29/03/2020

«Babylon berlin», ποιότητα και θέαμα σε έναν ακαταμάχητο συνδυασμό (Video)

«Babylon berlin»

Αποφασίζεις να δεις το Babylon Berlin, την σειρά για την οποία έχεις ακούσει πολλά από φίλους, έχεις διαβάσει αποθεωτικά άρθρα στον ξένο τύπο, γενικώς είσαι προετοιμασμένος για κάτι καλό. Όπως κάνεις πάντα, παράλληλα με την σειρά (όποια κι αν είναι αυτή), σχεδιάζεις να βλέπεις ενδιάμεσα, ταινίες, τηλεοπτικά προγράμματα που σ’ ενδιαφέρουν, ποδοσφαιρικούς αγώνες. Ξεκινάς με το πρώτο επεισόδιο και τα ξεχνάς όλα, σχέδια, προγραμματισμοί πάνε περίπατο. Παθαίνεις αυτό που κορόιδευες σε φίλους και γνωστούς. Το αναπόφευκτο «κόλλημα» («binge watching») που μόνο με το «Mad men» το είχες πάθει. 16 επεισόδια των 47 λεπτών, σε δύο (υποτίθεται) σεζόν, (που ουσιαστικά είναι μία), και τα οποία είναι ένα κι ένα, σε ένα 12ωρο μαραθώνιο οπτικής απόλαυσης, γεμάτα δράση και μουσική, εξαίρετους διαλόγους και σκηνές που μένουν χαραγμένες στη μνήμη σου.

Τι είναι λοιπόν το Babylon Berlin, που εκμαυλίζει ακόμα και τις μεγαλύτερες αντιστάσεις; Η Γερμανική σειρά μεταφέρει στην μικρή οθόνη την σειρά των μυθιστορημάτων του Volker Kutcher με ήρωα τον ντετέκτιβ Γκέρεον Ρατ. Το πρώτο βιβλίο της σειράς αυτής με τίτλο «Το βρεγμένο ψάρι» (κυκλοφορεί στη χώρα μας από τις εκδόσεις «Ποικίλη στοά») αποτελεί την (πολύ χαλαρή) βάση των δύο πρώτων σεζόν – αν και νομίζω ότι υπάρχουν στη σειρά στοιχεία και από το δεύτερο βιβλίο τον «Βωβό θάνατο» (κι αυτό από την «Ποικίλη στοά» στα ελληνικά). Σκηνοθέτης της σειράς είναι ο πολύ καλός Τομ Τίκβερ (που έγινε γνωστός από την επιτυχία της ταινίας «Τρέξε Λόλα, τρέξε» και η παραγωγή μεταξύ άλλων περιλαμβάνει τα δίκτυα ARD και SKY DEUTCHLAND, ενώ την διανομή στις υπόλοιπες χώρες έχουν αναλάβει διάφοροι τηλεοπτικοί συνδρομητικοί σταθμοί, ανάμεσά τους και το Netflix (για ΗΠΑ, Καναδά και Αυστραλία σε μεταγλωττισμένη βερσιόν). Η παραγωγή είναι η ακριβότερη για ευρωπαϊκή σειρά με το κόστος να ανέρχεται στα 55 εκατομμύρια δολάρια ξεπερνώντας πολύ τον αρχικό προϋπολογισμό των 40 εκατομμυρίων που προβλέπετο αρχικά.

«Babylon berlin»

Στο Babylon Berlin, μεταφερόμαστε στο Βερολίνο του 1929, μια μεταβατική περίοδος που δεν απέχει πολύ από την σημερινή πολιτική κατάσταση σε όλη την Ευρώπη. Στους δρόμους υπάρχουν καθημερινά ταραχές μεταξύ διαφόρων κομμουνιστικών ομάδων και παρακρατικών εθνικιστικών οργανώσεων, ενώ το Ναζιστικό κόμμα έχει αρχίσει να κάνει πολύ αισθητή την παρουσία του σε όλους τους τομείς της πολιτικής και κοινωνικής ζωής, αλλά ουσιαστικά την εξουσία την έχουν διάφορες γκανγκστερικές ομάδες που διακινούν λαθρεμπόριο και μαύρο χρήμα. Υπάρχουν μεγάλες οικονομικές αντιθέσεις, η πλειονότητα του κόσμου πεινάει και παλεύει για ένα ξεροκόμματο κι ένα πιάτο σούπα (κυριολεκτικά), δουλειές δεν υπάρχουν, βετεράνοι του πολέμου ζητιανεύουν στους δρόμους, παιδιά αλλά και ολόκληρες οικογένειες κοιμούνται σε δρόμους και σταθμούς τρένου, η πορνεία βρίσκεται παντού για νεαρές γυναίκες αλλά και άντρες, τα σημάδια από την ήττα στον Α παγκόσμιο πόλεμο είναι ακόμα αισθητά παντού – από την ψυχολογία του κόσμου μέχρι τα ανώτατα κλιμάκια της στρατιωτικής (κυρίως) αλλά και της πολιτικής ηγεσίας.

Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, ο αστυνομικός Γκέρεον Ρατ που υπηρετεί στην Κολωνία, μεταβαίνει στο Βερολίνο και πιο συγκεκριμένα στο εκεί Τμήμα Ηθών, για να επιλύσει μια υπόθεση πορνογραφικών ταινιών όπου σε μια από αυτές εμπλέκεται κι ένα ανώτατο στέλεχος της αστυνομικής διεύθυνσης στην πόλη του. Στο Βερολίνο θα συνεργαστεί με τον αρχηγό της υπηρεσίας, τον Μπρούνο Βόλτερ, έναν μεσήλικα αστυνόμο που ελέγχει τα κέντρα διασκέδασης (με το αζημίωτο), είναι βίαιος και διεφθαρμένος αλλά με εκλάμψεις καλοσύνης, γνωρίζει τους πάντες και τα πάντα, και είναι ένας άνθρωπος που αναπολεί τα χαμένα μεγαλεία της Γερμανικής αυτοκρατορίας σκοπεύοντας (αλλά και στοχεύοντας) στην αναβίωση της παλιάς καλής γερμανικής μηχανής. Μεταξύ των δύο ανδρών υπάρχει συνεργασία αλλά και αρκετή καχυποψία, καθώς ο Βόλτερ υποψιάζεται ότι ο Ρατ κρύβει κάτι, αλλά βασικά ο Ρατ είναι ένας κατεστραμμένος άνθρωπος, που υποφέρει από ψυχολογικά τραύματα που του άφησε η τραυματική εμπειρία της στρατιωτικής του θητείας στον Α παγκόσμιο πόλεμο με ένα τρέμουλο που τον υποχρεώνει να καταφεύγει σε ναρκωτικές ουσίες για να μπορέσει να τα καταφέρει, ενώ κουβαλάει και τις ενοχές του από την μακροχρόνια σχέση με την γυναίκα του αδερφού του, που είναι ακόμα αγνοούμενος από το πεδίο των μαχών.

«Babylon berlin»

Ενώ οι δύο αστυνομικοί προσπαθούν να βρουν την άκρη με τις πορνογραφικές ταινίες και το κύκλωμα τους, ένα τρένο που έρχεται από την Ρωσία γεμάτο με αέριο για μια γερμανική βιομηχανία, θα έχει σε ένα βαγόνι του εκατοντάδες ράβδους χρυσού που ήταν κρυμμένες για πολλά χρόνια. Την ύπαρξή του θησαυρού, γνωρίζουν μόνο μια ομάδα Ρώσων Τροτσκιστών υπό τις συμβουλές και την καθοδήγηση της κοντέσας Σβετλάνα Σορόκινα, που τα βράδια με ανδρική αμφίεση κάνει ένα μοναδικό show στο Μόκα έφτι. Η ύπαρξη χρυσού στο βαγόνι θα αποκαλυφθεί όμως γρήγορα και στο κυνήγι του θα επιδοθούν όχι μόνο οι άμεσα ενδιαφερόμενοι άνθρωποι της Σορόκινα αλλά και Γερμανοί στρατιωτικοί που σχεδιάζουν πραξικόπημα όπως και οι γκάνγκστερ που λυμαίνονται την πόλη.

Παράλληλα παρακολουθούμε την ιστορία της νεαρής και γοητευτικής Σαρλότε, μιας κοπέλας που προσπαθεί να επιβιώσει με κάθε τρόπο στην ζούγκλα της καθημερινότητας ενώ έχει ως όνειρο να σταδιοδρομήσει στο τμήμα ανθρωποκτονιών της αστυνομίας. Το πρωί στήνεται στην ουρά για να εξασφαλίσει ένα μεροκάματο ως γραμματέας στο αρχηγείο της αστυνομίας (ως έκτακτο προσωπικό που χρειάζονται καθημερινά στα γραφεία) και το βράδυ εργάζεται ως πόρνη στο μοδάτο κλαμπ «Μόκα έφτι». Οι δρόμοι της Σαρλότε και του Ρατ (όπως και του Βόλτερ) θα συναντηθούν μέσα από τις παράλληλες ιστορίες, με πολλές διακλαδώσεις και ανατροπές, καθώς η κοπέλα αποδεικνύεται πολύ ικανή στην δουλειά της στην αστυνομία, ενώ άθελά της γίνεται μάρτυρας μιας κρίσης του Ρατ και βλέπει την εξάρτησή του, ερχόμενη με αυτόν τον τρόπο κοντύτερά του.

Εκπληκτική αναπαράσταση της εποχής, έξοχες ερμηνείες από τους γερμανούς ηθοποιούς, υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά και ένα υπέροχο σάουντρακ με το τραγούδι «Zu asche, Zu straub»που ερμηνεύει η Severija (η ηθοποιός που υποδύεται την Σορόκινα) να κυριαρχεί σε όλη την διάρκεια της σειράς, αλλά και οι υπόλοιπες μουσικές με πολλά κομμάτια του Brian Ferry (ο οποίος κάνει ένα πέρασμα σε μια καθοριστική σκηνή) να συνοδεύουν την έντονη δράση και τις συνεχείς εναλλαγές συναισθημάτων στα επεισόδια της σειράς. Η άνοδος του Ναζισμού υπονοείται αλλά δεν αποτελεί κεντρικό θέμα στην ιστορία, παρακολουθούμε περισσότερο την προσπάθεια εθνικιστικών κύκλων να δρομολογήσουν τις πολιτικές αλλαγές με ένα πραξικόπημα, όπως και διάφορων παρακρατικών οργανώσεων να δημιουργήσουν αναταραχή στο καθεστώς.

Η ευφυέστατη σκηνοθεσία του Τίκβερ, είναι εντυπωσιακή (αλλά και φαντεζί), με τις συνεχείς αντιπαραθέσεις σκηνών π.χ. σε μια σκηνή βίας με πυροβολισμούς παρακολουθούμε παράλληλα τα ξέφρενα χορευτικά στο κλαμπ Μόκα έφτι, ενώ το γκροτέσκο εναλλάσσεται με το υπαινικτικό σχόλιο και τις αναφορές σε χολιγουντιανές ταινίες της εποχής, τα δε στοιχεία του μιούζικαλ είναι πολύ έντονα, κάτι που βλέπουμε και στις ταινίες του Μπαζ Λούρμαν (που το στυλ του έχει επηρεάσει πολύ το Babylon Berlin).

Οι μικρές αλλά πολύ σημαντικές λεπτομέρειες σε κάποιες σκηνές σηματοδοτούν την ποιότητα της σειράς. Η πρεμιέρα της «Όπερας της πεντάρας» των Μπρεχτ και Βάιλ σε μια πολύ σκηνή γεμάτη με αγωνία, ο χαρακτήρας του διευθυντή της αστυνομίας του Βερολίνου που αντιπροσωπεύει την σοσιαλδημοκρατία του πολιτεύματος που βρίσκεται μεταξύ αντιμαχόμενων πυρών, ο χαρακτήρας του αντιφατικού και αμφιλεγόμενου Βόλτερ (μοναδική ερμηνεία από τον Πέτερ Κουρτ), ο γεμάτος τραύματα και εύθραυστος πρωταγωνιστής ντετέκτιβ Γκέρεον Ρατ και η γοητευτική και γεμάτη θράσος Σαρλότε αλλά και οι πολύ καλοί δεύτεροι ρόλοι (με φοβερές φάτσες – ηθοποιούς) καθιστούν την θέαση της σειράς, πραγματική απόλαυση.

Το Babylon Berlin, ποιοτικό και ταυτόχρονα «λαϊκό» (με την έννοια του mainstream), είναι μια σειρά που θα μείνει κλασσική, όπως και η αντίστοιχη «Berlin Alexanderplatz» του R.W.Fassbinder (μόνο το Babylon Berlin είναι πολύ καλύτερο!). Δυστυχώς η τρίτη σεζόν αργεί ακόμα (προβλέπεται για το τέλος του 2019), και το σύνδρομο στέρησης θα χτυπήσει έντονα – ελπίζω όχι με το τρέμουλο που παθαίνει ο ντετέκτιβ Ρατ. Μένουμε με την υπέροχη αίσθηση που μας άφησαν οι δύο πρώτοι κύκλοι, αναμένοντας την συνέχεια με πραγματική αγωνία.

Άγης Αθανασιάδης

(Συνολικές Επισκέψεις 362, 1 επισκέψεις σήμερα)
THESE NEW PURITANS «WHERE THE TREES ARE ON FIRE», το τραγούδι της Τετάρτης (Video)
Διάλογοι που δεν έγιναν

mm
About Αγης Αθανασιάδης 101 Articles
Ο Άγης Αθανασιάδης, είναι συνιδιοκτήτης του βιβλιοπωλείου/καφέ Booktalks στο Π.Φάληρο. Βιβλιομανής σε σημείο ψυχασθένειας, διατηρεί το βιβλιοφιλικό blog Librofilo (www.librofilo.blogspot.gr) και δεν μπορεί να φανταστεί τη ζωή του χωρίς την ανάγνωση λογοτεχνίας που (μαζί με τον κινηματογράφο), αποτελεί το μεγαλύτερό του πάθος.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*