09/12/2019

Παναγιώτης Γεωργούλας: Ο σκηνοθέτης πρέπει να σέβεται το κείμενο του συγγραφέα και ο συγγραφέας να σέβεται το όραμα και τις ιδέες του σκηνοθέτη

Παναγιώτης Γεωργούλας

Το έργο του Χριστόφορου Χριστοφή, «Toulouse-Lautrec: Η φαντασία της αμαρτίας», εμπνευσμένο από τη ζωή του δημοφιλούς ζωγράφου, ανεβαίνει για πρώτη φορά σε θεατρική σκηνή, σε σκηνοθεσία Παναγιώτη Γεωργούλα, στο Ίδρυμα Β&Μ Θεοχαράκη.

Η υπόθεση εκτυλίσσεται στο Παρίσι του 1901 και έχει σχέση με τον γνωστό Γάλλο ζωγράφο Toulouse-Lautrec (1864-1901). Κυρίαρχη μορφή στο έργο παράλληλα είναι μια γυναίκα που έχει στα μάτια του το ρόλο της μάνας, ερωμένης, οικονόμου και πόρνης. Στη διάρκεια του έργου ακολουθούν διάφοροι διάλογοι, όπου ο ζωγράφος συνομιλεί με καθεμιά από αυτές τις μορφές. Μέσα από τα λεγόμενά του, αναπτύσσει το πλαίσιο της κοσμοθεωρίας του για τη ζωή, μιας κοσμοθεωρίας που είναι δεμένη άρρηκτα με την απόλαυση όλων εκείνων των επίγειων απολαύσεων που ένας συμβατικός ή συντηρητικός άνθρωπος θα χαρακτήριζε ως ανηθικότητες. Συναντάμε τις αναφορές του στα καμπαρέ και τα πορνεία του Παρισιού του τέλους του 19ου αιώνα και των αρχών του 20ού. Μέσα από το κείμενο, ο ζωγράφος αναδεικνύει το στοιχείο της κοινωνικής υποκρισίας και της διπροσωπίας.

Με αφορμή αυτή την παράσταση ευκαιρία για μια κουβέντα με τον σκηνοθέτη, Παναγιώτη Γεωργούλα!

Το Κόψε – κόψε ήταν η πρώτη σας σκηνοθεσία. Γιατί επιλέξατε ένα μη θεατρικό έργο;

Θα σας πω αυτό που λέω πάντα σε όσους με ρωτούν για το «Κόψε κόψε». Με επέλεξε και δεν το επέλεξα! Τον Θανάση Τριαρίδη τον ανακάλυψα ως συγγραφέα πριν από 5 χρόνια, μέσω της συναδέλφου μου και ηθοποιού που έπαιζε και στη παράσταση, Κέλλυς Νικηφόρου, όταν με παρότρυνε να πάω να δω το Μένγκελε στο Θέατρο Faust. Στη συνέχεια διάβασα όλα του τα θεατρικά και τα αφηγήματα. Κάπως έτσι  ανακάλυψα και το «Κόψε κόψε» και στην πρώτη ανάγνωση που έκανα στο συγκεκριμένο κείμενο, το πρώτο πράγμα που είπα ήταν «μακάρι κάποια στιγμή να παίξω σε αυτό». Τα χρόνια πέρασαν, ήρθε η ώρα να σκηνοθετήσω και αρχικά στο μυαλό  μού  υπήρχε ένα άλλο θεατρικό έργο του Θανάση Τριαρίδη.  Εξαιτίας όμως κάποιων αδυναμιών δεν προχώρησε το συγκεκριμένο πλάνο  και βγήκε  πάλι στο προσκήνιο το «Κόψε κόψε».  Έτσι λοιπόν πραγματοποιήθηκε η μισή ευχή μου με το να το σκηνοθετήσω.

Παράλληλα, φέτος επιχειρήσατε τη 2η σκηνοθεσία σας. Πείτε μας 2 λόγια για τη νέα παράσταση.

Η 2η παράσταση που σκηνοθετώ φέτος, είναι ένα κείμενο του Χριστόφορου Χριστοφή με τίτλο «Toulouse Lautrec: Η φαντασία της αμαρτίας» και έχει να κάνει με τη ζωή του ζωγράφου Toulouse Lautrec.

 Τι μάθατε για τον Λωτρέκ με αφορμή την παράσταση;

Μέσα από την έρευνα που έκανα αρκετό χρονικό διάστημα προτού ξεκινήσω τις πρόβες με τους ηθοποιούς, ανακάλυψα πολλά πράγματα που δεν ήξερα για τον Toulouse Lautrec, αλλά αυτό που μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση ήταν ότι  εφηύρε ένα κοκτέιλ και το ονόμασε Earthquake, το οποίο φτιάχνονταν με 3 δόσεις αψέντι και 3 δόσεις κονιάκ.

Και οι 2 σας σκηνοθεσίες είναι πάνω σε ελληνικά έργα ζώντων συγγραφέων. Είναι τυχαίο;

Όχι δεν ήταν τυχαίο. Αγαπώ τον Λόγο των ελλήνων συγγραφέων.  Το ελληνικό θέατρο έχει ανάγκη να ακούγεται αυτός ο Λόγος. Είτε πρόκειται για παλαιότερους συγγραφείς, είτε για μοντέρνους. 

Παναγιώτης Γεωργούλας
Ανακάλυψα πολλά πράγματα που δεν ήξερα για τον Toulouse Lautrec, αλλά αυτό που μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση ήταν ότι εφηύρε ένα κοκτέιλ και το ονόμασε Earthquake, το οποίο φτιάχνονταν με 3 δόσεις αψέντι και 3 δόσεις κονιάκ.

Πόσο δύσκολο ή εύκολο είναι να είναι ο συγγραφέας παρών στην παράσταση;

Μπορεί να χαρακτηριστεί λίγο ναρκισσιστικό αυτό που θα πω, αλλά προσωπικά δεν θα ‘’ ιδρώσει καθόλου το αυτί μου’’ αν θα είναι παρών κι αν του αρέσει ή όχι. Όταν έχεις μια ιδιότητα, έχεις μια ιδιότητα.  Τελεία και παύλα. Ο κάθε ένας οφείλει και πρέπει να μένει στην ιδιότητα του. Ο σκηνοθέτης πρέπει να σέβεται το κείμενο του συγγραφέα και ο συγγραφέας να σέβεται το όραμα και τις ιδέες του σκηνοθέτη.

Επόμενα επαγγελματικά σχέδια

Δεν μου αρέσει να κάνω σχέδια. Προτιμώ να αφήνω την ίδια τη ζωή να με εκπλήσσει, είτε θετικά, είτε αρνητικά.

(Συνολικές Επισκέψεις 97, 1 επισκέψεις σήμερα)
Για τη Λούλου, τη γάτα
Προώθηση, δηλαδή «βουρ μπροστά» κι όποιον πάρει ο Επίτροπος!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*