Είδα: «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ»

Είδα: «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» σε σκηνοθεσία Έφης Ρευματά

Sold out πρεμιέρα για την παράσταση  Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ στο Μικρό Άνεσις σε σκηνοθεσία Έφης Ρευματά.

Μια πραγματικά ενδιαφέρουσα παράσταση έκανε πρεμιέρα στο θέατρο Μικρό Άνεσις, με βάση το αριστούργημα του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ.

Ο διάσημος Γερμανός σεναριογράφος -απεβίωσε άδοξα στα 37 του- άφησε μια τεράστια παρακαταθήκη έργων πίσω του, αρκετά από τα οποία έχουν ανέβει στις θεατρικές σκηνές της χώρας μας. Το 1972 είχε κυκλοφορήσει και η ταινία The Bitter Tears of Petra von Kant με θέμα τη μοναξιά αλλά και ένα λεσβιακό ειδύλλιο, με σενάριο διασκευασμένο από το θεατρικό του κείμενο.

Υπόθεση: Μέσα σ’ ένα ατελιέ, με φόντο έναν πίνακα μπαρόκ, ανάμεσα σε κούκλες βιτρίνας και υπέρλαμπρα φορέματα, παρακολουθούμε ένα παιχνίδι εξουσίας με πρόσχημα τον έρωτα. Οι ρόλοι αντιστρέφονται πολύ γρήγορα, το θύμα γίνεται θύτης, ο θύτης θύμα, ο έρωτας γίνεται μίσος, το ψέμα αλήθεια, οι χαρακτήρες ξεδιπλώνονται, οι κούκλες απογυμνώνονται. «Μ’ αρέσει να πηγαίνω σινεμά, να βλέπω αισθηματικά έργα, με πόνο και κλάματα…» λέει η Κάριν το φιλόδοξο μοντέλο όταν γνωρίζει την γνωστή σχεδιάστρια Πέτρα φον Καντ και εκείνη την ερωτεύεται παράφορα.

Στην Ελλάδα έχουμε δει μερικά πολύ σημαντικά ανεβάσματα του έργου, από τη δεκαετία του ’80 μέχρι σήμερα, που διακρίθηκαν τόσο για την αισθητική τους όσο και για τις λαμπερές τους πρωταγωνίστριες. Στο μακρινό 1987 – μόλις μια πενταετία από τον θάνατο του Φασμπίντερ- η Ρούλα Πατεράκη είχε προσαρμόσει και σκηνοθετήσει Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ στο Θέατρο οδού Κεφαλληνίας με πρωταγωνίστρια ασφαλώς την Μπέττυ Αρβανίτη. Πριν από μια δεκαετία, η Άντζελα Μπρούσκου παρουσίασε το έργο σε μετάφραση Γιώργου Δεπάστα με μια εξαιρετική διανομή (Κ. Καραμπέτη, Γ. Σκαφιδά, Π. Μπουζούρη, Ρ. Διαλυνά) στο Εθνικό Θέατρο. Πέραν από το Εθνικό, η παράσταση ανέβηκε πρόσφατα στο ΚΘΒΕ, το 2018 και πάλι στη μετάφραση του Γ. Δεπάστα, σε σκηνοθεσία Κορίνας Βασιλειάδου και Χάρη Πεχλιβανίδη.

Η παράσταση της Έφης Ρευματά

Η Έφη Ρευματά προτείνει μια νέα ανάγνωση του έργου, στην οποία υπογράφει πέραν από τη σκηνοθεσία, τη μετάφραση και τη διασκευή του έργου. Στη διασκευή της έχουμε 3 σκηνικά πρόσωπα, την Πέτρα φον Καντ, την Κάριν Τιμ και τη Μαρλέν. Με αυτή την επιλογή εστιάζουμε στο βασικό μέρος της πλοκής, την ταραχώδη σχέση της Πέτρα με την Κάριν, με τα πάνω και τα κάτω της. Τα υπόλοιπα πρόσωπα του έργου (Γκαμπριέλα Φον Καντ, Ζιντονί Φον Γκραζεναπ, Βαλερί Φον Καντ), εμφανίζονται σε μια μονάχα σκηνή, που προβάλλεται σε βιντεοπροβολή στο τέλος της παράστασης.

Η παράσταση της Ρευματά έχει αρκετούς άσους που την κάνουν μια καθαρή αισθητική πρόταση ανεβάσματος του Φασμπίντερ στο σήμερα, έντονο κουίρ χαρακτήρα και δυνατές ερμηνείες. Καταρχάς, όπως διατυπώνεται και στο δελτίο τύπου, βασικό ατού της παράστασης είναι τα κοστούμια-κομψοτεχνήματα της Λουκίας, που στήνουν ένα ατελιέ επί σκηνής. Τα μανεκέν που υπάρχουν στον σκηνικό χώρο με τα αριστουργηματικά κοστούμια της Λουκίας, συνάδουν με την επαγγελματική ιδιότητα της Πέτρα, αλλά προωθούν και τη δραματουργία της παράστασης.

Βασικό στοιχείο του ύφους του έργου, που ενισχύθηκε στην παράσταση, είναι το κουίρ περιεχόμενο, αφού εξελίσσεται στο δραματικό παρόν η σχέση της Πέτρα με την Κάριν. Η δραματουργική επιλογή μάλιστα που θέτει ως μοναδικά πρόσωπα αυτές τις δύο, πέραν από τη Μαρλέν που δεν αρθρώνει λόγο, μας βοηθά να εστιάσουμε στη δυναμική των δύο προσώπων. Ένα έξτρα κουίρ στοιχείο της παράστασης, είναι η ανάθεση του ρόλου της Μαρλέν σε άντρα ηθοποιό, τον ανερχόμενο Αντώνη Καρναβά. Η διασάλευση των φύλων συνδυαστικά με τη μη άρθρωση λόγου, είναι ένα κλείσιμο του ματιού στην ιστορία του Κινηματογράφου, αφού για πάνω από μισό αιώνα, οι κουίρ χαρακτήρες αποσιωπούνταν.

Το σκηνικό περιβάλλον ολοκληρώνεται με την ψηφιακή προβολή ενός αναγεννησιακού πίνακα και με τους LED φωτισμούς του Αντώνη Καρανδεινού. Σαν πρώτη ιδέα ο πίνακας συνομιλεί με τα κοστούμια και τα κορμιά των δύο γυναικών, αλλά έμεινε στατική, χωρίς να τροποποιηθεί δημιουργικά.

Η Βίκυ Βολιώτη δίνει μια άχαστη ερμηνεία, που αξίζει να τονιστεί στην εργογραφία της. Η παράσταση ανοίγει και κλείνει με πολύ άρτια ερμηνευμένα μονολογικά κομμάτια, που δείχνουν τη μοναξιά που βιώνει ο χαρακτήρας της. Η σκηνική της εμπειρία τη βοηθάει να αφεθεί στις συναισθηματικές διακυμάνσεις της Πέτρα, να ξεδιπλώσει το κοινωνικό της υπόβαθρο, το ρομαντικό της μεγαλείο αλλά και την ψυχική της εξαθλίωση. Η αναγνωρισμένη ηθοποιός συνεχίζει το σερί των σημαντικών ερμηνειών μετά το Μια ιστορία αγάπης και την Ιζαμπέλ Ρεμπώ.

Πλάι της, η Κατερίνα Αγγελίτσα δίνει μια αρκετά δροσερή ερμηνεία ως Κάριν, την τυχωδιώκτρια νεαρή κοπέλα που καταφέρνει να κάνει υποχείριο της την Πέτρα. Τη σκηνική διανομή συμπληρώνει ο Αντώνης Καρναβάς, που «λέει» πολλά για το πλαίσιο του έργου και για την εξουσιαστική σχέση της Πέτρα προς την Μαρλέν, χωρίς να αρθρώνει λόγο.

Ανακάλεσα στη μνήμη μου, την παράσταση της Μπρούσκου μια δεκαετία πριν, που κι εκεί είχα εστιάσει στη Μαρλέν, που ερμήνευε τόσο η Παρθενόπη Μπουζούρη και καταλήγω στο πόσο σημαντική είναι η ύπαρξη του ρόλου για τη «συντήρηση» της Πέτρα που παλεύει με τους προσωπικούς της δαίμονες: τον ακραίο ερωτισμό, τη μοναξιά, τον αλκοολισμό και την ανταγωνιστικότητα στον επαγγελματικό τομέα.

Καταληκτικά, η παράσταση Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ της Έφης Ρευματά, που παρουσιάζεται στο Μικρό Άνεσις κάθε Τετάρτη και Πέμπτη, είναι μια καθαρή αισθητική πρόταση, που δημιουργεί ατμόσφαιρα και διακρίνεται για τις ερμηνείες της.

Info για την παράστασηΕισιτήρια στο λινκ

  • Μετάφραση – Διασκευή – Σκηνοθεσία: Έφη Ρευματά
  • Πέτρα Φον Καντ: Βίκυ Βολιώτη
  • Κάριν Τιμ: Κατερίνα Αγγελίτσα
  • Μαρλέν: Αντώνης Καρναβάς
  • Κοστούμια: Λουκία
  • Βοηθός Σκηνοθέτη: Βασιλική Ασίκογλου
  • Βοηθός Ενδυματολόγου: Lito Barre
  • Επιμέλεια Σκηνικού Χώρου: Μαργαρίτα Τζαννέτου
  • Μουσική Επιμέλεια: Φοίβος Σαμαρτζής
  • Κατασκευή LED – Υποστήριξη Φωτισμών: Αντώνης Καρανδεινός
  • Φωτογραφίες: Θοδωρής Φράγκος
  • Επικοινωνία / Δημόσιες Σχέσεις: Γιώτα Δημητριάδη
  • Εκτέλεση Παραγωγής: Χίλντα Ηλιοπούλου – Κατερίνα Γαρδέλη
  • Βοηθός Παραγωγής / Social Media: Βάγια Κυροδήμου
  • Διεύθυνση Παραγωγής: Αντώνης Λάμπρος
  • Παραγωγή: Bright Productions

Βίντεο

  • Σκηνοθεσία: Σίμος Σαρκετζής
  • Παίζουν (με σειρά εμφάνισης)
  • Γκαμπριέλα Φον Καντ: Αγγελική Παραδεισανού
  • Ζιντονί Φον Γκραζεναπ: φιλική συμμετοχή η Ευδοκία Ρουμελιώτη
  • Στο ρόλο της Βαλερί Φον Καντ η Άντζελα Γκερέκου
  • Ηχολήπτης: Μαρίνα Σπαγουλάκη
  • Βοηθός Οπερατέρ: Ασημίνα Λυδία Διονυσόπουλου
  • Μακιγιάζ: Μαρία Νόρρα
  • Μακιγιάζ κας Γκερέκου: Δημήτρης Δημητρούλης

Σχόλια

1 thought on “Είδα: «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» σε σκηνοθεσία Έφης Ρευματά”

  1. Pingback: «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα Φον Καντ» - 4 παραστάσεις μετά το Πάσχα 9 - 12 Μαΐου!!! - viewtag.gr

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Διαβάστε ακόμα

Scroll to Top