29/03/2024

Είναι μόδα το βινύλιο; Djs και συλλέκτες απαντούν

μόδα το βινύλιο

Ένα ακόμη Vinyl is back έρχεται στη ζωή της πρωτεύουσας από τις 6 μέχρι τις 8 Δεκεμβρίου 2018 στο σινέ Κεραμεικός. Η μεγάλη γιορτή του βινυλίου αναμένεται να αποτελέσει ένα σημαντικό μουσικό γεγονός για όλους τους φίλους της μουσικής σε όλη την Ελλάδα.

Άνθρωποι με άποψη, συλλέκτες δίσκων, πρόσωπα που έχουν άμεση σχέση με τη μουσική, όλοι μαζί διασταυρώνουν τις γνώμες τους, αλληλοσυμπληρώνονται, διαφωνούν, συμφωνούν, και όλοι μαζί δίνουν σήμερα εδώ το δικό τους στίγμα καταθέτοντας παράλληλα την εκτίμηση  τους για το βινύλιο και την πορεία του. Το βασικό δίλημμα είναι ένα.

Είναι τελικά μόδα το βινύλιο ή δεν είναι; Είναι ακριβό σπορ; Θα μείνει ή θα φύγει από το προσκήνιο; Διάφοροι  καθ’ ύλην αρμόδιοι καταθέτουν τις απόψεις τους.  Καλή διασκέδαση.

 

Λάκης Ζωϊόπουλος – Dj

μόδα το βινύλιο

«Η μόδα του βινυλίου πιστεύω πως είναι καθοδόν για όλη την Ευρώπη και τον κόσμο.. Οι νέοι δεν γνωρίζουν τι σημαίνει βινύλιο,δεν το έχουν πιάσει στα χέρια τούς οπότε δεν μπορούν να εκφέρουν γνώμη.. Το βινύλιο δεν είναι μόδα είναι μια πραγματικότητα που εκφράζει αισθήματα, αναμνήσεις και αληθινή μουσική.. Σου λέω μόνο ότι δεν έχω πιάσει λάπτοπ στα χέρια μου για να παίξω μουσική γιατί είμαι αφιερωμένος στο βινύλιο!»

Λεωνίδας Καραπάλης – Dj Leo

μόδα το βινύλιο

«Το βινύλιο είναι τρόπος ζωής δε μπορεί να γίνει μόδα π.χ. όποιος από μόδα ασχοληθεί μαζί του δε μπορεί μετά να το εγκαταλείψει. Είναι βέβαια ένα πολύ ακριβό σπορ. Προσωπικά δεν είμαι άρρωστος ούτε εξαρτημένος αλλά παράλληλα ομολογώ ότι το βινύλιο δεν το εγκαταλείπω ποτέ».

Άρης Τόμας – Καλλιτέχνης, dj, παραγωγός.

μόδα το βινύλιο

«Δεν θεωρώ ότι το βινύλιο είναι μόδα. Είναι μουσική παράδοση. Η νεολαία και το κοινό γενικά έχει καταλάβει ότι το βινύλιο αποτελεί το καταλληλότερο μέσο μεταφοράς της μουσικής διότι έχει αναλογικό ήχο μεταφέρει καλύτερα τη μουσική στον ακροατή ενώ παράλληλα χαρακτηρίζεται από το artwork του εξωφύλλου. Στην ερώτηση σου Βασίλη αν είμαι άρρωστος με το βινύλιο η απάντηση μου είναι ναι είμαι στο κρεβάτι.»

Γιάννης Ηλίδης – Διαφημιστής, συλλέκτης δίσκων, μουσικός παραγωγός.

μόδα το βινύλιο

«Το βινύλιο είναι μια μόδα, που θα περάσει, πιστεύω. Ίσως έχει και σχέση με την απόλυτη ανυπαρξία και το χάος της διεθνούς δισκογραφίας. Βγαίνουν σε επανεκδόσεις κλασσικά άλμπουμ και έτσι συντηρείται μια τεχνητή ζήτηση για το βινύλιο. Ουσιαστικά απευθύνεται σε ένα ελιτίστικο κοινό. Τους χαι-εντιστες… (πόσοι είναι αυτοί όμως?). Ποιός νέος μπορεί να διαθέσει 2-3000 ευρώ για ενα μέσο πικ-απ. Συν ενισχυτή, συν ηχεία.. Και ας ξεχάσουμε το Χαι-εντ. Ερχόμαστε στο χαι-φαι… μα και αυτό έχει πεθάνει… Με έναν υπολογιστή και ηχεία της τάξης των 200-300 ευρώ, ακούς άψογα.  Προσωπικά δεν θα έλεγα ότι είμαι άρρωστος με το βινύλιο και τον ήχο του. Είμαι όμως άρρωστος με το μεγάλο εξώφυλλο του βινυλίου. Και με τις πληροφορίες-φωτογραφίες που μπορεί να περιέχει».

Δημήτρης Αντωνάκος – Διοργανωτής Vinyl is Back

μόδα το βινύλιο

Στην απορία γιατί το vinyl is back έφυγε από το μουσείο αυτοκινήτου και φέτος φιλοξενείται σε νέο χώρο έρχεται η απάντηση: «Δεν είναι η πρώτη φορά που αλλάζουμε χώρο και ούτε η τελευταία. Κάθε μεγάλο event χρειάζεται ανανέωση και μέσω επιλογών χώρου που διεξάγεται. Το ίδιο συμβαίνει και σε μουσικά φεστιβάλ που έχουν μεγάλη διάρκεια στο χρόνο. Το Cine Κεραμεικός είναι πολύ ωραίος χώρος, που είχε αφήσει τις καλύτερες εντυπώσεις τόσο σε μας, όσο και σε όσους το έζησαν τον Δεκέμβριο του 2015, όταν είχε διεξαχθεί πάλι εκεί το Vinyl is Back- κάτι που μας επαναλάμβαναν όλο το διάστημα διεξαγωγής του στο Μουσείο Αυτοκινήτου. Έτσι λοιπόν, αξιοποιήσαμε την ευκαιρία της ελευθέρωσης του Cine Κεραμεικός μετά την λήξη του συμβολαίου της τριετούς υπενοικίασης του χώρου και το Vinyl is Back επανέρχεται εκεί. Ο χώρος εκεί είναι περισσότερο λειτουργικός, διαδραστικός και πανοραμικός. Μόλις ανοίξεις την πόρτα και μπεις μέσα έχεις μπροστά σου όλο αυτό που συμβαίνει. Οι πάγκοι με τους δίσκους είναι σε έναν ενιαίο χώρο, κάτι που διευκολύνει τους επισκέπτες. Επίσης, διαθέτει σκηνή όπου τα μουσικά σχήματα θα έχουν αμεσότητα με τον κόσμο την ώρα του live, το ίδιο και οι djs. Παράλληλα, διαθέτει τους χώρους που μπορούν να κρατήσουν τον κόσμο εκεί όταν κουραστεί να ψάχνει δίσκους».

Ποια είναι η άποψη του Δημήτρη όμως για το βινύλιο. Θεωρεί ότι είναι υπόθεση λίγων ή πολλών και ποια σχέση έχει ο νεοέλληνας μαζί του;

«Το βινύλιο δεν είναι υπόθεση μόνο του νεοέλληνα, αλλά όλων των μουσικόφιλων που είναι εραστές του ήχου. Η σταθερά αυξητική τάση των πωλήσεων, χρόνο με το χρόνο δείχνει ότι εδραιώνεται στη ζωή μας. Σίγουρα κάποιοι το βλέπουν σαν μόδα (ή απλά σαν “vintage” trend), αλλά πιστεύω ότι η λέξη αυτή σταδιακά θα εξασθενήσει και θα επιβληθεί στην συνείδηση των περισσοτέρων που ξεκίνησαν να ακούν μουσική και με αυτό τον τρόπο τα τελευταία χρόνια. Το Vinyl is Back κάνει τα πάντα γι’ αυτό».

Τελικά μάλλον πρέπει να υπάρχει βαριά «αρρώστια» του Δημήτρη Αντωνάκου με το βινύλιο. «Νομίζω ότι η απάντηση βρίσκεται στην ίδια διοργάνωση του Vinyl is Back. Από την αγάπη μου για το βινύλιο γεννήθηκε η ιδέα να ξεκινήσει η διοργάνωσή του στις αρχές του 2013. Σήμερα μετά από αρκετά χρόνια πορείας που έχει διανύσει έχω το ίδιο μεράκι για το φεστιβάλ αυτό και φυσικά για το βινύλιο που είναι παλιά ιστορία για μένα, καθώς η σχέση μου μαζί του ξεκινά από τα παιδικά μου χρόνια. Έχω πάντα μαζί μου την λίστα με τους δίσκους που θέλω για να εμπλουτίζω τη δισκοθήκη μου και το Vinyl is Back μου δίνει κάθε φορά τη δυνατότητα να βρω αρκετούς από αυτούς. Η πιο ωραία στιγμή είναι όταν μετά την κούραση της διεξαγωγής του κάθομαι ήσυχα και απολαμβάνω την ακρόασή τους».

Αλέξανδρος Ριχάρδος – Μουσικός παραγωγός, συλλέκτης δίσκων, ιδιοκτήτης rockmachine.gr

μόδα το βινύλιο

«Την επιστροφή του βινυλίου δεν τη θεωρώ μόδα αλλά μια λογική εξέλιξη στην σταδιακή υποχώρηση έως κατάργηση του cd. Από τη στιγμή που εμφανίστηκε το usb, η μεταφορά δεδομένων άλλαξε τρόπο, και το cd δεν υπάρχει. Για να είμαι ειλικρινής δεν περίμενα τέτοια εντυπωσιακή επιστροφή για το βινύλιο, έστω κι αν οι πωλήσεις του είναι χαμηλές. Για να μην εντυπωσιαζόμαστε και να νομίζουμε ότι θα ζήσουμε στιγμές των δεκαετιών 60, 70 και 80, υπάρχει μεγάλο εύρος στις κυκλοφορίες αλλά χαμηλές ποσότητες παραγωγής. Βασικό αρνητικό παράγοντα στην ακόμα μεγαλύτερη διάδοσή του παίζει η ακριβή τιμή του. Μου έχει κάνει μεγάλη εντύπωση η θετική στάση των νέων απέναντι στο βινύλιο, λες και το περίμεναν. Δεν έχω μαντικές ικανότητες για να ξέρω αν ξεφουσκώσει ή όχι, εκείνο όμως που σίγουρα ξέρω, είναι ότι οι καινούργιες γενιές δεν έχουν βάλει τη μουσική στη ζωή τους όπως εμείς, οι παλαιότεροι. Κι αυτό ίσως παίξει ρόλο στην εξέλιξη του βινυλίου».

Άνθρωπος της μουσικής εδώ και χρόνια και συλλέκτης ο ίδιος μας εκμυστηρεύεται πράγματα που αφορούν το χόμπι αυτό.

«Είμαι συλλέκτης μουσικής. Αγοράζω rock δίσκους και πιστεύω ότι έχω μια εξαιρετική δισκοθήκη. Δεν είμαι όμως από εκείνους που θα διαθέσουν ένα μεγάλο ποσό για την αγορά ενός σπάνιου δίσκου γιατί δεν πιστεύω σε αυτή τη λογική. Διαβάζω στο discogs αλλά και σε άλλα sites κάτι απίστευτα νούμερα για δίσκους, μερικούς από τους οποίους όχι μόνο τους έχω αλλά και η ποιοτική τους/εμπορική επιτυχία στην εποχή τους ήταν μηδαμινή».

Μιλώντας για τιμές πώλησης μαθαίνουμε την άποψη του Αλέξανδρου.  «Οι τιμές ανεβαίνουν και φουσκώνουν από τους ίδιους που τους εμπορεύονται. Κατανοώ ότι υπάρχουν δίσκοι που έχουν συλλεκτική αξία, αλλά μήπως αυτή η αξία έχει τιμή μόνο στο μυαλό μας; Τι εννοώ: Πιστεύω ότι η αξία ενός δίσκου είναι καθαρά υποκειμενική υπόθεση. Αυτό το οποίο εσύ ψάχνεις να βρεις και έχεις μυθοποιήσει στο μυαλό σου, το έχω εγώ και το θεωρώ εντελώς δεύτερο. Γι αυτό και οι αγορές μου που είναι τουλάχιστον 2 το μήνα πλέον είναι προσεκτικές και σε λογικά πλαίσια».

Χρήστος Λινάρδος – Δισκογραφικός παράγοντας, επιχειρηματίας.

«Μαζεύω ακόμη βινύλια. Ποτέ δεν σταμάτησα. Είναι μια τεράστια συζήτηση η μόδα του βινυλίου και η σχέση του με τον σημερινό ακροατή μουσικής. Γενικά έχω μόνο θετικά στοιχεία να επισημάνω για το βινύλιο. Θεωρώ άλλωστε ότι το cd έχει πεθάνει προ πολλού…»

Paul Yazy – Μουσικός παραγωγός, dj, radio personality.

μόδα το βινύλιο

«Το βινύλιο είναι μια μόδα και για τον νεοέλληνα θα έρθει θα μείνει και θα φύγει σαν όλες τις μόδες. Ενθουσιασμός στην αρχή. Σαν τον έρωτα. Η θέση του στην ελληνική αγορά πιστεύω ότι είναι στο 20% με 30%  και οι περισσότεροι το βλέπουν ως συλλεκτικό είδος και άλλοι ως αδικημένο προϊόν σε σύγκριση με όλα όσα ακολούθησαν. Στην παγκόσμια μόδα το βινύλιο πιστεύω ότι κατέχει ένα ποσοστό της τάξης του 50% έως 78%. Σίγουρα θα μείνει ως ένα συλλεκτικό αντικείμενο θαυμασμού. Εγώ σαν d.j. προτιμώ το βινύλιο γιατί έχει πιο αληθινό και πιο βαθύ ήχο και γιατί είναι πιο ζωντανό. Ειλικρινά θα αγόραζα όλους τους δίσκους που έπαιζα στη δεκαετία του 70 ως dj. Οτιδήποτε από disco – funk – soul – rock. Είναι περίπτωση να παίζεις στο πικ απ και να ακούς το βάθςος της μουσικής . Όταν παίξεις το ίδιο κομμάτι σε cd είναι πολύ ψυχρό. Μπορεί να είναι πολύ καθαρό χωρίς σκρατς όμως δεν το νιώθεις σαν το βινύλιο που είναι ολοζώντανος ο ήχος του καθαρός με βάθος και με συναίσθημα».

Δημήτρης Πενθερουδάκης – dj

μόδα το βινύλιο

«Πιστεύω ότι το βινύλιο δεν είναι μόδα. Το βινύλιο είναι έρωτας. Συνεπώς οι νεοέλληνες που γνωρίζουν τώρα κι εκείνοι που θα γνωρίσουν το βινύλιο είμαι σίγουρος ότι θα το λατρέψουν σαν και εμάς τους παλιούς. Στην ερώτηση σου αν το βινύλιο είναι αρρώστια ένα μόνο έχω να πω. Η αρρώστια του βινυλίου δεν ξεπερνιέται και δεν συγκρίνεται, ούτε με το cd ούτε με το mp3 . Άρα μιλάμε για μια αρρώστια που είναι αγιάτρευτη».

Πέτρος Δραγουμάνος – Ο μαθηματικός της ελληνικής δισκογραφίας

μόδα το βινύλιο

«Το βινύλιο αφορά λίγους συλλέκτες. Πάντα θα υπάρχουν αυτοί που θα ακούν βινύλια. Λίγοι όμως. Για αυτό και τα LPs τυπώνονται σε 150 – 400 αντίτυπα. Προσωπικά δεν αγοράζω βινύλια. Το βινύλιο πιστεύω ότι πάντα θα υπάρχει χωρίς να αντικαταστήσει τα άλλα format αναπαραγωγής ήχου».

Νίκος Φίλης – dj,συλλέκτης

μόδα το βινύλιο

«Το βινύλιο είναι μεγάλος έρωτας. Ξεκίνησα από πιτσιρικάς να μαζεύω δίσκους και εξακολουθώ να συλλέγω. Δεν θα το σταματήσω αυτό ποτέ. Είναι κάτι σαν αρρώστια. Στο ερώτημα εάν θα μείνει για πολύ καιρό στην επικαιρότητα πιστεύω ότι αυτό εξαρτάται από τη διάθεση του κόσμου να αγοράζει βινύλια. Είναι βλέπεις και ακριβό σαν άθλημα. Ένα καινούργιο άλμπουμ κυμαίνεται γύρω στα 30 ευρώ. Δεν το λες και φτηνό προϊόν… Στα μεταχειρισμένα βέβαια η κατάσταση είναι διαφορετική αλλά κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τη συνέχεια».

Διαβάσατε είδατε μπορείτε πλέον να βγάλετε τα δικά σας συμπεράσματα. Ευχάριστες ακροάσεις σε όλες και όλους.

Βασίλης Λούκας


mm
About Βασίλης Λούκας 137 Articles
Πτυχίο Νομικής, Αγγλικά, Γαλλικά, συντάκτης – αρχισυντάκτης (ΕΝΑ, Τηλέραμα, Exclusive, Επίκαιρα κ.α.), διευθυντής προγράμματος – υπεύθυνος ξένου ρεπερτορίου – παραγωγός – παρουσιαστής ραδιοφωνικών εκπομπών (Sky, Flash, ΕΡΑ,Seven X), d.j, celebrities p.r, ανταποκριτής περιοδικών (Music & Media, Billboard), παρουσίαση – παραγωγή – σκηνοθετική επιμέλεια τηλεοπτικών εκπομπών (Starclub, ΕΡΤ, Αντ1, Κανάλι 5, Seven), συγγραφέας (Eightila, H Χρυσή Πλατίνα)
Contact: Website

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*