22/09/2020

Μισανθρωπιά στη μισανθρωπιά

Μισανθρωπιά

Το πιο εύκολο και εκτονωτικό στη συγκυρία που βρισκόμαστε είναι να τα βάζουμε με τους πρόσφυγες και τους μετανάστες που φιλοξενούνται στη χώρα μας σε συνθήκες τριτοκοσμικές. Στο πρόσωπο τους βλέπουμε όλα όσα μας φοβίζουν και μας θυμίζουν και το δικό μας προσφυγικό και τριτοκοσμικό παρελθόν από το οποίο θεωρούμε πως έχουμε ξεφύγει χωρίς να κοιτάμε πια πίσω. Επίσης βλέπουμε τον άσπονδο εχθρό μας ο οποίος τους χρησιμοποιεί σαν όπλο επιθετικής εξωτερικής πολιτικής, παρά το ότι έχει εισπράξει δισεκατομμύρια ευρώ από τη ΕΕ με σκοπό την παραμονή τους στην Τουρκία. Δηλαδή την μετατόπιση του προβλήματος.

Με αυτά τα χρήματα είναι αρκετά πιθανό να χρηματοδότησε μέρος του επεκτατικού πολέμου στη Συρία και μέρος της επίσης επεκτατικής στρατιωτικής βοήθειας προς την κυβέρνηση της Τρίπολης η οποία χωρίς την Τουρκική βοήθεια ίσως να μην υπήρχε αυτή τη στιγμή. Καταλαβαίνετε το αδιέξοδο του: «να τα βρούμε με τους φίλους γείτονες» και του: «οι πρόσφυγες είναι άνθρωποι και όχι ζώα».   

Στο πρόσωπο αυτών των ταλαιπωρημένων ανθρώπων βλέπουμε μια φαντασιακή εικόνα την οποία δεν θέλουμε επ’ ουδενί να ζήσουμε. Είναι πάντα αναζωογονητικό να βλέπεις τη δυστυχία του άλλου και την εξαθλίωση του, συνειδητοποιώντας πως εσύ βρίσκεσαι σε πολύ καλύτερη κατάσταση από άποψη βιοτικού επιπέδου. Να λες… ευθύνεται αυτός που τα τραβάει, υπάρχουν και χειρότερα ή και πολύ χειρότερα. Η νομιμοποίηση της φτώχειας και της δυστυχίας πάνω στην ατομική και προσωπική ευθύνη. Τι σας θυμίζει;

Εκεί φαίνεται από τι είσαι «φτιαγμένος» πραγματικά. Από την ενδόμυχη και όχι επιφανειακή αντίδραση σου στον πόνο του άλλου, ενίοτε και στη χαρά. Από την αντίδραση σου στο γκρέμισμα της εξιδανικευμένης εικόνας που έχεις για τον εαυτό σου. Από την αντίδραση σου στο άκουσμα της αλήθειας που πονάει, που στοιχίζει προσωπικής αυτοεκτίμησης. Στο πώς αντιδράς στην κριτική που ξέρεις πως είναι προϊόν προσεκτικού «διαβάσματός» σου και όχι ευκαιριακή και παραπλανητική αποτύπωση τη στιγμής. Εκεί φαίνεται ποιος είσαι και που οδεύεις.

Η Ελληνική κοινωνία σύσσωμη σε όλα τα παραπάνω παίρνει κάτω από τη βάση αλλά δεν φταίει μόνο αυτή. Φταίει η πολιτική της ηγεσία, φταίει η εξιδανικευμένη της ιστορία, φταίει η απάτη του ανάδελφου έθνους, όπως και η αντιδραστικότητα που προκαλεί το πάθος κάποιων δήθεν ανθρωπιστών, οι οποίοι απαντούν στο μίσος και τη μισανθρωπιά με περισσότερο μίσος και μισανθρωπιά. Έτσι πιστεύουν πως μεταδίδουν την «παιδεία» τους στους «απαίδευτους». Με λογοκρισία και ταπείνωση. Το μόνο που καταφέρνουν είναι η κοινωνία να αντιδρά αντιστρόφως και να γίνεται πιο ακραία απ’ ότι είναι στην πραγματικότητα. Κερδίζεις κάτι όταν πεις στον απαίδευτο πως είναι απαίδευτος κατάμουτρα; Κόπο θέλει και αγώνα η αλλαγή, όχι επιφανειακή κριτική που σκοπό έχει την προσωπική ανάταση. Τον προσωπικό διαχωρισμό από το «βούρκο», κάπου ανάμεσα στο δεύτερο και τρίτο ποτό.

Οι πρόσφυγες και οι μετανάστες είναι πραγματικά οι τελευταίοι που φταίνε. Πρώτα φταίνε οι νέο-ιμπεριαλιστικές τάσεις και ότι τις ακολουθεί. Μετά φταίει η ανεπάρκεια και αδιαφορία της ΕΕ και του Ελληνικού κράτους. Η Ελληνική κοινωνία είναι αποδέκτης όλων αυτών και φυσικά αντιδρά με τα ένστικτα που της έρχονται πρώτα όταν νιώθει ανασφάλεια. Εκεί ευθύνεται. Τι κερδίζεις με το να της υπενθυμίζεις μόνο την μικρότητα αυτών των ενστίκτων; Τίποτα… Τα ένστικτα είναι ένστικτα… Δίδαξε της πως δεν έχει να φοβηθεί τίποτα από αυτούς τους ανθρώπους και πως η μνήμη είναι κοντή. Όσο υπάρχουν κράτη σαν την σημερινή Τουρκία ή σαν τις παραδοσιακές ιμπεριαλιστικές δυνάμεις τις οποίες προσπαθεί να μιμηθεί, αυτή η διδαχή γίνεται όλο και πιο δύσκολη.             

Χάρης Φιλιππάκης

(Συνολικές Επισκέψεις 54, 1 επισκέψεις σήμερα)
Waldeck: Ο δικηγόρος που μας έκανε να ακούσουμε αλλιώς τις μελωδίες (Video)
Αγιασμός, πρώτη μέρα στα θρανία σε μια δύσκολη εποχή

mm
About Χάρης Φιλιππάκης 55 Articles
Ο Χάρης Φιλιππάκης συχνά αυτοαποκαλείται ιστορικός. Έχει αποφοιτήσει από κάποιο τμήμα ιστορίας και αρχαιολογίας. Συνήθως μιλάει για ιστορία και πιο συγκεκριμένα για το Βυζάντιο και την αρχαία Ρώμη. Προσπαθεί βέβαια να μην κάνει διακρίσεις.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*