28/03/2024

Η ΠΟΛΗ ΤΩΝ ΒΑΜΠΙΡ του Πωλ Φεβάλ- Βιβλιοπαρουσίαση 

Η ΠΟΛΗ ΤΩΝ ΒΑΜΠΙΡ του Πωλ Φεβάλ- Βιβλιοπαρουσίαση 

"Η πόλη των βαμπίρ" προτοεκδόθηκε  το 1875. Είναι μια σατυρική εκδοχή των γοτθικών ιστοριών που γνώριζαν μεγάλη άνθηση μέσα από τα μυθιστορήματα της εποχής. Έργο δηλαδή προγενέστερο του "Δράκουλα" που καταφέρνει να συνδυάσει τη σάτιρα προς το είδος, άλλα και να αποτελέσει ταυτόχρονα και ένα άψογο, πρωτότυπο και αντιπροσωπευτικό δείγμα αυτού του ιδιώματος της λογοτεχνίας του τρόμου. 

Στην παρούσα ελληνική έκδοση υπάρχει μια πολύ ενδιαφέρουσα και εκτενής εισαγωγή (πάνω από 40 σελίδες) που βάζει τον αναγνώστη με θετικότατο τρόπο στο κλήμα της εποχής, σε ότι  αφορά δηλαδή τους συγγραφείς και ως πρόσωπα αλλά και ως προς το έργο που καταθέτουν. Ενώ εξετάζει και τα βασικά αρχετυπικά στοιχεία αυτού του είδους γραφής. Έτσι και ο αναγνώστης μπαίνει ομαλότερα στην ιστορία του Πωλ Φεβάλ ο οποίος με έντεχνο και ευρηματικό τρόπο εντάσσει στην ιστορία του την Ανν Ράντκλιφ η οποία υπήρξε συγγραφέας κλασικών γοτθικών μυθιστορημάτων με  ευρεία απήχηση  αλλά και με μεγάλη επιρροή σε πολλούς άλλους συγγραφείς. 
Ότι ακολουθεί είναι από την μια η αποδόμηση των στερεοτυπικών εικόνων που ακολουθεί μια ιστορία με βαμπίρ και παράλληλα ή και ταυτόχρονα η αναδόμηση τους σε τέτοιο βαθμό που αυτές επανέρχονται στο ακέραιο!
Ενώ δηλαδή έχουμε μια σαφή κωμική νότα που διαπερνά το βιβλίο, σε κάθε σελίδα ενεδρεύει η αίσθηση του τρόμου. Αντιγράφω από  το οπισθόφυλλο της έκδοσης καθώς  αποτυπώνει  γνήσια κάποια στοιχεία από το περιεχόμενο του βιβλίου: ( Μαύρο χιούμορ, μακάβριες σκηνές, γκροτέσκες φιγούρες, εξωφρενική πλοκή, στοιχεία γκραν γκινιόλ, ανελέητος σαρκασμός της κοινωνίας του χρήματος, σε μια ντελιριακή περιπέτεια της pulp λογοτεχνίας  του 19 ου αιώνα που θυμίζει τρόμο του 20 ου.. >> 
Συμπερασματικά πιστεύω πως όλα αυτά ισχύουν και πιστεύω πως αυτό συμβαίνει γιατί ο συγγραφέας πάνω από κάθε άλλη πρόθεση του ( σάτιρα, υπαινιγμούς, αλληγορία κλπ)  έγραψε ένα μυθιστόρημα με σκοπό την απόλαυση του αναγνώστη αλλά και της γραφής, καθώς  και την επίδειξη- ξεδίπλωμα των δικών του δεξιοτήτων.  Αυτό έδωσε το συγκεκριμένο, πραγματικά πρωτοποριακό  αποτέλεσμα.
Μια ομάδα ηρώων παρακινούμενοι από τη θέληση για γνώση και αλήθεια αλλά και από προσωπικά κίνητρα βρίσκονται στα ίχνη του ανατρεπτικού (αλλά πάντα τρομακτικού) βρικόλακα Γκοέτζι που θα τους οδηγήσει τελικά στην πέρα από κάθε δυνατότητα περιγραφής πόλη των βαμπίρ. Την ιστορία την ακολουθούμε μέσα από την εξαιρετική ικανότητα του Φεβάλ να πλάθει τις εικόνες του << Ευθύς αμέσως, ο άγνωστος νεαρός, η όψη του οποίου είχε κάτι το εξαίσια θεϊκό, έγειρε το κεφάλι του με προσοχή πάνω από τον γκρεμό και κράτησε κάποιες σημειώσεις με τη βοήθεια ενός πυρσού. 

Η Άννα μας θα ήταν πρόθυμη να απολαμβάνει εκστατική το τόσο θελκτικό θέαμα, ίσως για ολόκληρη τη ζωή της. Ο Γκρέι Τζάκ, σαν κοινός θνητός και συνηθισμένος άνθρωπος που ήταν, το έβρισκε κάπως στενάχωρο να παραμένει βουτηγμένος μες τη γλοιώδη ρυπαρότητα του βούρκου, κοιτάζοντας προς τα πάνω. Σελ 94-95 του βιβλίου>>. 

Εκδόσεις Ars Nocturna, 2008, σελίδες 252

Ο Ανδρέας Χατζηνικολάου Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1980. Είναι συγγραφέας. Έχει πίστη στην αγνότητα του Αττικού ουρανού και είναι λάτρης του πάλαι ποτέ Αθηναϊκού ρομαντισμού. Γράφει και για κάποια από τα βιβλία που διάβασε, του άρεσαν και θέλει να μιλάει σε σχέση με αυτά.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*