23/05/2019

Σινεμά. Νέες ταινίες. Προσωπικές εξομολογήσεις και μπερδεμένη πραγματικότητα

Προσωπικές εξομολογήσεις

Εκ βαθέων εξομολογήσεις από τον Ίαν ΜακΚέλεν, ελληνικό ντοκιμαντέρ για την κρίση στη Βενεζουέλα, η ερωτική αναζήτηση της Ζιλιέτ Μπινός και οι καταστρεπτικές συνέπειες των ναρκωτικών στη ζωή «Ενός όμορφου αγοριού»είναι η θεματική που διατρέχει τα σενάρια των πιο αξιοπρόσεκτων ταινιών αυτής της μέτριας φιλμικής εβδομάδας.

«Ένα όμορφο αγόρι»
Μέχρι τη μέση της ιστορίας της, λες “ωχ… άλλο ένα καυτό σημερινό θέμα που το πλασάρουν ως «αμερικανιά» οι υπερατλαντικοί φωστήρες!” Αλλά η συνέχεια και το δυνατό τέλος σε ικανοποιούν καθώς έχεις ζήσει μέσα από την ιστορία του δυνατές συγκινήσεις.Οι Στιβ Καρέλ και Τίμοθι Σαλαμέ πρωταγωνιστούν στην ταινία του Φέλιξ Φον Γκρόνιγκεν («Ραγισμένα Όνειρα» η προηγούμενη ταινία του).

Εδώ βασίζεται στα απομνημονεύματα των Ντέιβιντ και Νικ Σεφ «Beautiful Boy: A Father’s Journey Through His Son’s Addiction», πάνω στη σχέση ενός πατέρα και ενός γιου εθισμένου στα ναρκωτικά. Στα 18 του, ο Νίκολας Σεφ είναι ο καλός μαθητής, εκδότης της σχολικής εφημερίδας, ηθοποιός στο θεατρικό έργο του σχολείου, αλλά και μέλος της ομάδας υδατοσφαίρισης. Φανατικός αναγνώστης και ταλαντούχος καλλιτέχνης, ο Νικ ετοιμάζεται να μπει στο κολέγιο το Φθινόπωρο που έρχεται. Έχει όμως ξεκινήσει ήδη από τα 12 του να πειραματίζεται με τα ναρκωτικά, αλλά είχε προσπαθήσει μετά από κάποια χρόνια να απεξαρτηθεί μέσω της μεθαδόνης. Ο πατέρας του, ο Ντέιβιντ, έχει αναγνώσει το πρόβλημα και κάνει ό,τι μπορεί. Είναι αρκετό ή η μάχη θα κρατήσει για όλη τους τη ζωή; Ένα ερώτημα που μόνο η ίδια η ζωή το απαντάει…

Σκηνοθεσία: Φέλιξ Φον Γκρόνιγκεν
Παίζουν: Στιβ Καρέλ και Τίμοθι Σαλαμέ

«Ο τυχοδιώκτης του Παρισιού»
Στο απόγειο της βασιλείας του Ναπολέοντα ο Βιντόκ – ο μόνος άνθρωπος που απέδρασε με επιτυχία από δύο φυλακές υψηλής ασφαλείας – είναι ένας θρύλος. Αφού θεωρήθηκε νεκρός μετά από την τελευταία, εντυπωσιακή του απόδραση, ο πρώην κακοποιός κρατάει πια χαμηλό προφίλ, ως ένας απλός έμπορος ρούχων. Το παρελθόν του όμως δεν τον αφήνει ήσυχο, καθώς οι πρώην συγκρατούμενοί του τον κατηγορούν για μια δολοφονία που δεν διέπραξε. Για να αποδείξει την αθωότητα και τις καλές του προθέσεις, κλείνει μια συμφωνία με την αστυνομία: κυνηγά όλους τους κλέφτες και δολοφόνους του Παρισιού με αντάλλαγμα την ελευθερία του. Χωρίς καν να το προσπαθεί, ο Βιντόκ γίνεται από πρώην κατάδικος σερίφης.

•Αυτός ο συναρπαστικός χαρακτήρας – στρατιώτης, κατάδικος, αστυνομικός, συγγραφέας και ιδιωτικός ντετέκτιβ, στάθηκε πηγή έμπνευσης για τον Βοτρέν του Μπαλζάκ, τον Γιάννη Αγιάννη του Ουγκώ και τον Ντυπέν του Έντγκαρ Άλαν Πόε. Και σε αυτή την κινηματογραφική μεταφορά του, ατού του είναι η παρουσία του Βενσάν Κασέλ στον πρωταγωνιστικό ρόλο…

Σκηνοθεσία: Ζαν Φρανσουά Ρισέ
Παίζουν: Βενσάν Κασέλ, Όλγα Κιριλένκο, Φρέγια Μέιβορ, Όγκουστ Ντιλ, Φαμπρίς Λουκινί, Tζέιμς Τιερέ

«Ο κορσικανός»
Συμφορά από το πολύ μπλα, μπλα, μπλα – κυρίαρχο ελάττωμα πολλών γαλλικών ταινιών που έχουν θεματολογικό και σκηνοθετικό ενδιαφέρον αλλά η ακατάσχετη φλυαρία τις κάνει βαρετές. Πόσο, μάλλον, για ένα θέμα καθαρά τοπικού ενδιαφέροντος όπως στην εν λόγω ταινία…

Είμαστε, λοιπόν, στη Κορσική στη δεκαετία ’90, που έχει γίνει ένα πεδίο πολύ βίαιων εθνικιστικών συγκρούσεων με στόχο την αυτονόμηση του νησιού από τον έλεγχο της Γαλλίας. Δεκάδες νεκροί και ένα νησί παραδομένο στη βία. Ο σκηνοθέτης, Τιερί ντε Περέτι, στη δεύτερη ταινία του, που προβλήθηκε στις Κάννες, θέλησε να καταδείξει τις ολέθριες επιπτώσεις που είχαν τα εθνικιστικά κινήματα στη γενέτειρά του, αφηγούμενος την ιστορία ενός νεαρού, ο οποίος αναγκάζεται να μεταναστεύσει στη Γαλλία, προκειμένου να ξεφύγει από το βίαιο παρελθόν του, καθώς υπήρξε ενεργό μέλος εθνικιστικών οργανώσεων. Ο θάνατος ενός παλιού συντρόφου, του ξυπνά μνήμες και συνειδητοποιεί όλα όσα τον μεταμόρφωσαν από έναν νέο άνθρωπο της μεσαίας τάξης, γεμάτο όνειρα και σχέδια για το μέλλον σε έναν ριζοσπαστικό, ακτιβιστή επαναστάτη, που περνάει τη ζωή του μόνιμα καταδιωκόμενος. Η απόφαση στο δίλημμα να παραστεί ή όχι στην κηδεία του συντρόφου του στο νησί όπου είναι καταζητούμενος, είναι αυτή που θα καθορίσει το υπόλοιπο της ζωής του…

Σκηνοθεσία: Τιέρι ντε Περέτι
Παίζουν: Ζαν Μικελαντζελί, Ανρί-Νοέλ Ταμπαρί, Σεντρίκ Απιετό

«Κάθε χίλια χρόνια»
H Ναόμι Καβάσε (Βραβείο Οικουμενικής Επιτροπής στο 70ο Φεστιβάλ Καννών για την Τυφλή Αγάπη) σκηνοθετεί τη βραβευμένη με Όσκαρ Zιλιέτ Μπινός (O Άγγλος Ασθενής) σε μία ονειρική, μυστηριώδη και μεταφυσική ιστορία που διαδραματίζεται στα ειδυλλιακά δάση της Ιαπωνίας, αλλά… Δεν καταφέρνει να σε γοητεύσει στο ελάχιστο και αιτία δεν είναι η ερμηνεία της Μπινός, αλλά η παντελής σεναριακή έλλειψη και η σκηνοθετική καθοδήγηση…

Η Ζιλιέτ Μπινός, λοιπόν, ταξιδεύει στην Ιαπωνία αναζητώντας ένα σπάνιο ιαματικό φυτό που σύμφωνα με τον θρύλο εμφανίζεται μια φορά κάθε 997 χρόνια υπό σπάνιες συνθήκες. Στο ταξίδι της, συναντά τον Τόμο, έναν δασοφύλακα, που τη συνοδεύει στην αναζήτησή της και τη βοηθάει να ανατρέξει στο παρελθόν της. Είκοσι χρόνια πριν, στο ίδιο δάσος στο οποίο ελπίζει να βρει το θεραπευτικό φυτό, η Ζαν ερωτεύτηκε για πρώτη φορά.

Σκηνοθεσία: Ναόμι Καβάσε
Παίζουν: Ζιλιέτ Μπινός, Μαζατόσι Ναγκάσε, Τακανόρι Ιβάτα, Μιράι Μοριγιάμα, Καζούκο Σιρακάβα

«Ίαν ΜακΚέλεν: Ρόλος ζωής»
Το ζηλευτό μεγαλείο της ζωής του Ίαν ΜακΚέλεν, ενός από τους μεγαλύτερους εν ζωή ηθοποιούς του καιρού μας, σε ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ για την τέχνη του να είσαι ηθοποιός.Ένας χείμαρρος εξομολογητικών σκέψεων που σε κάνουν να σκέπτεσαι πόσο τυχερός είσαι που τους ακούς και τους βλέπεις!

Βασισμένη σε μια συνέντευξη 14 ωρών, η ταινία «Ίαν ΜακΚέλεν: Ρόλος Ζωής» είναι ένα μοναδικό ταξίδι στις σημαντικές στιγμές της ζωής του Ίαν ΜακΚέλεν, από την πρώιμη παιδική ηλικία σε μια απαιτητική καριέρα που τον έθεσε υπό το φως της δημοσιότητας για το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του. Μέσω πληθώρας φωτογραφιών από το προσωπικό αρχείο του ΜακΚέλεν και κινηματογραφικά ανακατασκευασμένων σκηνών, γινόμαστε μάρτυρες της λάμψης αυτού του ακατέργαστου ταλέντου μέσα από την ένταση, τη διαφορετικότητα και την αφοσίωση στη τέχνη του.

Σκηνοθεσία: Τζο Στίβενσον

«Make the economy scream»
Ντοκιμαντέρ που έκανε πρεμιέρα στο πρόσφατο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης και καταγράφει μια προσωπική περιπλάνηση από τις παραγκουπόλεις του Καράκας μέχρι τα σύνορα της Κολομβίας, μέσω της οποίας ο δημιουργός του αναζητά τις πραγματικές αιτίες της οικονομικής κατάρρευσης της Βενεζουέλας.

Ευθύνεται για όλα ο αμερικανικός οικονομικός αποκλεισμός, όπως υποστηρίζει ο Νικολάς Μαδούρο, ή ο «σοσιαλισμός», όπως υποστηρίζει ο Ντόναλντ Τραμπ; Μπορεί η hip hop σκηνή του Καράκας να εξηγήσει όσα πραγματικά συνέβησαν τα τελευταία 20 χρόνια στη Βενεζουέλα; Και πώς πρέπει να απαντάς σε κάποιον στο twitter όταν ζητά να βομβαρδίσουν την ίδια του τη χώρα;

•Γνωστοί αναλυτές, όπως ο πρώην διευθυντής της Monde Diplomatique, Ιγνάσιο Ραμονέ, ο πρώην εμπειρογνώμονας του ΟΗΕ, Άλφρεντ Ντεζάγιας, και αρκετοί ακόμη δημοσιογράφοι και πανεπιστημιακοί, αναλύουν και εξηγούν με τον δικό τους τρόπο τις εμπειρίες που καταγράφει η κάμερα των δημιουργών.

Το ντοκιμαντέρ έχει ως αφετηρία τη φράση «Make the economy scream», με την οποία ο Ρίτσαρντ Νίξον έδωσε εντολή στη CIA να διαλύσει την οικονομία της Χιλής πριν από το πραξικόπημα του Πινοσέτ, και φτάνει μέχρι τις σημερινές εξελίξεις και την προσπάθεια του Χουάν Γκουαϊδό και των ΗΠΑ να ανατρέψουν την κυβέρνηση της Βενεζουέλας.

Σκηνοθεσία: Άρης Χατζηστεφάνου

«Αδέλφια εξ αίματος»
Ο Μίρκο και ο Μανόλο, δύο κολλητοί φίλοι που ζουν στη Ρώμη, περνούν τις μέρες τους στο λύκειο και τις νύχτες τους δουλεύοντας ως ντελιβεράδες. Ένα βράδυ παρασύρουν άθελά τους έναν άγνωστο πεζό με το αμάξι και στη συνέχεια τον εγκαταλείπουν αβοήθητο στην άσφαλτο. Αυτό που δεν γνωρίζουν είναι ότι στην πραγματικότητα έχουν σκοτώσει έναν πληροφοριοδότη της αστυνομίας και ότι με αυτό τον τρόπο έχουν μόλις εξαργυρώσει μια θέση στην τοπική συμμορία μαφιόζων. Σύντομα, ωστόσο, πρόκειται να συνειδητοποιήσουν ότι ο κόσμος του οργανωμένου εγκλήματος δεν είναι η γη της επαγγελίας που αναζητούσαν.

•Σκηνοθετικό και σεναριακό ντεμπούτο των αδελφών Νταμιάνο και Φάμπιο Ινοζέντσο που μεγάλωσαν στη Ρώμη ζωγραφίζοντας, γράφοντας ποιήματα και φωτογραφίζοντας χωρίς επίσημη κινηματογραφική εκπαίδευση, που έχουν κάνει βιντεοκλίπ, τηλεταινίες, θεατρικά και σε αυτή την πρώτη τους ταινία, κάνουν ένα γκανγκστερικό δράμα που δοκιμάζει τα όρια και τις αντοχές μιας αληθινής φιλίας…

Σκηνοθεσία: Νταμιάνο Ινοζέντσο, Φάμπιο Ινοζέντσο
Παίζουν: Αντρέα Καρπεντζάνο, Ματέο Ολιβέτι, Μιλένα Μαντσίνι

«Παύση»
Μια γυναίκα διψασμένη για αγάπη και επικοινωνία αλλά παγιδευμένη στη δυστυχία ενός καταπιεστικού γάμου, βρίσκει καταφύγιο σε ένα φανταστικό κόσμο εκδικητικής βίας. Σύντομα, πραγματικότητα και φαντασία συγχέονται.

Με πολλές συμμετοχές σε σημαντικά Διεθνή Φεστιβάλ Κινηματογράφου σε Ευρώπη, Αφρική, Ασία και Αμερική και μετά από 4 βραβεία (βραβείο FIPRESCI καλύτερης Ελληνικής ταινίας και βραβείο της ΕΡΤ στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, βραβείο της Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου στο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου και βραβείο Emerging Filmmakers στο Hellas FilmBox στο Βερολίνο), το φιλμ προβάλλεται στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος .

Η ηρωίδα της Τώνιας Μισιαλή είναι μια γυναίκα σε συζυγική και υπαρξιακή κρίση στο κατώφλι της εμμηνόπαυσης που έρχεται αντιμέτωπη με έναν αδιάφορο και προσβλητικό σύζυγο -ένα αρσενικό «παλαιάς κοπής». Η ταινία τολμά να δείξει τον ερωτισμό μιας γυναίκας σε ώριμη ηλικία…

Και η σκηνοθέτης λέει για την ηρωίδα της: «Ζούμε σε μια εποχή όπου οι γυναίκες δεν εκπροσωπούνται επαρκώς στον κινηματογράφο ή εκπροσωπούνται εσφαλμένα, γι’ αυτό ήθελα αυτή η ταινία να απεικονίσει ένα γυναικείο χαρακτήρα που είναι πραγματικός. Η Παύση είναι μια γυναικεία ιστορία, ιδωμένη μέσα από τον γυναικείο φακό, πίσω και μπροστά από την κάμερα. Πρόθεσή μου ήταν να δημιουργήσω ένα μωσαϊκό του μικρόκοσμου της πατριαρχικής κοινωνίας και να απεικονίσω την αέναη μάχη μεταξύ των δύο φύλων, συνειδητά και μόνο από την ευαίσθητη και ευάλωτη γυναικεία ματιά.

Σκηνοθεσία: Τώνια Μισιαλή
Παίζουν: Στέλα Φυρογένη, Αντρέας Βασιλείου, Πόπη Αβραάμ.

«Captain Marvel»
Η πρώτη σόλο ταινία της Marvel με γυναίκα υπερηρωίδα και γυναίκα σκηνοθέτη. Πρόκειται για την Άννα Μπόντεν (σενάριο Χαλφ Νέλσον) που συνυπογράφει τη σκηνοθεσία με τον Ράιαν Φλεκ. Πρωταγωνιστεί η βραβευμένη με Όσκαρ Μπρι Λάρσον (Room).

Η Κάρολ Ντάνβερς μεταμορφώνεται σε μία από τις πιο ισχυρές ηρωίδες του κόσμου. Όταν ένας μαινόμενος διαγαλαξιακός πόλεμος ανάμεσα σε δύο εξωγήινες φυλές καταλήγει στη Γη, η Ντάνβερς και οι σύμμαχοί της βρίσκονται στο μάτι του κυκλώνα.

Σκηνοθεσία: Άνα Μπόντεν, Ράιαν Φλεκ
Παίζουν :Μπρι Λάρσον, Σάμιουελ Λ. Τζάκσον, Μπεν Μέντελσον, Ντζίμον Χόνσου

Του Παύλου Κάγιου από το Fragilemag.gr

(Συνολικές Επισκέψεις 32, 1 επισκέψεις σήμερα)
Λεξικό λογοκρισίας στην Ελλάδα Καχεκτική δημοκρατία, δικτατορία, μεταπολίτευση - Βιβλιοπαρουσίαση
Τα γέλια για ...κλάματα - Επιθεώρηση Επικαιρότητας #138

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*