Γιατί ταυτίστηκα με τους gay χαρακτήρες του Maestro:

Εχθές (13-6-2024) προβλήθηκε στο Mega το 5ο επεισόδιο της σειράς Maestro και ο Αναστάσης Πινακουλάκης γράφει τις σκέψεις του!

Η σειρά του Χριστόφορου Παπακαλιάτη που ανανέωσε το ενδιαφέρον των τηλεθεατών, μετέφερε στη μικρή οθόνη πολύ καίρια θέματα όπως αυτό της lgbt ορατότητας, της ενδοοικογενειακής βίας και της επιλόχειας κατάθλιψης. Χάρη στο Maestro είδαμε σε ρόλο ηθοποιού την εμβληματική Χάρις Αλεξίου, αποθεώθηκε η Μαρία Καβογιάννη και γνωρίσαμε νέους ηθοποιούς που έγιναν αμέσως αγαπητοί στο ευρύ κοινό (Κλέλια Ανδριολάτου, Ορέστης Χαλκιάς και Γιώργος Μπένος).

Η σειρά έχει συζητηθεί πολύ (και όχι αναίτια) για τους γκέι χαρακτήρες, καθώς φαίνεται να περιστρέφεται η υπόθεση γύρω από αυτούς. Όσο πολιτικά ορθή και να θεωρείται σε σημεία η σειρά, για εμένα είναι πολύ σημαντική για την queer ορατότητα πόσο μάλλον αυτό το διάστημα που διανύουμε τον μήνα υπερηφάνειας.

Γιατί ταυτίστηκα προσωπικά με τους gay χαρακτήρες του Maestro?

1.Σπυρος (Γιώργος Μπένος)

Είναι ένας χαρακτήρας που παλεύει με τους προσωπικούς του δαίμονες με σκοπό να αποδεχτεί και τελικά να αγαπήσει τον εαυτό του αλλά ζει σε ένα βαθιά καταπιεστικό περιβάλλον. Ζει υπό τον φόβο του κακοποιητικού πατέρα του, τον οποίο έχει δει αρκετές φορές να ξυλοκοπεί τη μητέρα του. Κρύβει τη σχέση του με ένα αγόρι και συντηρεί σχέση με μια κοπέλα για να είναι “καλυμμένος”. Δε γίνεται σαφές αν είναι bi, αλλά σίγουρα δε φαίνεται το ίδιο ευτυχισμένος με την κοπέλα όσο με τον Αντώνη. Βέβαια τη σχέση με την κοπέλα την ποστάρουν στα σόσιαλ αλλά δεν αντικατοπτρίζει τα συναισθήματά του. Καταλήγει να γίνει τοξικός και σε κάποιο βαθμό κακοποιητικός όπως ο πατέρας του. Στη ζωή μου έχω συναντήσει πολλούς Σπύρους, δηλαδή άντρες που αρνούνται -τουλάχιστον φανερά- τη σεξουαλική τους ταυτότητα συνάπτοντας σχέσεις με γυναίκες, ενώ έχω δει ακόμη και παντρεμένους “καλούς οικογενειάρχες” να ψάχνονται σε εφαρμογές γκέι ερωτικών γνωριμιών.

2.Χαράλαμπος (Γιάννης Τσορτέκης)

Από τις πιο δυνατές ερμηνείες της σειράς είναι αυτή που δίνει ο Τσορτέκης, ο τοξικά αρρενωπός Χαράλαμπος. Για εμένα η ιστορία ενδοοικογενειακής βίας του Χαράλαμπου και της Μαρίας είναι πιο σημαντική και επίκαιρη από τις βασικές ρομαντικές ιστορίες της σειράς. Στον Χαράλαμπο συμπυκνώνονται όλα αυτά τα στερεότυπα που έχουμε για τους αυταρχικούς άντρες και πατεράδες “παλιάς κοπής” που κάνουν τους γύρω τους να τους φοβούνται αντί να τους σέβονται. Η μη αποδοχή της διαφορετικής ταυτότητας του Σπύρου πηγάζει από τον δικό του αδούλευτο χαρακτήρα, φτάνοντας τον Σπύρο να εμφανίσει μέχρι και ψυχοσωματικά αλλά και στο έγκλημα με το οποίο τελειώνει ο πρώτος κύκλος της σειράς. Μπορεί ο μπαμπάς μου να μην είναι βίαιος ή σκληρός όπως ο Χαράλαμπος αλλά έχω προσέξει από τους γκέι γύρω μου πως έχουν καλύτερες σχέσεις με τη μητέρα τους από ότι με τον πατέρα τους ή τουλάχιστον ότι δεν μιλάνε τόσο ανοιχτά.

3.Αντώνης (Ορέστης Χαλκιάς)

Ο “φίλος” του Σπύρου, ο Αντώνης προέρχεται από μια πιο μοντέρνα και φροντιστική οικογένεια παρά τα στραβά της. Πέραν από τη μαμά του, έχει στο πλευρό του την γιαγιά και την αδερφή του, ενώ ακόμη και ο Φάνης, ο τοξικός πατέρας φαίνεται να προστατεύει και σε κάποιο βαθμό τον αποδέχεται τον γιο του. Η άνευ όρων αγάπη του Αντώνη για τον Σπύρο παρόλο που τον διώχνει βίαια όταν βλέπει ότι εκτίθεται και απορρίπτει τα συναισθήματά του για εκείνον, είναι κάτι που πολλοί γκέι έχουμε βιώσει. Υπάρχουν γκέι που ζούνε χρόνια ως “φίλοι” για τα μάτια του κόσμου, συμβιώνουν αλλά κρύβουν τα πράγματά τους όταν έρχονται οι γονείς τους, συνάπτουν σχέσεις από απόσταση για να έχουν την ασφάλειά τους και να εμπλέκονται με τον άλλο στον βαθμό που τους βολεύει.

4.Οι εφαρμογές γνωριμιών

Την τελευταία δεκαετία η πλειοψηφία των νέων αλλά και μεγαλύτερων, δοκιμάζει να βρει ερωτικό σύντροφο μέσω εφαρμογών. Στον δεύτερο κύκλο του Maestro, ο Αντώνης κατεβαίνοντας στην Αθήνα αναζητά μέσω διαδικτύου κάποιον για να “φασωθεί”. Δεν είναι έτοιμος να προχωρήσει από τον Σπύρο παρόλο που αρνείται κάθε επαφή μαζί του. Φαίνεται να ξεχνάει μάλιστα πως να φλερτάρει με φυσική επαφή. Θα σταθώ όμως στο ραντεβού που κανονίζει στο σπίτι κάποιου που μόλις έχει γνωρίσει. Καταρχάς πιστεύω ότι το κανονίζει για να επιβεβαιωθεί ο εγωισμός του, έχοντας λάβει τόση απόρριψη από τον Σπύρο και την οικογένειά του. Η συνομιλία τους πάει πολύ γρήγορα και καταλήγει σε άμεση συνάντηση. Στην γκέι κοινότητα και δη σε όσους χρησιμοποιούν εφαρμογές όπως το Romeo ή το Grindr κάτι τέτοιο συμβαίνει συχνά. Ο Αντώνης δυστυχώς πέφτει σε μια παγίδα που έχει στήσει μια παρέα ομοφοβικών αγοριών που τον ξυλοκοπούν και τον χλευάζουν. Και όχι μόνο αυτό, αλλά ο Αντώνης προτιμά να κλειστεί στον εαυτό του αντί να καταγγείλει τη βία που δέχτηκε.
Παιδιά σαν τον Αντώνη παρόλο που έχουν ένα σωρό χαρίσματα και δεν έχουν επιλέξει να εμπλακούν σε βίαια περιστατικά, από φόβο αλλά και από έλλειψη αγάπης, εγκλωβίζονται σε έναν φαύλο κύκλο κακοποιητικών συμπεριφορών. Εδώ βέβαια δε μιλάμε απλώς για ένα χλευαστικό σχόλιο -που ούτε αυτό θα έπρεπε να το λέμε αβίαστα- αλλά και οργανωμένη και ομαδική σωματική επίθεση που πηγάζει από την ομοφοβία που είναι βαθιά ριζωμένη στην τοξική αρρενωπότητα. Έχω αρκετούς φίλους που αναζητούν ερωτικούς συντρόφους μέσω dating apps και πλέον στέλνει ο ένας στον άλλο με ποιον έχουν κανονίσει να βγουν και σε ποια διεύθυνση. Πέφτω για ύπνο με την αγωνία πρώτα αν θα γυρίσουν σπίτι με ασφάλεια και ύστερα αν πέρασαν καλά.

5.Η ελληνική οικογένεια

Το Maestro αν εστιάζει σε κάτι καλά είναι το πώς λειτουργεί μια μέση ελληνική (πατριαρχική) οικογένεια, όπου όλοι βρίσκονται κάτω από την κυριαρχία ενός πατέρα. Από τη μια ο Σπύρος δέχεται τη βία του πατέρα αλλά και παθητικά τη βία που υφίσταται η μητέρα του και από την άλλη έχουμε την οικογένεια του Αντώνη όπου κάνει “οικογενειακό συμβούλιο” για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η οικογένεια και συμπεριλαμβάνουν τη σχέση του γιου με ένα άλλο αγόρι.

6.Τι θα πει ο κόσμος;

Οι χαρακτήρες του Maestro ζουν στους Παξούς, σε μια μικρή κοινωνία που υπερκαλύπτεται απ’ τον φόβο τι θα πει ο κόσμος. Είναι μια φράση που την ακούω από παιδί τόσο προς εμένα όσο και προς τόσους άλλους ανθρώπους. Ακόμη και γυναίκες δεν άφηναν να χωρίσουν γιατί… τι θα πει ο κόσμος; Και βλέπουμε τι έπαθαν τόσες γυναίκες έστω τα 4 τελευταία χρόνια -που δεν μπορούμε να το κρύψουμε άλλο κάτω από το χαλί- ή η Μαρία στη σειρά. Χέστηκα για το τι θα πει ο κόσμος, πραγματικά. Με νοιάζει τι δεν έκανε ο κόσμος μπροστά σε κακοποιητικές συμπεριφορές ή τι θα κάνει από εδώ και πέρα.

Αν δε νοιαζόμασταν για τι θα πει ο κόσμος αλλά για το τι κάνει και πως αντιδρά μπροστά στη βία και την τοξική αρρενωπότητα, ίσως ο κόσμος να ήταν καλύτερος και να μην είχε αξία το τι θα πει.

Θα μου άρεσε λοιπόν να ήταν μυθοπλασία η βία που περιγράφεται στο Maestro και μετά από μερικά χρόνια να μπορώ να δω μια ιστορία δύο αγοριών που ερωτεύονται με θέα το Ιόνιο και όταν αποφασίσουν να είναι μαζί να γευματίζουν σε ένα τραπέζι γεμάτο ανθρώπους που τους αγαπούν και τους αποδέχονται. Μέχρι τότε ας συνεχίσει η σειρά να είναι στο τοπ 10 μη αγγλόφωνων σειρών παγκόσμιων εν αναμονή καινούργιων επεισοδίων.

Αναστάσης Πινακουλάκης

Σχόλια

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Διαβάστε ακόμα

Scroll to Top