30/11/2021

Ορέστεια του Αισχύλου – ξεκίνησε από την Επίδαυρο και ταξιδεύει σε όλη την Ελλάδα


Το ανέβασμα της Ορέστειας  από τον Γ. Χουβαρδά είναι η φυσική εξέλιξη στο σύνολο των σκηνοθεσιών του, αφού η παράσταση διέπεται απ’ όλες τις θεματικές που τον κεντρίζουν και συνδέεται άμεσα με το ‘Πένθος Ταιριάζει Στην Ηλέκτρα’ που είχε ανεβάσει προ διετίας στο Εθνικό –ίσως η σημαντικότερη παράστασή του σε ελληνικό έδαφος- και τον ‘Άμλετ’.

Η Ορέστεια ξεκίνησε λοιπόν τη φετινή της πορεία από το θέατρο Επιδαύρου σε μια πολύ προσεκτικά δομημένη παράσταση, που ακουμπά με άπειρο σεβασμό στον Αισχύλο, την αιώνια αναρώτηση για την ανθρώπινη ύπαρξη  και την αδιάκοπη προσπάθεια του ανθρώπου να υπάρχει με όρους και νόμους.

Αν και αρκετά ψαλιδισμένη για λόγους σκηνικής οικονομίας , εξαιρετική είναι η μετάφραση του Δημήτρη Δημητριάδη.

Η ιδέα του Χουβαρδά να μεταφέρει τα δεινά των ηρώων στον Β Παγκόσμιο Πόλεμο και την εμφυλιακή περίοδο αποδείχθηκε ευρηματική και πολυσήμαντη.

Αυτό λειτούργησε οικεία, ακόμα και για τον πλέον ανυποψίαστο προς τον Χουβαρδά θεατή, αφού η συλλογική μνήμη παραμένει πολύ ισχυρή. Ο σκηνικός χώρος διαμορφωμένος στην αισθητική του ’40 και ’50 με δερμάτινο καθιστικό και ρούχα του Μεσοπολέμου, οφείλει πολλά στις Εύα Μανιδάκη και Ι. Τσάμη. Ατμοσφαιρικοί οι φωτισμοί του Λ. Παυλόπουλου. Το ωραιότερο σκηνικό εύρημα είναι μία τεράστια ντουλάπα, που λειτουργεί ως χρονοντούλαπο της ιστορίας και αποτελεί την πόρτα/πύλη για το παρελθόν και μέλλον του ανθρώπου.

Οι ερμηνείες εξαιρετικές , οι περισσότερες, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων. Ας μην ξεχνάμε πως 12 ηθοποιοί μοιράζονται όλους τους ρόλους  (και αυτούς του Χορού) , άρα διπλό και τριπλό το βάρος.

Κυρίαρχη η συγκλονιστική, πολυεπίπεδη Κλυταιμνήστρα της Καρυοφυλλιάς Καραμπέτη που δίνει μία πληρέστατη περιγραφή της ηρωίδας.

Δίπλα της, εξ ίσου σπουδαίοι συμπαραστάτες ο ωριμότερος από ποτέ Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, η συναρπαστικά χαμένη Ηλέκτρα της Σ. Γουλιώτη  η οποία δίνει μία εντελώς διαφορετική διάσταση και στον ρόλο της θεάς Αθηνάς. Ποτέ δεν είχα δει πιο εσωτερικό Ν. Κουρή όσο στον Αγαμέμνωνα της παράστασης. Οι υπόλοιποι της διανομής (Χ. Μαξούρη, Σ. Κέκε,  Π. Βογιατζής , Ι. Καλετσάνος και Κ. Αβαρικιώτης) στήριξαν με όλα τους τα μέσα ό, τι τους ζητήθηκε.

Το όλο αποτέλεσμα επιβαρύνθηκε από αρκετές αδύναμες και χαοτικές σκηνές, με κορυφαία την παρουσία της Κασσάνδρας/Α. Πουλοπούλου , η οποία ερμήνευσε και τον ρόλο της Πυθίας. Εμφανίσεις εντελώς αταίριαστες  με το υπόλοιπο σύνολο και στα όρια του αισθητικού κιτς.

Συνολικά μία εντυπωσιακή, αν και άνιση επιμέρους παράσταση με συνέπεια και στόχους στις υπαρξιακές της αναζητήσεις.

 

Πρόγραμμα παραστάσεων

ΤΕΤΑΡΤΗ 20 ΙΟΥΛΙΟΥ-ΗΡΑΚΛΕΙΟ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 22 ΙΟΥΛΙΟΥ – ΧΑΛΚΙΔΑ

ΣΑΒΒΑΤΟ 23 ΙΟΥΛΙΟΥ – ΔΙΟΝ

ΤΡΙΤΗ 26 ΙΟΥΛΙΟΥ- ΛΑΡΙΣΑ

ΤΕΤΑΡΤΗ 27 ΙΟΥΛΙΟΥ – ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

ΠΕΜΠΤΗ 28 ΙΟΥΛΙΟΥ – ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29 ΙΟΥΛΙΟΥ – ΚΑΒΑΛΑ

ΣΑΒΒΑΤΟ 30 ΙΟΥΛΙΟΥ – ΚΑΒΑΛΑ

ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ

ΤΡΙΤΗ 2 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ – ΚΑΛΑΜΑΤΑ

ΤΕΤΑΡΤΗ 3 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ – ΟΛΥΜΠΙΑ

ΠΕΜΠΤΗ 4 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ – ΠΑΤΡΑ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 5 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ – ΠΑΤΡΑ

ΚΥΡΙΑΚΗ 7 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ – ΑΝΔΡΟΣ

ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ

ΔΕΥΤΕΡΑ 5 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ – ΕΛΕΥΣΙΝΑ

Τάσος Τσόπελας

(Συνολικές Επισκέψεις 207, 1 επισκέψεις σήμερα)

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*