28/03/2024

Ένωση Τραγουδιστών Ελλάδας Εναντίον ΕΡΑ 2

Γράφει ο Νότης Μαυρουδής

Ένωση Τραγουδιστών

Απρόσμενα κι αναπάντεχα, η Ένωση Τραγουδιστών Ελλάδος (ΕΤΕ) βάλλει εναντίον του Δεύτερου Προγράμματος της Ραδιοφωνίας (ΕΡΑ2)· δηλαδή, εναντίον τού σταθμού που στήριξε και φιλοξένησε όλες τις εκφράσεις-τάσεις-είδη-ρεύματα-εποχές-στιλ του ελληνικού τραγουδιού, ακόμα και όταν είχε το μονοπώλιο των ραδιοκυμάτων στη χώρα μας, ιδιαίτερα από τη μεταπολίτευση τού 1974…

Όλες τις εκφράσεις έγραψα; Όχι βέβαια· όπως είναι γνωστό, η κρατική ραδιοφωνία υπήρξε κατά καιρούς «πιόνι» αντιδραστικότατων και άκρως συντηρητικών, θρησκόληπτων, μιλιταριστικών, αστυνομικών, κομμουνιστοφάγων και ακροδεξιών κυβερνήσεων από τις 11 Μαΐου τού 1952 όταν και πρωτοδημιουργήθηκε.
Σήμερα, με την εντυπωσιακή ψηφιακή εξέλιξη και κυρίως, με την εξυπηρέτηση συμφερόντων, οι ραδιοσυχνότητες υπάρχουν εν αφθονία. Με αυτόν τον εκσυγχρονισμό, παρατηρούμε πως λίγες συχνότητες ενδιαφέρονται και σέβονται το ποιοτικό τραγούδι· συνήθως ανακατεύουν τα ξερά με τα χλωρά, πολλές φορές ξαφνιάζοντάς μας με την προχειρότητα, την αφέλεια και τις πολυπληθείς λαϊκίστικες εκδοχές στιχουργίας-σύνθεσης-ερμηνείας. Το κλίμα μιας νυχτερινής ελληνικής «πίστας» έχει μεταφερθεί για τα καλά στη δισκογραφία και βεβαίως αναπόφευκτα, στα ραδιόφωνα. Αυτό είναι γνωστό χρόνια τώρα, κι έτσι, εκ των πραγμάτων θα καταγράψω την άποψή μου περί των βιαστικών καταγγελιών τού συνδικαλιστικού οργάνου του κλάδου των τραγουδιστών…


Στις 14/2/22 λοιπόν δημοσιοποιήθηκε καταγγελία τής ΕΤΕ, η οποία θεωρεί πως το 40% των μεταδόσεων του Δεύτερου ευνοούν μια συγκεκριμένη δισκογραφική εταιρία. Αφήνει να εννοηθεί πως κάποιοι παραγωγοί χρηματίζονται, πως «η άδικη και μεροληπτική  μεταχείριση του Ελληνικού ρεπερτορίου που έχει σαν αποτέλεσμα την υπερ-μεταδόση τραγουδιών συμφερόντων ενός μικρού αριθμού δισκογραφικών εταιριών αλλά και καλλιτεχνών που εκπροσωπούν δισκογραφικά, εις βάρος της πλειοψηφίας των περισσοτέρων συναδέλφων μας οι οποίοι αναμεταδίδονται από την κρατική συχνότητα πολύ λιγότερο ή σχεδόν καθόλου.»
Στις 16/2 για την ΕΡΑ2 απαντά ο διευθυντής των Ραδιοφωνικών Σταθμών της Γενικής Διεύθυνσης Προγράμματος της ΕΡΤ, Φώτης Απέργης, ο οποίος απορρίπτει τα στοιχεία που εκθέτει η ΕΤΕ ως α ν α λ η θ ή! Καταγράφω αυτή τη δήλωση:
«Η εν λόγω καταγγελία στερείται όμως και ουσίας, διότι τα στατιστικά στοιχεία που επικαλείται το Δ.Σ. της ΕΤΕ  είναι παντελώς ανακριβή.»
Θα είχε ενδιαφέρον να ενημερωθείτε για το θέμα από τις ιστοσελίδες της ΕΤΕ και της ΕΡΤ στο διαδίκτυο:

Επειδή γνωρίζω την αντίληψη της ΕΡΑ2, γύρω από τις μεταδόσεις ελληνικού ρεπερτορίου, (στη δεκαετία του 1980, επί Γενικής Διεύθυνσης Ιάκωβου Καμπανέλλη, με την αείμνηστη Σοφία Μιχαλίτση, ήμουν προϊστάμενος των μουσικών εκπομπών) θα ήθελα να τονίσω πως ο γενικός σχεδιασμός, το πλαίσιο και ο χαρακτήρας των εκπομπών χαράζονται από τη διεύθυνση, αλλά οι επιλογές, οι μεταδόσεις τραγουδιών, τα αφιερώματα και οι προσκεκλημένοι καλλιτέχνες, από τους παραγωγούς. Άνθρωποι οι οποίοι, στην πλειοψηφία τους, είναι έμπειροι και γνωρίζουν το πλαίσιο και τις λεπτομέρειες της ιστορίας τού ελληνικού ρεπερτορίου.
Είναι επιπόλαιη και… απρεπής μια τέτοια δημόσια καταγγελία της ΕΤΕ που αφορά στο Δεύτερο και στους ανθρώπους του, ρίχνοντας λάσπη στον ανεμιστήρα…
Αυτή η «τακτική» δημιουργεί όξυνση στις σχέσεις και προσβολή των εργαζομένων της ΕΡΑ2, δημιουργώντας αυτονόητες υποψίες παντός είδους για κάθε παραγωγό…
Η δήλωση της ΕΤΕ υποστηρίζει πως: «υπάρχουν τραγουδιστές και τραγουδίστριες διαφορετικών ταχυτήτων σε σχέση με τη συχνότητα των ερμηνειών τους οι οποίες  μεταδόθηκαν». Αυτός ο υπαινιγμός του Κώστα Σκόνδρα, προέδρου της ΕΤΕ, περί τραγουδιστών «διαφορετικών ταχυτήτων», σκάβει παγίδες παρεξηγήσεων, ιδίως όταν καταγγέλλει «μεροληπτική  μεταχείριση του Ελληνικού ρεπερτορίου»

Είναι αυτονόητο· η παλιά θεωρία πως όλοι είναι… ίσοι, ανατρέπεται και εδώ στην πράξη! Οι ραδιοφωνικές μεταδόσεις δεν μπορούν να έχουν μέτρο ισοτιμίας όλων των τραγουδιστών και των τραγουδιών. Ας ληφθεί σοβαρά υπ’όψη πως υπάρχει ο παράγοντας των συγκυριών ενός τραγουδιού που ξεχωρίζει από άλλα. Μία επιτυχής ερμηνεία που έχει εντυπωσιάσει μέσα από ένα σήριαλ, μια ταινία, ένα Φεστιβάλ, κάποιο ιδιαίτερο γεγονός, ένας ερμηνευτής που για κάποιους λόγους οι προβολείς έχουν πέσει επάνω του, η αισθητική των εποχών, αυτά και άλλα πολλά, επηρεάζουν τις μεταδόσεις. Κάθε φορά η μια ευκαιρία, ανοίγει την πόρτα σε άλλη. Μη ξεχνάμε, η ροή των τραγουδιών είναι σαν το ποτάμι, ασταμάτητη. Ένας θάνατος, μια απώλεια (βλέπε Θεοδωράκη, πρόσφατα του Αντύπα), μια επέτειος θανάτου ή γέννησης, εορτασμοί εποχών (200 χρόνια από το 1821), πολλές εορτές, έκτακτα γεγονότα, πλήθος από στιγμές που παίζουν καθοριστικό ρόλο στη ραδιοφωνική καθημερινότητα.

Οι ραδιοφωνικές εκπομπές δεν είναι μια απλή μηχανική κίνηση που πατάς ένα κουμπί και παίζει… Υπάρχει η ανάγκη προεργασίας, γνώσης, ενημέρωσης, αισθητικές επιλογές, οργανόγραμμα και αυξημένο ένστικτο, να διαθέτεις καλλιτεχνική όσφρηση και να αφουγκράζεσαι την περιρρέουσα ατμόσφαιρα, κλίμα… Ορθώς ο διευθυντής τού προγράμματος στην απάντησή του αναφέρεται στον «δημόσιο χαρακτήρα του ραδιοφώνου», αλλά και τη «διακριτή φυσιογνωμία του». Αυτή η φυσιογνωμία τού Δεύτερου διαρκεί πολλές δεκαετίες τώρα, προσπαθώντας να ισορροπήσει μεταξύ παλαιού και νέου ρεπερτορίου. Αυτή η κομβική ισορροπία σε μια εποχή που υπάρχει τεράστια ποσότητα μουσικών έργων, σε μια σχεδόν ανύπαρκτη εμπορικά αγορά, παραχωρεί την πρωτοβουλία στους διαδικτυακούς τόπους…


Σ’ αυτό το σημείο θα ήταν χρήσιμη η δήλωση του γνωστού και έγκυρου αρχειοθέτη και δισκοσυλλέκτη Πέτρου Δραγουμάνου στα ΝΕΑ τής 9/11/2021 στον Δημήτρη Μανιάτη, που δηλώνει:
«Μέχρι σήμερα το αρχείο της ελληνικής δισκογραφίας περιέχει 49.235 ελληνικούς δίσκους που αφορούν 21.971 Έλληνες καλλιτέχνες (συνθέτες, στιχουργούς, τραγουδιστές, συγκροτήματα). Στο αρχείο υπάρχουν περισσότερα από 140.000 ελληνικά τραγούδια.»
Ποιος ξέρει, ένα χρόνο μετά, πόσες χιλιάδες δίσκοι θα έχουν προστεθεί σε αυτή την υπερπαραγωγή; Πώς είναι δυνατό να ανταπεξέλθει ένας ραδιοσταθμός σε αυτή την ξέφρενη αφθονία δίσκων; Πώς θα μπορούσε να υλοποιηθεί η… απαίτηση του συνδικαλιστικού οργάνου τής ΕΤΕ για αμεροληψία;
Όλοι γνωρίζουμε πως υπάρχουν ραδιοπαραγωγοί που παίζουν σκοτεινά παιχνίδια με τις δοτές λίστες, μεροληπτικές μεταδόσεις, υπόγειες διασυνδέσεις με εταιρίες, καλλιτεχνικά γραφεία, πολιτιστικούς Οργανισμούς, Φεστιβάλ, παραγωγούς  και μάνατζερ. Οι υποψίες όμως δεν μπορούν να εκτοξεύονται έτσι εύκολα και προς τον πιο δομημένο σταθμό τής χώρας.

Ας μη γελιόμαστε·κανένα ραδιόφωνο, κανένας φορέας μεταδόσεων δεν μπορεί να καλύψει τα πάντα. Εξάλλου, από τις τόσες χιλιάδες παραγόμενων τραγουδιών, υπολογίζω πως τουλάχιστον τα ¾ της ποσότητας θα καταλήξουν στις χωματερές, εκεί όπου είναι ο φυσικός τους τόπος…
Δεν είναι η κατάλληλη στιγμή για αναλύσεις, ως προς την εξέλιξη τής τραγουδιστικής μας διαδρομής· ωστόσο, νομίζω πως καταλαβαινόμαστε για το θέμα των ραδιοφωνικών μετρήσεων ενός κρατικού ραδιοφώνου το οποίο λειτουργεί συνεχώς. Και, μεταξύ μας, το βρίσκω σωστό να γίνονται ε π ι λ ε κ τ ι κ έ ς μεταδόσεις, αρκεί αυτές να α ξ ι ο λ ο γ ο ύ ν τ α ι με κριτήρια την αισθητική που προάγει το ελληνικό τραγούδι ως κομμάτι κληρονομιάς και εξέλιξης πνευματικής απόλαυσης, απομακρυσμένης από τον πάντα φθοροποιό λαϊκισμό, από τον οποίο κινδυνεύουμε καθημερινά να μετατραπούμε σε… θύματα.
Τέλος, αγαπητοί μου υπογράφοντες την καταγγελία τής ΕΤΕ, καλό είναι να γνωρίζουμε πως ακόμα δεν υπάρχει… δ ι σ κ ό μ ε τ ρ ο αμερόληπτων μεταδόσεων! Κι αυτό το λέει κάποιος που δεν μπορεί να «κατηγορηθεί» για ευνοϊκή μετάδοση των τραγουδιών του…


Νότης Μαυρουδής


mm
About Νότης Μαυρουδής 421 Articles
Κιθαριστής, συνθέτης, αρθρογράφος

2 Comments on Ένωση Τραγουδιστών Ελλάδας Εναντίον ΕΡΑ 2

  1. ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΝΟΤΗ ΜΑΥΡΟΥΔΗ.
    Αξιότιμε Κύριε Μαυρουδή, διαβάσαμε με ενδιαφέρον το άρθρο σας (στο ιστολόγιό σας στο facebook) στο οποίο δίνετε την επωνυμία «Σχολιάκι 674 (Μετά πάσης ειλικρίνειας) (21-2-2022) το οποίο δημοσιεύετε και στην ιστοσελίδα VIEWTAG.GR και αφορά καταγγελία του Σωματείου μας, της Ένωσης Τραγουδιστών Ελλάδος, κατά της ΕΡΤ για την άδικη και μεροληπτική μεταχείριση του Ελληνικού ρεπερτορίου προς όφελος μερίδας δισκογραφικών εταιριών και εις βάρος της πλειοψηφίας των Ελλήνων τραγουδιστών. Χαρακτηρίζετε την καταγγελία μας ως «βιαστική», «επιπόλαιη», «απρεπή» και εξάγετε τα δικά σας συμπεράσματα. Εμείς ως συνδικαλιστικό όργανο διαθέτουμε στοιχεία για όσα υποστηρίζουμε. Πριν τη δημόσια καταγγελία μας ζητήσαμε δύο φορές εγγράφως συνάντηση με τη Διεύθυνση της Ελληνικής Ραδιοφωνίας της ΕΡΤ για το θέμα παρουσιάζοντας και στοιχεία και δεν λάβαμε καμία πρόσκληση. Σας ενημερώνουμε λοιπόν, με όλο το σεβασμό στην προσωπικότητά και το καλλιτεχνικό σας έργο, ότι αφενός δεν αποδεχόμαστε τους χαρακτηρισμούς σας και αφετέρου ότι έχουμε ζητήσει ήδη δημοσίως με το από 16-2-2022 δελτίο τύπου μας να μας παρουσιάσει η ΕΡΤ τεκμηριώνοντας την άποψή της, τους δικούς της καταλόγους τραγουδιών(playlists) που μεταδόθηκαν την περίοδο του δευτέρου εξαμήνου του 2021 (1-7-2021 έως 31-12-2021). Το αυτό πράξαμε και σήμερα με έγγραφο το οποίο καταθέσαμε προς τη Διεύθυνση της Ελληνικής Ραδιοφωνίας της ΕΡΤ κοινοποιούμενο και στη Διοίκησή της και φέρει αριθμό πρωτοκόλλου εισερχομένου εγγράφου προς την ΕΡΤ (Αρ.Πρωτ.2919/21-2-2022).
    Επειδή όμως με βάση το περιεχόμενο του άρθρου σας ουσιαστικά τίθεστε πρώιμα επικριτικός απέναντι στους συνδικαλιστές της Ένωσης Τραγουδιστών Ελλάδος, θα Σας υπενθυμίσουμε ότι στο άρθρο σας στο περιοδικό «ΤΑR-ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΚΙΘΑΡΑ» το Φεβρουάριο του 2017 αποδέχεστε, ως πρώην μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΑΕΠΙ, ότι υπήρχαν επανειλημμένως διαμαρτυρίες συνδικαλιστών εναντίον της ΑΕΠΙ Α.Ε. τις οποίες, όπως ομολογείτε Εσείς στο Δ.Σ. της ΑΕΠΙ Α.Ε. δεν τις λαμβάνατε, δυστυχώς, υπόψιν σας και τις αγνοούσατε. Και καταλήγετε με τη φράση σας:… «Λάθος που αποδεικνύεται εκ των υστέρων». Αγαπητέ Κύριε Μαυρουδή η Ένωση Τραγουδιστών Ελλάδας αγωνίζεται για τη δικαιοσύνη, την πολυφωνία, τον πλουραλισμό και το σεβασμό στον πολιτισμό, τα πνευματικά και τα συγγενικά δικαιώματα και το έργο των συναδέλφων μας και επιλέγουμε να είμαστε χρήσιμοι στους ανθρώπους που εργάζονται για το Ελληνικό Τραγούδι και όχι αρεστοί στα μεγαλοσυμφέροντα του κλάδου μας.

  2. ΕΝΩΣΗ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ
    3ης Σεπτεμβρίου18, 2ος όροφος, γραφείο 3
    T.K.10431, Αθήνα. Τηλ.: 210/8238335.
    E-mail: [email protected]
    Αθήνα, 24/2/2022

    ΠΡΟΣ : ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ-ΙΣΤOΣΕΛΙΔΑ VIEWTAG.GR
    Κυρίες – Κύριοι,
    Παρακαλούμε όπως αναρτήσετε στην επίσημη ιστοσελίδα σας την απάντηση της Ένωσης Τραγουδιστών Ελλάδας στο άρθρο του κ. Νότη Μαυρουδή το οποίο έχετε ήδη αναρτήσει στην ιστοσελίδα σας από 22-2-2022, σχετικά με καταγγελία του Σωματείου μας κατά της ΕΡΤ για την άδικη και μεροληπτική μεταχείριση του Ελληνικού ρεπερτορίου προς όφελος μερίδας δισκογραφικών εταιριών και εις βάρος της πλειοψηφίας των Ελλήνων τραγουδιστών, για την πληρέστερη ενημέρωση των αναγνωστών σας και όπως προβλέπει η δημοσιογραφική δεοντολογιά. Ευχαριστούμε.

    ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΤΕ ΣΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΝΟΤΗ ΜΑΥΡΟΥΔΗ.
    21-2-2022.
    Αξιότιμε Κύριε Μαυρουδή, διαβάσαμε με ενδιαφέρον το άρθρο σας που αφορά καταγγελία του Σωματείου μας, της Ένωσης Τραγουδιστών Ελλάδος, κατά της ΕΡΤ για την άδικη και μεροληπτική μεταχείριση του Ελληνικού ρεπερτορίου προς όφελος μερίδας δισκογραφικών εταιριών και εις βάρος της πλειοψηφίας των Ελλήνων τραγουδιστών. Χαρακτηρίζετε την καταγγελία μας ως «βιαστική», «επιπόλαιη», «απρεπή» και εξάγετε τα δικά σας συμπεράσματα. Εμείς ως συνδικαλιστικό όργανο διαθέτουμε στοιχεία για όσα υποστηρίζουμε. Πριν τη δημόσια καταγγελία μας ζητήσαμε δύο φορές εγγράφως συνάντηση με τη Διεύθυνση της Ελληνικής Ραδιοφωνίας της ΕΡΤ για το θέμα παρουσιάζοντας και στοιχεία και δεν λάβαμε καμία πρόσκληση. Σας ενημερώνουμε λοιπόν, με όλο το σεβασμό στην προσωπικότητά και το καλλιτεχνικό σας έργο, ότι αφενός δεν αποδεχόμαστε τους χαρακτηρισμούς σας και αφετέρου ότι έχουμε ζητήσει ήδη δημοσίως με το από 16-2-2022 δελτίο τύπου μας να μας παρουσιάσει η ΕΡΤ τεκμηριώνοντας την άποψή της, τους δικούς της καταλόγους τραγουδιών(playlists) που μεταδόθηκαν την περίοδο του δευτέρου εξαμήνου του 2021 (1-7-2021 έως 31-12-2021). Το αυτό πράξαμε και σήμερα με έγγραφο το οποίο καταθέσαμε προς τη Διεύθυνση της Ελληνικής Ραδιοφωνίας της ΕΡΤ κοινοποιούμενο και στη Διοίκησή της και φέρει αριθμό πρωτοκόλλου εισερχομένου εγγράφου προς την ΕΡΤ (Αρ.Πρωτ.2919/21-2-2022).
    Επειδή όμως με βάση το περιεχόμενο του άρθρου σας ουσιαστικά τίθεστε πρώιμα επικριτικός απέναντι στους συνδικαλιστές της Ένωσης Τραγουδιστών Ελλάδος, θα Σας υπενθυμίσουμε ότι στο άρθρο σας στο περιοδικό «ΤΑR-ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΚΙΘΑΡΑ» το Φεβρουάριο του 2017 αποδέχεστε, ως πρώην μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΑΕΠΙ, ότι υπήρχαν επανειλημμένως διαμαρτυρίες συνδικαλιστών εναντίον της ΑΕΠΙ Α.Ε. τις οποίες, όπως ομολογείτε Εσείς στο Δ.Σ. της ΑΕΠΙ Α.Ε. δεν τις λαμβάνατε, δυστυχώς, υπόψιν σας και τις αγνοούσατε. Και καταλήγετε με τη φράση σας:… «Λάθος που αποδεικνύεται εκ των υστέρων».
    Αγαπητέ Κύριε Μαυρουδή η Ένωση Τραγουδιστών Ελλάδας αγωνίζεται για τη δικαιοσύνη, την πολυφωνία, τον πλουραλισμό και το σεβασμό στον πολιτισμό, τα πνευματικά και τα συγγενικά δικαιώματα και το έργο των συναδέλφων μας και επιλέγουμε να είμαστε χρήσιμοι στους ανθρώπους που εργάζονται για το Ελληνικό Τραγούδι και όχι αρεστοί στα μεγαλοσυμφέροντα του κλάδου μας.

    ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ. της ΕΤΕ:
    Ο Πρόεδρος: Κώστας Σκόνδρας.
    Ο Γ.Γραμματέας: Γιώργος Υδραίος.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*