30/11/2022

Με αφορμή τον Δικέφαλο

Γράφει ο Νότης Μαυρουδής

Με αφορμή

Όλα καλά και ωραία στα εγκαίνια του νέου γηπέδου της ΑΕΚ στη Νέα Φιλαδέλφεια· λογύδρια από τον Πρόεδρο και κάποιους παράγοντες, και τρισάγιο έγινε από τους παπάδες με τα εργαλεία της δουλειάς (λιβανιστήρια, εικόνες και προσευχές), και σταυροκοπήματα από τους… πιστούς-θεοφοβούμενους του γηπέδου και της ομαδάρας (αλλοίμονο!), ώστε να εξασφαλιστεί η ευλογία τού Πανάγαθου ως… προστάτη τού γηπέδου· τιμήθηκαν οι παλαιοί ποδοσφαιριστές ως όφειλαν και ΠΑΕ, ανέμισαν σημαίες κιτρινόμαυρες, και καπνογόνα, πυροτεχνήματα στον ουρανό· γέμισε το νέο γήπεδο από 32.000 θαυμαστές, φιλάθλους και οπαδούς και δοξάστηκε το όνομα του Μελισανίδη ως «Ήρωα» και στυλοβάτη!… Έγινε προσπάθεια να… αναβιώσει η μνήμη τής Αγιά Σοφιάς, και υπήρξε μπόλικη συγκίνηση μαζί με δάκρυ από το υπερθέαμα που είχε οργανωθεί, με ποικίλους ιστορικούς συμβολισμούς να υπερίπτανται στην ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα των ΑΕΚτζήδων!
Άφησα για το τέλος τη θέαση του γλυπτού μεταλλικού Δικεφάλου Αετού στην είσοδο του γηπέδου που είναι και το έμβλημα της ομάδας, γλυπτό έργο του Ούγγρου Γκάμπορ Μίκλος Ζόκε (Gabor Miklos Szoke)!

Αετός περήφανος, υποβλητικός, αυστηρός, βλοσυρός, τόσο, που δεν σηκώνει μύγα στο σπαθί του, όπως το πάγιο απόμακρο βλέμμα των βυζαντινών Εικόνων τής εκκλησιαστικής ορθοδοξίας…

Αυτό το επιβλητικό μεταλλικό γλυπτό όμως, έγινε αντικείμενο αυστηρής κριτικής τού Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας(ΕΕΤΕ), το οποίο αντιτίθεται στο γλυπτό έργο και ζητάει με επιστολή του την άμεση απόσυρση από το νέο γήπεδο της ΑΕΚ!
Κοινώς ζητάει να εξαφανιστεί το σύμβολο της ομάδας που δημιουργήθηκε από την ίδρυσή της το 1924! Να α π ο κ α θ η λ ω θ ε ί!
Στην επιστολή που εστάλη στα υπουργεία αναφέρονται σε “τερατόμορφο γλυπτό”, το οποίο “ενέχει να κινητοποιήσει εθνικιστικά αντανακλαστικά”, αλλά και “αισθήματα αλυτρωτισμού” και ακόμα να… «προσβάλει τους Τούρκους»!
(Για όσους επιθυμούν να διαβάσουν την επιστολή:
https://www.thrylos24.gr/kraksimo-se-aek-apo-eete-o-dikefalos-aetos-stin-opap-arena-parapempei-se-epithetiki-tromolagneia-na-aposyrthei/ )

Εδώ, δημιουργείται ένα πρόβλημα δεοντολογίας!
Αναρωτιέμαι: ποιο είναι το Νομικό Πλαίσιο που επιτρέπει στο ΕΕΤΕ να αιτείται την αποκαθήλωση του Συμβόλου μιας ομάδας; Εάν αρέσει ή όχι, υποθέτω πως αφορά την προσωπική και δημόσια κριτική. Υπάρχουν εξάλλου αμέτρητα εκθέματα στους δρόμους και τις πλατείες τής πρωτεύουσας που φτάνουν στο σημείο, ακόμα και να μας προσβάλλουν… Μέσα στο πλαίσιο της… ελεύθερης αγοράς και του ανταγωνισμού, το έκθεμα θα δείξει την αντοχή τής διάρκειάς του. Η επανάληψη της περίπτωσης του αγάλματος του Τρούμαν στην πλατεία Ρηγίλλης, καλό θα ήταν να μην επαναληφθεί· υπήρχαν τότε (στη δεκαετία του 1970) ποικίλοι πολιτικοί λόγοι που συνετέλεσαν στο να επιχειρείται κάθε τόσο η ανατίναξή του, με συνέπειες να υπάρξουν και θύματα. Η προτομή του είναι ακόμα εκεί…
Διαβάζω πως «Το Επιμελητήριο εκ του Νόμου είναι ο επίσημος σύμβουλος του Κράτους για την τέχνη στο δημόσιο χώρο».
Τα αισθητικά όμως συμπεράσματα του ΕΕΤΕ δεν επιτρέπεται να φτάνουν στο σημείο πρότασης αποκαθήλωσης. Είναι μια βιαστική απόφαση που εκθέτει ανεπανόρθωτα την ανάγκη πολυφωνίας, την ελευθερία τής έκφρασης και ως γνωστό, τέτοιου είδους απαγορεύσεις ζημιώνουν την πνευματική ελευθερία.

Ας πετάξουμε λοιπόν στα σκουπίδια πολλές από τις κιτρινιάρικες και κατινίστικες εκπομπές της TV, να μαζέψουμε τον σωρό των σκυλάδικων τραγουδιών και να κάψουμε τον υλικό φορέα του, να εξαφανίσουμε τις αντιαισθητικές αφίσες των δρόμων, να απαγορευθούν οι κακόγουστες ταινίες τού παλαιότερου Ελληνικού Κινηματογράφου και να κηρύξουμε «πόλεμο» σε ό,τι ΔΕΝ μας αρέσει, καταγγέλλοντάς το, φιμώνοντας και καταργώντας το!!!
Πώς να χαρακτηρίσω αυτή την ανακοίνωση, αν μη τι άλλο ο π ι σ θ ο δ ρ ο μ ι κ ή;
Το ευτράπελο: Υπερασπίζομαι κάτι που το ΕΕΤΕ συμβουλεύει να εξαφανιστεί· εδώ είναι η παγίδα. Εμφανίζομαι ως «υποστηρικτής» τού αντιαισθητικού και του άσχημου, που έχει κατακλύσει την καθημερινότητά μας και αν κάποιος αφελής το πιστέψει, θα επαναλάβω κάτι που έχω υποστηρίξει πολλές φορές: Εάν ο κοινωνικός μας στόχος είναι η προοδευτική πορεία (με ό,τι συνεπάγεται αυτό) αλλά και η ελευθερία τής έκφρασης, το παράδειγμα αυτής τής αμφιλεγόμενης Επιστολής ε κ θ έ τ ε ι ανεπανόρθωτα τα μέλη αυτού του νόμιμου φορέα με αυτή την προκρούστεια απόφαση!

Δεν κατάφερα να μάθω ποια μέλη απαρτίζουν το ΔΣ που είναι ΝΠΔΔ. Υποθέτω πως εκεί θα βρίσκονται σημαντικές προσωπικότητες των Εικαστικών Τεχνών· παρ’ όλα αυτά, θεωρώ πως η απόφαση αυτή είναι αναχρονιστική και επιζήμια…
Εάν η πολιτεία και το ΥΠΠΟ συναινούσαν με την πρόταση, η κοινωνία θα έμπαινε σε περιπέτεια διότι, απλούστατα, το ω ρ α ί ο και το ά σ χ η μ ο υπάρχουν και ανταγωνίζονται το ένα τ’ άλλο καθημερινά και ακατάπαυστα στο διηνεκές του χρόνου· μόνο έτσι θα συγκριθούν τα όποια πνευματικά προϊόντα που προορίζονται για έναν κόσμο αλλόκοτο, αντιφατικό, που επιθυμεί να αναπνεύσει ανάμεσα στις υπαρκτές του αντιθέσεις…
Ο μεταλλικός Δικέφαλος της ΑΕΚ δεν είναι του γούστου μου, αλλά θα υ π ε ρ α σ π ι σ τ ώ την ύπαρξή του…

Νότης Μαυρουδής

Φωτογραφία άρθρου:

ΔΙΚΕΦΑΛΟΣ ΑΕΤΟΣ
(Πρωτότυπο του Οικουμενικού Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης)


mm
About Νότης Μαυρουδής 414 Articles
Κιθαριστής, συνθέτης, αρθρογράφος

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*