας αλλά και ειδική μνεία για τον Βασίλη Κουκαλάνι, Ελληνο- Ιρανό σκηνοθέτη.

Σχόλια

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Διαβάστε ακόμα

Scroll to Top