14/12/2019

Οι ταινίες της εβδομάδας!Αγαπώ το σινεμά, αγαπώ την τέχνη, αγαπώ τη ζωή!

Του Παύλου Κάγιου / Fragilemag.gr

Οι ταίνίες

Τρία είναι τα νέα φιλμ που ξεχωρίζουν αυτή την εβδομάδα: Το κύκνειο άσμα της Ανιές Βαρντά «Η Ανιές με τα λόγια της Βαρντά», το αλά Ντάσιελ Χάμετ γκανγκστερικό φιλμ νουάρ «Οι σκιές του Μπρούκλιν» διά χειρός Έντουαρτ Νόρτον και η «Ιστορία γάμου» με τους πολύ καλούς Σκάρλετ Γιόχανσον, Άνταμ Ντράιβερ. Υπάρχει, επίσης, μια εξαίρετη ρετροσπεκτίβα στον Στάνλεϊ Κιούμπρικ αλλά και μια απογοήτευση από τον αγαπημένο των Ελλήνων σινεφίλ Φατίχ Ακίν και τη νέα του ταινία «Το χρυσό γάντι».

«Οι σκιές του Μπρούκλιν»
Μετά από εννιά χρόνια προσπαθειών, ο Έντουαρτ Νόρτον παρουσιάζει ένα ξεχωριστό φιλμ νουάρ που παρόμοιό του έχουμε χρόνια να δούμε στο αμερικανικό σινεμά. Τον έχουμε, φυσικά, ξεχωρίσει προ πολλού τον επί τρεις φορές υποψήφιο για Όσκαρ Έντουαρτ Νόρτον που εδώ δημιουργεί μία επιβλητικά ατμοσφαιρική ταινία – δική του η σκηνοθεσία, το σενάριο και ο πρωταγωνιστικός ρόλος – βασισμένη στο διάσημο μυθιστόρημα του Τζόναθαν Λέθεμ.

Το ταξίδι άρχισε το 1996, όταν ο δημιουργός διέκρινε την κινηματογραφική δυναμική του βιβλίου με τον αξέχαστο κεντρικό χαρακτήρα. Από την αρχή, ο Νόρτον θέλησε να μεταφέρει τους σύγχρονους χαρακτήρες του βιβλίου σε μία διαφορετική περίοδο και πλοκή για να δώσει μια ξεχωριστή ατμόσφαιρα στην ταινία, τοποθετώντας το δράμα τη δεκαετία του 1950, μία περίοδο μεγάλων αλλαγών στην πόλη της Νέας Υόρκης.

•Με φόντο τη νουάρ ατμόσφαιρα του 1957 και με μουσική επένδυση τα τζαζ ακούσματα της εποχής, ο Έντουαρτ Νόρτον δίνει σάρκα και οστά σε έναν ανορθόδοξο ντετέκτιβ με σύνδρομο Τουρέτ – τον υποδύεται ο ίδιος μοναδικά – ενώ περάσματα ως γκεστ σταρ κάνουν οι Μπρους Γουίλις, Γουίλεμ Νταφόε, και σε δεύτερους ρόλους εμφανίζονται οι Άλεκ Μπάλντουιν, Γκούγκου Μπάτα-Ρο, Μπόμπι Μπόμπι Καναβάλε

Το στόρι ξεκινάει από τη Νέα Υόρκη, 1957. Ο Λάιονελ Έσρογκ, ένας μοναχικός ιδιωτικός ντετέκτιβ με σύνδρομο Τουρέτ, αναλαμβάνει να διαλευκάνει τον φόνο του μέντορα και μοναδικού φίλου του, Φρανκ Μίνα (Μπρους Γουίλις). Έχοντας λιγοστά στοιχεία και ένα ψυχαναγκαστικό μυαλό στη διάθεσή του, ο Λάιονελ ανακαλύπτει τα καλά φυλαγμένα μυστικά που κρατούν σε ισορροπία τη μοίρα ολόκληρης της πόλης. Σε μία μυστηριώδη διαδρομή από τα ποτισμένα με τζιν τζαζ κλαμπ του Χάρλεμ ως τις σκληρές φτωχογειτονιές του Μπρούκλιν και τα πολυτελή σαλόνια των εμπόρων εξουσίας, ο Λάιονελ έρχεται αντιμέτωπος με κακοποιούς, διαφθορά και τον πιο επικίνδυνο άνδρα της πόλης για να τιμήσει τη μνήμη του φίλου του και να σώσει τη γυναίκα που μπορεί να αποδειχτεί σωτήρας του.

Σενάριο/Σκηνοθεσία: Έντουαρτ Νόρτον
Παίζουν: Έντουαρτ Νόρτον, Μπρους Γουίλις, Γουίλεμ Νταφόε, Άλεκ Μπάλντουιν, Γκούγκου Μπάτα-Ρο, Μπόμπι Καναβάλε, Λέσλι Μαν, Φίσερ Στίβενς, Τσέρι Τζόουνς

«Ιστορία γάμου»
Αφού τα πάντα έχουν ειπωθεί, σημασία έχει, φυσικά, το ΠΩΣ λέει κανείς την ιστορία που έχει να διηγηθεί – κάτι που ισχύει για το φιλμ. Επίσης, μόνο για τη Σκάρλετ Γιόχανσον και τον Άνταμ Ντράιβερ αξίζει να δει ένας σινεφίλ αυτό το φιλμ του υποψήφιου για Όσκαρ κινηματογραφιστή Νόα Μπάουμπακ που σκηνοθετεί με αφοπλιστική δεξιοτεχνική απλότητα και βαθιά προσέγγιση μια ιστορία για τη διάλυση ενός γάμου και την προσπάθεια διατήρησης μιας οικογένειας. Η πρώτη εντυπωσιάζει με τους μονολόγους της σε μονοπλάνα διαρκείας και ο δεύτερος είναι αφοπλιστικός και γοητευτικά άμεσος όπως στις περισσότερες ταινίες του.

Από τον Στρίντμπεργκ και τον Ίψεν μέχρι τον Μπέργκμαν και τις αξεπέραστες «Σκηνές από ένα γάμο», οι Σκανδιναβοί έχουν αποδειχθεί άφθαστοι όταν ανατέμνουν τις συζυγικές σχέσεις. Κάτι που ασφαλώς και το γνωρίζει ο Νόα Μπάουμπακ, αλλά δεν πτοείται και καταφέρνει τελικά να σκηνοθετήσει ένα πολυεπίπεδο – αν και πολυφορεμένο… – «δράμα διαζυγίου» ισορροπώντας ανάμεσα στο δάκρυ και το χαμόγελο.

•Το στόρι της ταινίας έχει για ήρωες τον Τσάρλι (Άνταμ Ντράιβερ), έναν θεατρικό σκηνοθέτη στην εναλλακτική σκηνή της Νέας Υόρκης και τη Νικόλ (Σκάρλετ Γιόχανσον), μια υποσχόμενη ηθοποιό που δεν έχει ξεδιπλώσει το ταλέντο της

Το φιλμ αρχίζει με την αρχή της διάλυσης τη σχέσης τους όπου περιγράφουν εναλλάξ το τι αγαπούν ο ένας στον άλλο, μετά από δέκα χρόνια γάμου. Τα λεγόμενά τους συνοδεύονται από ένα μοντάζ των προσωπικών τους στιγμών, που αποπνέουν μια αίσθηση απόλυτης φυσικότητας: σαν μια γλυκιά αδιάκριτη ματιά στη ζωή που βρίσκει πάντα τον τρόπο να διαβρώσει τα ανθρώπινα αισθήματα…

Σκηνοθεσία: Νόα Μπάουμπακ
Παίζουν: Σκάρλετ Γιόχανσον, Άνταμ Ντράιβερ, Λόρα Ντερν, Άλαν Άλντα, Ρέι Λιόττα, Γουάλας Σον, Μέριτ Γουίβερ

«Η Ανιές με τα λόγια της Βαρντά»
Αγαπώ τον κινηματογράφο. Αγαπώ την τέχνη. Αγαπώ τη ζωή. Να η «φιλοσοφία» της αλησμόνητης Ανιές Βαρντά με τις ελληνικές ρίζες. Και αν θέλετε να ευφρανθεί η καρδιά σας, μη χάσετε αυτό το βιογραφικό ντοκιμαντέρ. Είναι το κύκνειο άσμα μιας μεγάλης δημιουργού που σφύζει από ζωή καθώς αποτελεί έναν ύμνο στη δημιουργία και στη μαγεία του σινεμά. Γεννημένη στο Βέλγιο, η μεγάλη κυρία του γαλλικού κινηματογράφου (λίγο πριν της απονεμηθεί το βραβείο Camera του κινηματογραφικού φεστιβάλ του Βερολίνου), γύρισε την τελευταία της ταινία “Agnes by Varda” ως αποχαιρετισμό στους κινηματογραφόφιλους.

Η Ανιές Βαρντά, φωτογράφος και πρωτοπόρος της νουβέλ βαγκ, αποτελεί θεσμό για τον γαλλικό κινηματογράφο. Λίγο πριν το θάνατό της, κάθισε στην καρέκλα του σκηνοθέτη και χρησιμοποιώντας φωτογραφίες κι αποσπάσματα από τις ταινίες της μίλησε η ίδια για το ανορθόδοξο έργο της.

•Το ντοκιμαντέρ χωρίζεται σε δύο μέρη – στο πρώτο αναφέρεται στην «αναλογική περίοδο» από το 1954 έως το 2000 και η σκηνοθέτιδα βρίσκεται σε πρώτο πλάνο. Ήταν μια νέα γυναίκα που ήθελε να επαναπροσδιορίσει το σινεμά, ένας άνθρωπος που ήταν πάντα ανοιχτόμυαλος, που σε κάθε της ταινία άλλαζε την αφήγηση

Στο δεύτερο μέρος, η Βαρντά εστιάζει στη χρονική περίοδο από το 2000 έως το 2018 και μας δείχνει πώς χρησιμοποιεί την ψηφιακή τεχνολογία για να περιγράψει τον κόσμο με το μοναδικό της τρόπο.

Είτε μπροστά από την κάμερα, είτε πίσω από αυτήν, η Βαρντά διηγείται ιστορίες μέσα από εικόνες κι αποφεύγει τις συμβατικές μεθόδους αφήγησης. Μαζί με τους συνεργάτες της, μεταφέρουν τον θεατή σε ένα ταξίδι ανορθόδοξων εικόνων.

Σκηνοθεσία: Ανιές Βαρντά, Ντιντιέ Ρουγκέ
Με την ίδια την Ανιές Βαρντά

Ο ιδιοφυής κ. Στάνλεϊ Κιούμπρικ
Το ξεχωριστό Πανόραμα Ευρωπαϊκού κινηματογράφου παρουσιάζει μια ζηλευτή ρετροσπεκτίβα στον αξεπέραστο Στάνλεϊ Κιούμπρικ στον κινηματογράφο Ανδόρα:

ΠΕΜΠΤΗ 28.11
8.15 μ.μ. ΜΠΑΡΙ ΛΙΝΤΟΝ, 1975

Η άνοδος και η πτώση της ενήλικης ζωής του Ρέντμοντ Μπάρι, ενός νεαρού Ιρλανδού που ταξιδεύει στα πεδία των μαχών και τα σαλόνια της Ευρώπης του δέκατου όγδοου αιώνα, επιδιώκοντας, μέσω κατασκοπείας, αποπλάνησης, τζόγου και μονομαχιών, να ζήσει τη ζωή ενός ευγενή εώς ότου κατακτά την καρδιά μιας πλούσιας χήρας και αναλαμβάνει την αριστοκρατική θέση του νεκρού συζύγου της.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.11
8.00 μ.μ. FEAR AND DESIRE, 1953

Κατά τη διάρκεια ενός φανταστικού πολέμου σε μια άγνωστη χώρα, τέσσερις στρατιώτες επιβιώνουν από τη συντριβή του αεροπλάνου τους για να βρεθούν σε ένα δάσος έξι μίλια πίσω από τις εχθρικές γραμμές. Το σχέδιο της ομάδας είναι να φτάσει στο κοντινό ποτάμι, να φτιάξει μια σχεδία και στη συνέχεια, υπό την κάλυψη της νύχτας, να επιστρέψει σε φιλικό έδαφος.

9.30 μ.μ. | ΛΟΛΙΤΑ

Ένας διαζευγμένος Βρετανός καθηγητής γαλλικής λογοτεχνίας, ταξιδεύει σε μια μικρή πόλη στην Αμερική για να αναλάβει μια θέση διδασκαλίας. Εκεί αφήνεται σε μια σχέση με την ερωτικά ακόρεστη, χήρα σπιτονοικοκυρά του. Τελικά την παντρεύεται αλλά με απώτερη επιδίωξη να πλησιάσει την 14χρονη κόρη της, Λολίτα, με την οποία νιώθει αθεράπευτα ερωτευμένος.

ΣΑΒΒΑΤΟ 30.11
8.15 μ.μ. ΤΟ ΧΡΗΜΑ ΤΗΣ ΟΡΓΗΣ 1956

Μετά από 5 χρόνια στο Αλκατράζ, ο Τζόνι Κλέι αποφασίζει ότι εφόσον πρόκειται να διαπράττει εγκλήματα, το κέρδος θα πρέπει να είναι αντίστοιχο με την τιμωρία. Έτσι σχεδιάζει με κάθε λεπτομέρεια μια πολυεπίπεδη ληστεία στον ιππόδρομο με λεία $2.000.000. Μοναδική αδυναμία στο σχέδιό του είναι ότι δεν λαμβάνει υπόψη την άπληστη σύζυγο ενός συνεργάτη του και τον αδίστακτο εραστή της.

10.00 μ.μ. | ΤΟ ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ 1971

Σε μια μελλοντική κοινωνία, ο βίαιος και ψυχοπαθής έφηβος Άλεξ, αρχηγός μιας συμμορίας υπερβολικά βίαιων νεαρών που σκοτώνουν, κλέβουν και βιάζουν, πέφτει στα χέρια της αστυνομίας. Με τη σύλληψή του θα χρησιμοποιηθεί σε πειράματα που αποσκοπούν στη απαλοιφή των καταστροφικών βίαιων παρορμήσεών του, αλλά όταν αποφυλακίζεται αδυνατεί να αντιμετωπίσει τη βία που τον περιβάλλει.

ΚΥΡΙΑΚΗ 01.12
8.00 μ.μ. | S.O.S ΠΕΝΤAΓΩΝΟ ΚΑΛEI ΜOΣΧΑ 1964

Ο παρανοϊκός ταξίαρχος Τζακ Ρίπερ της Αεροπορικής Βάσης Burpelson, πιστεύοντας ότι η φθορίωση του νερού είναι μια σοβιετική πλεκτάνη για να δηλητηριάσει τον αμερικανικό πληθυσμό, αποφασίζει να εξαπολύσει πυρηνική επίθεση στη Σοβιετική Ένωση χωρίς τη γνώση των ανωτέρων του, συμπεριλαμβανομένου του αρχηγού των ενόπλων δυνάμεων αλλά και του Προέδρου.

ΔΕΥΤΕΡΑ 02.12
8.15 μ.μ. | ΤΟ ΦΙΛΙ ΤΟΥ ΔΟΛΟΦΟΝΟΥ 1955

O επιτυχημένος πυγμάχος Ντέιβι Γκόρντον παρεμβαίνει στον καβγά της χορεύτριας Γκλόρια με τον εργοδότη και εραστή της, Βίνσεντ. Οι δύο τους αποκτούν ερωτική σχέση, πράγμα το οποίο δεν αρέσει καθόλου στον εκδικητικό Βινς, ο οποίος οργανώνει μια αποτυχημένη απόπειρα φόνου του Ντέιβι και στη συνέχεια απαγάγει την Γκλόρια αναγκάζοντας τον Ντέιβι να κάνει τα πάντα για να τη σώσει.

9.45 μ.μ. | ΣΤΑΥΡΟΙ ΣΤΟ ΜΕΤΩΠΟ 1957

Η ματαιότητα και η ειρωνεία του πολέμου στα χαρακώματα του Α’ Παγκοσμίου. Ένας διοικητής μονάδας στον γαλλικό στρατό πρέπει να αντιμετωπίσει έναν ματαιόδοξο στρατηγό που κατηγορεί τους στρατιώτες του για δειλία μετά την άρνησή τους να επιτεθούν σε μια εχθρική θέση. Την ίδια στιγμή, ως διοικητής τους, πρέπει να υπερασπιστεί τη δίκαιη ανταρσία τους.

ΤΡΙΤΗ 03.12
8.00 μ.μ. | ΤΟ ΧΡΗΜΑ ΤΗΣ ΟΡΓΗΣ , 1956

Μετά από 5 χρόνια στο Αλκατράζ, ο Τζόνι Κλέι αποφασίζει ότι εφόσον πρόκειται να διαπράττει εγκλήματα, το κέρδος θα πρέπει να είναι αντίστοιχο με την τιμωρία. Έτσι σχεδιάζει με κάθε λεπτομέρεια μια πολυεπίπεδη ληστεία στον ιππόδρομο με λεία $2.000.000. Μοναδική αδυναμία στο σχέδιό του είναι ότι δεν λαμβάνει υπόψη την άπληστη σύζυγο ενός συνεργάτη του και τον