27/10/2021

Προκλητικές ταινίες για «προχωρημένους» σινεφίλ

Του Παύλου Κάγιου / Fragilemag.gr

Προκλητικές

Το ακραία δανέζικο δράμα «Η βασίλισσα της καρδιάς», το φιλμ κινουμένων σχεδίων «Ο Μπουνιουέλ στον λαβύρινθο με τις χελώνες», τα ασεβή γαλλικά «Άγρια αγόρια», η μοναχική “Λίλιαν” και το πολιτικό αλβανικό φιλμ «Η αντιπροσωπεία» είναι μερικά από τα νέα φιλμ αυτής της εβδομάδας.

«Η βασίλισσα της καρδιάς»
Δυνατό μελόδραμα από τη Δανία που είναι και υποψήφιο για Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας. Έχει κερδίσει το βραβείο Κοινού στο Φεστιβάλ Ανεξάρτητου Κινηματογράφου του Φεστιβάλ Sundance 2019 και έχει τιμηθεί ως Καλύτερη Σκανδιναβική Ταινία στο Φεστιβάλ του Γκέτεμποργκ 2019. Έχει σκηνοθετηθεί από την  42χρονη Μέι Ελτούχι. Ατού της ταινίας η πρωταγωνίστριά του, Τρίνε Ντίρχολμ.

Η Αν, μια επιτυχημένη και αφοσιωμένη δικηγόρος, ζει μια τέλεια ζωή με τον γιατρό σύζυγό της Πίτερ και τις δίδυμες κόρες τους. Όμως… κάτι λείπει από τη ζωή της. Όταν ο Γκουστάβ, ο παραστρατημένος γιος του άντρα της, μετακομίζει ξαφνικά μαζί τους, οι φευγαλέες ματιές που ανταλλάσσουν εξελίσσονται, μοιραία, σε ένα απαγορευμένο ειδύλλιο.

•Προκλητική κοινωνική ταινία από μια χώρα που έχει παράδοση στις ταινίες με τολμηρή θεματολογία

Σημείωμα σκηνοθέτη Μέι Ελτούχι:
“Όταν ξεκίνησα να δουλεύω την ταινία με ενδιέφερε πολύ στο πώς γεννιούνται τα οικογενειακά μυστικά, αλλά και να δω τη δυναμική των δομών εξουσίας μέσα στην οικογένεια, αλλά και την ευθύνη που πηγάζει όταν κάποιος είναι ισχυρός. Ίσως η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετώπισα ήταν να στηριχτώ στην κεντρική ηρωίδα που έχει μια πολύ σύνθετη, και συχνά σκοτεινή, ψυχολογία. Έπρεπε να σκάψω βαθιά μέσα μου για να τη σκηνοθετήσω.”

Σκηνοθεσία: Μέι Ελτούχι
Με την: Τρίνε Ντίρχολμ

«Ο Μπουνιουέλ στον λαβύρινθο με τις χελώνες»
Φιλμ κινουμένων σχεδίων που υμνεί τον μέγα Ισπανό σκηνοθέτη Λουίς Μπουνιουέλ. Είμαστε στο Παρίσι του 1930 που ξεπηδούν το ένα μετά το άλλο τα καλλιτεχνικά πρωτοποριακά κινήματα και ο Σαλβαδόρ Νταλί με τον Λουίς Μπουνιουέλ είναι ήδη οι κύριες μορφές του σουρεαλιστικού κινήματος. Απροσδόκητα, ο Μπουνιουέλ μένει χωρίς χρήματα μετά το σκάνδαλο που περιβάλλει την ταινία του «Χρυσή Εποχή». Σε αυτή τη δύσκολη κατάσταση, δεν μπορεί να διαχειριστεί ούτε το επόμενο έργο του, ένα ντοκιμαντέρ για μία από τις φτωχότερες ισπανικές περιφέρειες, τη Λας Ούρδες.

Ωστόσο, ο καλός του φίλος, ο γλύπτης Ραμόν Ασίν, αγοράζει ένα λαχείο με την υπόσχεση ότι, αν κερδίσει, θα πληρώσει για την ταινία. Απίστευτα και αναπάντεχα, η τύχη είναι στο πλευρό τους.

•Οι Ισπανοί παραγωγοί κινουμένων σχεδίων του «Wrinkles» και «The Lissing Lynx», ενώνουν τις δυνάμεις τους με τον Σαλβαδόρ Σιμό, δημιουργώντας ένα γοητευτικό animation-φόρο τιμής στον μετρ του σουρεαλισμού, Λουίς Μπουνιουέλ

Η ταινία, βασισμένη στην πραγματική ιστορία των γυρισμάτων του ντοκιμαντέρ «Γη Χωρίς Ψωμί», συνδυάζει σκίτσα και επιλεγμένες σκηνές από το αυθεντικό ντοκιμαντέρ, για να σκιαγραφήσει το πορτραίτο ενός νεαρού καλλιτέχνη που αγωνιά να βρει τη φωνή του.

Ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος  Σαλβαδόρ Σιμό Σπούδασε στο Αμερικανικό Ινστιτούτο Animation, στο Λος Άντζελες και στο CECC της Καταλονίας. Επιστρέφοντας στην Ευρώπη, συνεργάστηκε με την Ντίσνεϊ στο Παρίσι, όπου και έζησε δύο χρόνια. Αργότερα, μετακόμισε στο Λονδίνο με σκοπό να εργαστεί στο τμήμα του previsualisation και layout της κορυφαίας εταιρείας MPC, σε οπτικοακουστικά έργα όπως η “Νάρνια”, “Ο Πρίγκιπας της Περσίας” και “James Bond: Skyfall”. Το 2014 συνεργάζεται ξανά με την MPC πλέον ως επικεφαλής του τμήματος οπτικών εφέ για τις ταινίες «Το Βιβλίο της Ζούγκλας» της Ντίσνεϊ και τους «Πειρατές της Καραϊβικής: Οι νεκροί δεν λένε παραμύθια». Το 2016 επέστρεψε στην Ισπανία με σκοπό να σκηνοθετήσει την ταινία «Ο Μπουνιουέλ στο Λαβύρινθο με τις Χελώνες».

«Λίλιαν»
Προκλητική οδύσσεια μιας ωραίας μοναχικής Ρωσίδας που στις μέρες μας αποφασίζει να κάνει το αντίθετο από ότι τα εκατομμύρια των μεταναστών: να επιστρέψει στην πατρίδα της! Ηρωίδα της η Λίλιαν, η οποία βρίσκεται στη Νέα Υόρκη με ληγμένη τη βίζα της και δεν έχει άλλη επιλογή από το να επιστρέψει πίσω στη Ρωσία. Χωρίς να γνωρίζει τη γλώσσα αποφασίζει να διασχίσει τις Ηνωμένες Πολιτείες ώστε να φτάσει στην Αλάσκα και από εκεί απέναντι, στη χώρα της.

Η “Λίλιαν”  ήδη έχει περάσει από το Φεστιβάλ Κανών, από το Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών και το Διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Εμπνευσμένο από την αληθινή ιστορία της Λίλιαν, μιας Ρωσίδας που αποφάσισε για τους δικούς της λόγους να διασχίσει την Αμερική για να φτάσει στον τόπο της, έχει τη δική του μυθοπλασία και αντιμετωπίζει την ηρωίδα του σαν μία πραγματικά ατρόμητη μαχήτρια που δεν την φοβίζει το άγνωστο και είναι προσηλωμένη ευλαβικά στον στόχο της.

Σκηνοθεσία – Αντρέας Χόρβαθ

«Τα άγρια αγόρια»
Άναρχο και προκλητικό και πέρα από κάθε κλασική αφήγηση φιλμ για «προχωρημένους» σινεφίλ. Μια ασπρόμαυρη/έγχρωμη Γαλλο-Αγγλική παραγωγή του 2017 που παίχθηκε στο Φεστιβάλ Βενετίας στην εβδομάδα Κριτικής και κέρδισε το Βραβείο Mario Serandrei.

Το «τυπικό» στόρι της μας γυρίζει στις αρχές του 20ου αιώνα, στο μικρό νησί Reunion του Ινδικού ωκεανού, όπου πέντε έφηβοι καλών οικογενειών γοητευμένοι από τον αποκρυφισμό, διαπράττουν ένα άγριο έγκλημα. Ένας Ολλανδός καπετάνιος αναλαμβάνει τη συμμόρφωσή τους και τους παίρνει ως πλήρωμα στο στοιχειωμένο σαπιοκάραβό του. Οι μέθοδοι σωφρονισμού του ναυτικού σοκάρουν τα πέντε αγόρια που ετοιμάζονται για ανταρσία. Προορισμός του ταξιδιού είναι ένα μαγικό νησί με οργιώδη βλάστηση.

•Ένα φιλμ που θα μπορούσε να είναι μια νουβέλα σε στυλ Ιουλίου Βερν και Ρ. Λ. Στήβενσον με αναφορές στον Σαίξπηρ, στον Ρεμπό, αλλά και στον Μαρκήσιο ντε Σαντ! Ένα φιλμ αρτίστικο που σε κερδίζει ή σε χάνει από την πρώτη εικόνα του. Είναι σαν μια πηγή που αναβλύζει κρασί, γάλα, μέλι αλλά και … σπέρματα, ούρα ή ακαθαρσίες!

Εν ολίγοις: Μια ψευδοπειρατική ιστορία για την ανακάλυψη ενός θησαυρού πλαστογραφημένων και κίβδηλων νομισμάτων, που όμως φέγγουν μια αστραφτερή, λάγνα και… εθιστική λάμψη αν αντέξεις να κάνεις μαζί της όλο το ταξίδι-προβολή.

Το σημείωμα του  σκηνοθέτη Μπερτράν Μαντικό: Είναι μια ταινία σουρεαλιστικής φαντασίας, μια περιπέτεια με πινελιές ερωτισμού. Η ιστορία είναι εμπνευσμένη από δύο λογοτεχνικές πηγές: Τον Ιούλιο Βερν και τον Ουίλιαμ Μπάροουζ. Αυτό το πλαίσιο μου έδωσε την ευκαιρία να αποφύγω αναφορές σχετικές με τη δική μου καθημερινότητα. Το φιλμ είναι κατά πρώτον και κυρίως μια βίαιη, ανήθικη ιστορία που μιλά για τις βίαιες και τις σεξουαλικές παρορμήσεις μιας ομάδας νέων, εξαρτημένων από τις πιο σκοτεινές επιθυμίες τους. Σ’ αυτό το φιλμ, θέλησα να ωθήσω αυτές τις παρορμήσεις στα άκρα, δημιουργώντας ένα στυλιζαρισμένο, οργανικό σύμπαν το οποίο θα μου επέτρεπε, όχι να κρίνω τις παρορμητικές πράξεις των διαφορετικών χαρακτήρων, αλλά να τις κατανοήσω παίζοντας με τις αμφιλεγόμενες και ειρωνικές φύσεις τους, κάπου ανάμεσα στο χιούμορ και στον τρόμο».

Σενάριο – Σκηνοθεσία: Μπερτράν Μαντικό
Παίζουν: Πολίν Λοριγιάρ, Βιμάλα Πονς, Ντιάν Ρουξέλ, Αναέλ Σνεκ, Ματίλντ Βαρνιέρ, Σαμ Λουβιτσκ, Ελίνα Λέβενσον, Ναταλί Ρισάρ

Η Αντιπροσωπεία
Πολιτικό φιλμ που θυμίζει παλιές ταινίες των αδελφών Ταβιάνι, αλλά και σκηνοθετών της ανατολικής Ευρώπης πριν την κατάρρευση του «υπαρκτού σοσιαλισμού». Έχει σκηνοθετηθεί από τον Αλβανό Μπουγιάρ Αλιμάνι που έζησε πολλά χρόνια και στην Ελλάδα.

Το στόρι του μας γυρίζει στην Αλβανία του 1990 όπου μια ομάδα διπλωματών από τη Δύση καταφθάνουν εκεί για να διερευνήσουν τυχόν καταπατήσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από το κομμουνιστικό καθεστώς, που βρίσκεται ακόμη στην εξουσία. Ο Λέο, ένας πολιτικός κρατούμενος που βρίσκεται υπό κράτηση εδώ και 16 χρόνια, αναγκάζεται να βγει στα κρυφά από την απόμακρη ορεινή φυλακή του για να συναντήσει τον επικεφαλής της αντιπροσωπείας, τον οποίο γνώρισε στα φοιτητικά του χρόνια, τη δεκαετία του ’60. Υποτίθεται πως ο Λέο οδηγείται εκεί για να επιβεβαιώσει πως δεν γίνεται καμία παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη χώρα. Αλλά μόλις διαπιστώνει τα σχέδια των συνοδών του, αποφασίζει να μην παίξει το παιχνίδι τους. Τίποτα δεν πάει σύμφωνα με το σχέδιο…

Βιογραφικό σκηνοθέτη: Ο Μπουγιάρ Αλιμάνι γεννήθηκε το 1969 στο Πάτος της Αλβανίας. Σπούδασε Ζωγραφική και Σκηνοθεσία Θεάτρου στην Ακαδημία Καλών Τεχνών των Τιράνων. Το 1992 μετανάστευσε στην Ελλάδα, όπου και εργάστηκε ως βοηθός σκηνοθέτη σε αρκετές ελληνικές ταινίες. Το 2011 γύρισε την Αμνηστία, την πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους. Ήταν η πρώτη αλβανική ταινία που έλαβε χρηματοδότηση από το ευρωπαϊκό ταμείο Eurimages. Η ταινία ήταν η πρώτη επίσημη συμμετοχή της Αλβανίας στην Μπερλινάλε, όπου και απέσπασε το βραβείο CICAE. Η δεύτερη ταινία του, με τίτλο Chromium – μια συμπαραγωγή ανάμεσα στην Αλβανία, το Κόσοβο, τη Γερμανία και την Ελλάδα – προβλήθηκε σε πολλά φεστιβάλ ανά την υφήλιο. Ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη.

Σκηνοθεσία: Μπουγιάρ Αλιμάνι
Παίζουν: Ντρίτζιμ Τζέπα, Ρίτσαρντ Σάμελ, Βίκτορ Ζούστι, Μπισλίμ Μπουκάι, Σελμάν Λοκάι, Τζέβντετ Φέρι, Ροβένα Λούλε

Παύλος Κάγιος / Fragilemag

(Συνολικές Επισκέψεις 521, 1 επισκέψεις σήμερα)

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*