Φεστιβάλ Αθηνών: Low budget, αλλά φιλόδοξο

Η Αίθουσα της Πειραιώς 260 ήταν κατάμεστη από καλλιτέχνες και δημοσιογράφους. Όλοι ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα του καλλιτεχνικού διευθυντή Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, ένα χρόνο μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, για την παρουσίαση του προγράμματος του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, που είναι αφιερωμένο στην έλευση του ξένου.

Στο μότο του φεστιβάλ δηλώνεται χαρακτηριστικά: «Δός μοι τοῦτον τὸν ξένον […] ὃς ὡς ξένος οὐκ ἔχει τὴν κεφαλὴν ποῦ κλίνῃ».

Τη συνέντευξη προλόγισε η υπουργός Πολιτισμού, κυρία Λυδία Κονιόρδου:

Το φετινό φεστιβάλ στοχεύει, όπως ανέφερε ο κύριος Θεοδωρόπουλος, να προσελκύσει περισσότερους νέους, γι’ αυτό και δίνεται ένα νεανικό στίγμα με ένα προ-φεστιβάλ! Αυτό θα ξεκινήσει στην Πειραιώς 260 στις 22 Μαΐου, θα διαρκέσει μέχρι τις 28 Μαΐου και θα φιλοξενήσει δύο αυτοδιαχειριζόμενες πλατφόρμες. Πρόκειται για το δημοφιλές Βοb Festival, που προσφέρει βήμα πειραματισμού σε νεοσύστατες θεατρικές ομάδες, και την queer πλατφόρμα Sound Acts, που περιλαμβάνει ένα σύνολο από περφόρμανς σχετικά με την έμφυλη, φυλετική και σωματική ταυτότητα.

Μεγάλο στοίχημα του φεστιβάλ είναι η εκπαίδευση. Γι’ αυτό, όπως είχε ανακοινωθεί ήδη από πέρυσι, εγκαινιάζεται το Λύκειο της Επιδαύρου. Μάλιστα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα κατατέθηκαν 150 αιτήσεις για τις μόλις 100 θέσεις των συμμετεχόντων. «Από την πρώτη μέρα που ανέλαβα τα καθήκοντά μου ως καλλιτεχνικός διευθυντής έθεσα ως πρωταρχικό στόχο τη σύνδεση της καλλιτεχνικής διαδικασίας με την εκπαίδευση και το διάλογο στο χώρο των παραστατικών τεχνών, και αυτόν ακριβώς το στόχο υπηρετεί η ίδρυση του Λυκείου Επιδαύρου», δήλωσε ο κύριος Θεοδωρόπουλος.

Επιπλέον μεγάλη βαρύτητα δίνεται φέτος σε συνεργασίες, κοινές δράσεις και συμπαραγωγές. Χαρακτηριστικό είναι ότι από τις 11 παραστάσεις που θα παρουσιαστούν στα δύο θέατρα της Επιδαύρου οι δύο είναι συμπαραγωγές με ΔΗΠΕΘΕ: το ΔΗΠΕΘΕ Λάρισας και το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων.

Ταυτόχρονα ενισχύεται το στίγμα κάθε χώρου. Η Πειραιώς 260, όπως πάντα, ανήκει κατά κύριο λόγο στη σύγχρονη θεατρική και χορευτική δημιουργία, ενώ το Ηρώδειο θα έχει κυρίως μουσική ταυτότητα, καθώς θα φιλοξενήσει παραστάσεις λυρικού θεάτρου, ορχήστρες και συναυλίες κλασικής και σύγχρονης, βυζαντινής, παραδοσιακής και έντεχνης ελληνικής μουσικής. Στο Ηρώδειο θα επαναληφθεί επίσης, τιμώντας τη μνήμη του, η τελευταία παράσταση του Σπύρου Ευαγγελάτου, ο «Αμύντας» του Γεωργίου Μόρμορη.

Επίσης, στο πλαίσιο της προσπάθειας να γίνει πιο ουσιαστική η σχέση του καλλιτεχνικού κόσμου αλλά και του κοινού με τα έργα του προγράμματος, δίνεται έμφαση στις εκπαιδευτικές δράσεις (εργαστήρια, συζητήσεις, ημερίδες κ.λπ.), συνεχίζοντας την πολιτική που εφαρμόστηκε το καλοκαίρι του 2016.

Το φεστιβάλ όμως δεν μένει μόνο στους χώρους του, αλλά «κάνει άνοιγμα στην πόλη» με δράσεις σε μη θεατρικούς χώρους, δραματουργίες site specific, ποιητικές και μουσικές παραστάσεις καθώς και ακτιβιστικές παρεμβάσεις σε ευαίσθητες περιοχές.

Επιπλέον, μετά τη μετεγκατάσταση της Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το Φεστιβάλ Αθηνών μπαίνει για δύο μήνες (Ιούνιο και Ιούλιο) στο Θέατρο Ολύμπια της οδού Ακαδημίας. Ο κύριος Θεοδωρόπουλος ευχαρίστησε τον κύριο Κουμεντάκη για την καλή συνεργασία και για την παραχώρηση του χώρου με όλο τον εξοπλισμό.

Όσον αφορά τα οικονομικά του φεστιβάλ, όπως επισήμανε ο υπεύθυνος οικονομικός διευθυντής, κύριος Σταυριανός, φέτος ο προϋπολογισμός είναι πολύ μικρότερος από άλλες χρονιές, αφού φτάνει τα 10.000.000 ευρώ, από τα οποία τα τέσσερα ουσιαστικά προορίζονται για το αμιγώς καλλιτεχνικό έργο.

Ο κύριος Θεοδωρόπουλος προανήγγειλε και τη θεματική της επόμενης χρονιάς, που θα αφορά την πολιτεία και τους πολίτες.

 

Ακολουθεί το αναλυτικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2017:

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

 

[Όλες οι παραστάσεις θα έχουν αγγλικούς υπέρτιτλους.]

 

Τσέζαρις Γκραουζίνις – Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος

Επτά επί Θήβας του Αισχύλου

 

Μετά την αποκάλυψη των φρικτών πράξεών του, ο Οιδίποδας άφησε τον θρόνο στους δύο γιους του, οι οποίοι συμφώνησαν να κυβερνούν τη Θήβα εναλλάξ. Όταν ήρθε, ωστόσο, η σειρά του Πολυνείκη να αναλάβει την εξουσία, ο Ετεοκλής δεν τήρησε την υπόσχεσή του. Εξοργισμένος ο Πολυνείκης συμμάχησε με τον βασιλιά του Άργους Άδραστο και οργάνωσε εκστρατεία εναντίον της Θήβας. Επτά αρχηγοί των δύο αντίπαλων στρατευμάτων παρατάχθηκαν εκατέρωθεν των επτά πυλών της πόλης, με τον Ετεοκλή και τον Πολυνείκη αντιμέτωπους στην έβδομη πύλη. Κεντρικός ήρωας της τραγωδίας είναι ο Ετεοκλής· η Θήβα βρίσκεται σε ασφυκτική κατάσταση πολιορκίας κι εκείνος προσπαθεί να οργανώσει την αντεπίθεση σε μια μάχη καταδικασμένη, χωρίς πραγματικό νικητή. Από τις μεγάλες επιτυχίες του περυσινού προγράμματος της Επιδαύρου, οι Επτά επί Θήβας επαναλαμβάνονται και φέτος, ανοίγοντας το πρόγραμμα των Επιδαυρίων 2017. Μια παράσταση που ερευνά πώς το κοινό μας ένστικτο επιβίωσης συμβαδίζει με την ανάγκη να παραμείνουμε άνθρωποι, παρά τον φόβο, την ανασφάλεια, την απελπισία.

 

Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας • Σκηνοθεσία: Τσέζαρις Γκραουζίνις • Σκηνικά – Κοστούμια: Κέννυ ΜακΛέλλαν • Μουσική: Δημήτρης Θεοχάρης • Χορογραφία – Κίνηση: Έντι Λάμε • Φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος • Παίζουν: Γιάννης Στάνκογλου (Ετεοκλής), Κλειώ-Δανάη Οθωναίου (Αντιγόνη), Ιώβη Φραγκάτου (Ισμήνη), Γιώργος Καύκας (Άγγελος), Αλέξανδρος Τσακίρης (Κήρυκας) κ.ά.

 

[30 Ιουνίου - 1 Ιουλίου]

Σταύρος Τσακίρης 

Οιδίπους επί Κολωνώ του Σοφοκλή

Όλο το πρόγραμμα του Φεστιβάλ στο Τέχνες Plus

 

Σχόλια

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Διαβάστε ακόμα

Scroll to Top