29/03/2024

Τρεις ελαφρώς παραγνωρισμένοι Ζωντανά ηχογραφημένοι δίσκοι


Περίεργο πράγμα οι ζωντανά ηχογραφημένοι δίσκοι ή τα ‘live’ όπως τα λέμε στα ελληνικά.
Προσπαθούν να μεταφέρουν σε ένα ευρύτερο ακροατήριο κάτι που μόνο λίγοι μπόρεσαν να βιώσουν κι εκ των πραγμάτων το οπτικοακουστικό της αρχικής εμπειρίας  χάνει εξ’ αρχής το πρώτο του συστατικό, γεγονός που κάνει τη δουλειά του απλά ‘ακουστικού’ ακόμα δυσκολότερη.

Ακόμα κι έτσι έχουν κυκλοφορήσει δεκάδες πραγματικά σπουδαίοι live δίσκοι, οι οποίοι πρέπει να βρίσκονται σε δισκοθήκες που σέβονται τον εαυτό τους.

Σήμερα αφήνουμε στην άκρη τους συγκεκριμένους και πιάνουμε στα χέρια μας (ok, βάζουμε στο πικάπ αν προτιμάτε) τρεις ελαφρώς παραγνωρισμένους (στην Ελλάδα, έστω), οι οποίοι , ο καθένας με τον δικό του τρόπο, χαρακτηρίζουν τις καριέρες αυτών που τους δημιούργησαν.

 

ROXY MUSIC-VIVA!

Ηχογραφημένο σε τρεις πόλεις σε διάρκεια τριών χρόνων, βρίσκει τη μπάντα χωρίς τον Eno μεν, αλλά σε διαολεμένη φόρμα κι αυτό είναι προφανές από τις πρώτες κιόλας νότες του Out Of Blue που ανοίγει τον δίσκο και ακούγεται τόσο, μα τόσο διαφορετικό από την studio εκτέλεση-μία πρώτη γεύση του τι ήταν επί σκηνής οι Roxy Music εκείνη την εποχή.

Η απογείωση λαμβάνει χώρα όταν έρχεται η ώρα του βιολιού και ο δίσκος δεν προσγειώνεται ποτέ. Έχοντας απολαύσει ουκ ολίγες φορές τον Ferry στην πατρίδα μας (τις δύο εξ’ αυτών με τους Roxy Music) μπορούμε να φανταστούμε (και μόνο) πως θα ήταν επί σκηνής όταν έδινε όλα στο σπαρακτικό If There Is Something ή όταν ο κόσμος τον αποθέωνε στο Do The Strand.

To Viva!  είναι ένας δίσκος όπου οι εκτελέσεις των τραγουδιών γίνονται ακόμα καλύτερες σε συνθήκες συναυλίας κι αυτό από μόνο του είναι αρκετό. Ας μη μιλήσουμε για την αξία των τραγουδιών εδώ.

https://www.youtube.com/watch?v=cHw2BjA00GM

 

SAM COOKE-LIVE AT THE HARLEM SQUARE CLUB, 1963

Χωρίς το παραμικρό ίχνος υπερβολής, αυτός είναι ένας από τους καλύτερους ζωντανά ηχογραφημένους δίσκους όλων των εποχών.

Ο τεράστιος Sam Cooke ήταν ήδη αστέρι, είχε ‘περάσει’ στα λευκά ακροατήρια, έπαιζε (και γέμιζε) ‘χλιδάτα’ μέρη, δεν είχε ξεχάσει όμως τον ‘κόσμο του’ (μιλάμε για Αμερική του ’60), ο οποίος τον λάτρευε σαν θεότητα.

Το καταλαβαίνεις ακούγοντας τις αντιδράσεις του κοινού. Υστερία. Το απόλυτο δόσιμο, η υπέρτατη επικοινωνία καλλιτέχνη και κοινού, εκστασιασμός πραγματικός.

Τα κομμάτια το ένα καλύτερο από το άλλο (φυσικά). Χρειάστηκε να περάσουν 22 ολόκληρα χρόνια για να κυκλοφορήσει, αλλά η αναμονή άξιζε τον κόπο. Άξια μνείας η προσπάθεια του M. Mann να αποτυπώσει τη συγκεκριμένη βραδιά στο ξεκίνημα του Ali (όταν ο Sam τραγούδαγε ο Ali έκανε σαν κοριτσόπουλο-ήταν φίλοι καρδιακοί)

 

BEATLES – LIVE AT THE HOLLYWOOD BOWL

Όχι δεν είναι jumbo jet που απογειώνεται αυτός ο θόρυβος. Είναι οι φωνές (μάλλον τα ουρλιαχτά) των πλέον τυχερών teenagers όλων των εποχών, αυτών που κατάφεραν να δουν τη μεγαλύτερη μπάντα του γαλαξία να παίζει ζωντανά μπροστά τους.

Ένα (απειροελάχιστο) ντοκουμέντο του τι ήταν η Beatlemania. Δεν έχει σημασία που έχουν χρησιμοποιηθεί ηχογραφήσεις από δύο διαφορετικές χρονιές (’64 και ’65). Η ουσία παραμένει η ίδια. Οι Beatles ήταν μ ο ν α δ ι κ οι, τελεία και παύλα.

Πληροφοριακά το jet απογειώνεται στο τέλος κάθε κομματιού, ο δίσκος κυκλοφόρησε μόλις το 1977 και όσο κι αν προσπάθησαν (;) οι μηχανικοί ήχου να μειώσουν τις τσιρίλες απέτυχαν παταγωδώς (ευτυχώς).

Ιδανικό συμπλήρωμα δείχνει να είναι το ντοκιμαντέρ του Ron Howard The Beatles:Eight Days A Week-The Touring Years που ‘βγαίνει’ τον Σεπτέμβριο με ήχο και εικόνα διαμάντι αν κρίνουμε από το trailer.

Μανώλης Κιλισμανής


mm
About Μανώλης Κιλισμανής 36 Articles
Ο Μανώλης Κιλισμανής γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Από τα επαγγέλματα που έχει δοκιμάσει μέχρι στιγμής προτιμάει να κάνει ραδιόφωνο. Όχι πως κακοπέρασε στα υπόλοιπα.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*