Η παράσταση «Ο Αμπιγιέρ» που ξεκίνησε τις παραστάσεις της στο θέατρο Τζένη Καρέζη, υπό την σκηνοθετική μπαγκέτα του Κώστα Γάκη με τον Ιεροκλή Μιχαηλίδη στο ρόλο του Σερ και τον Γεράσιμου Σκιαδαρέση να ενσαρκώνει τον ισορροπιστή Νόρμαν, είναι σίγουρα ένα από τα θεατρικά γεγονότα της χρονιάς.
Η συζήτηση που είχα τη χαρά να κάνω με τον κύριο Γεράσιμο Σκιαδαρέση, πιστεύω ότι, είναι μια ουσιαστική κουβέντα τόσο για να μπει κάποιος, που δεν έχει δει το έργο, στην ουσία των δύο αυτών εμβληματικών χαρακτήρων αλλά και να γνωρίσει ακόμη περισσότερο έναν ηθοποιό τόσο οικείο σε όλα τα κοινά. Πάντα ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης αφήνει τη σφραγίδα του σε κάθε του ερμηνεία στην τηλεόραση, το σινεμά και το θέατρο.
Ο Νόρμαν του Γεράσιμου Σκιαδαρέση είναι μια μοναδική ερμηνεία που ισορροπεί σε ένα τεντωμένο σκοινί. Δίνει μια μάχη ο Νόρμαν και ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης μας τη μεταφέρει με έναν μοναδικό, αβίαστο, φυσικό και συνάμα συνταρακτικό τρόπο.
Είναι προφανές ότι είμαι ενθουσιασμένος. Καλύτερα όμως να ακούσουμε τον ίδιο τον κύριο Σκιαδαρέση.
Α, η κουβέντα μας φυσικά και έχει επικαιρότητα. Ο Πολιτισμός αντιμετωπίζεται σαν σκουπίδι μου λέει, όπως θα δεις παρακάτω, με αφορμή το προεδρικό διάταγμα για τα πτυχία των ηθοποιών και των καλλιτεχνών.
Ο λόγος στον Νόρμαν – Γεράσιμο Σκιαδαρέση
Ποια είναι η μάχη που καλείται να δώσει ο Νόρμαν επί σκηνής; Πώς δουλέψατε τον ρόλο σας;
Οι μάχες του Νόρμαν είναι πολλές, δεν είναι μία μόνο. Δίνει μάχη με τον εαυτό του, με την κατάθλιψή του και φυσικά με τον Σερ και τον εγωισμό του Σερ. Ο Νόρμαν προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στη δική του ευημερία και στο να ικανοποιήσει τις επιθυμίες του Σερ.
Αυτή η λεπτή ισορροπία μεταξύ αγάπης και μίσους ήταν αυτό που κυρίως με ενδιέφερε εμένα για να παίξω τον ρόλο.
Για να αποδώσω το ρόλο προσπάθησα να κινούμαι σ’ αυτή τη λεπτή ισορροπία ανάμεσα στην αγάπη και στο μίσος ώστε τα όρια να είναι δυσδιάκριτα σχεδόν. Για τον Νόρμαν είναι δυσδιάκριτα και εγώ προσπαθώ να παίζω τον ρόλο ώστε να μην είναι κανείς σίγουρος αν ο Νόρμαν αγαπάει ή μισεί τον Σερ. Να μην φαίνεται ποια ακριβώς είναι η σχέση τους.
Ποια δικά σας προσωπικά χαρακτηριστικά υπάρχουν στον Νόρμαν;
Μάλλον κανένα. Δεν έχω βρει πολλά κοινά, αν εξαιρέσουμε κάποια εξωτερικά χαρακτηριστικά όπως η ικανότητά του να τακτοποιεί τα πράγματα – που είναι και μια δικιά μου ικανότητα.
Εξουσιαστής και εξουσιαζόμενος. Τι σημαίνει για σας αυτό «σχήμα» στην τέχνη και την ζωή;
Το συναντάμε πάρα πολλές φορές, όχι μόνο στην τέχνη αλλά οπουδήποτε.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση του έργου, μπορεί κανείς να το δει και ανάποδα. Να εναλλάσσονται δηλαδή αυτοί οι ρόλοι. Γιατί ενώ φαινομενικά εξουσιαστής είναι ο Σερ στην ουσία χωρίς τον Νόρμαν είναι ανάξιος και ανίκανος να έχει αυτήν την εξουσία. Αυτό σημαίνει ότι κάπου βαθιά κρύβεται η εξουσία του Νόρμαν.
Ποιο χαρακτηριστικό του «Αμπιγιέρ» βλέπετε στην πραγματική ζωή;
Εννοείται ότι έχω δει ανθρώπους με τα χαρακτηριστικά του Νόρμαν, του Αμπιγιέρ. Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν εμμονή με ένα θέμα, μια δραστηριότητα και βρίσκουν ζωή μέσα απ’ αυτό. Το έχω δει πολλές φορές και στη δική μας τη δουλειά: ανθρώπους που αισθάνεσαι ότι δεν έχουν ζωή έξω από την εμμονή τους, όπως ακριβώς ο Νόρμαν.
Γιατί ένα έργο όπως ο Αμπιγιέρ έχει σημασία να το δει ο σημερινός θεατής;
Γιατί είναι μια πολύ καλή μελέτη χαρακτήρων τους οποίους συναντάμε πολλές φορές στη ζωή μας και όχι μόνο στο χώρο της τέχνης.
Γιατί είναι ένα πολύ καλογραμμένο έργο που πετυχαίνει τον πρωτογενή σκοπό του θεάτρου: δύο ώρες ψυχαγωγία και διασκέδαση παράλληλα με προβληματισμό.
Ως θεατής τι δεν παρακολουθείτε – τι σας απωθεί;
Δεν παρακολουθώ ποτέ ρίαλιτι και τηλεπαιχνίδια
Τι ρόλο παίζουν στην καθημερινότητά σας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;
Συμμετέχω, θεωρώ ότι τα έχω βάλει στη σωστή τους βάση. Είμαι ενεργός στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά έχω συναίσθηση ότι δεν είναι η πραγματικότητα αυτή που φαίνεται εκεί μέσα.
Από πού ενημερώνεστε;
Ενημερωνόμαι κυρίως από ειδησεογραφικά σάιτ. Δεν ενημερώνομαι από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης γιατί εκεί δεν ξέρεις τι διαβάζεις. Φροντίζω όσο μπορώ να διασταυρώνω πάντα την ενημέρωσή μου.
Ποια είναι η θέση σας για το πρόσφατο προεδρικό διάταγμα για τα πτυχία των ηθοποιών;
Είναι απαράδεκτο. Βέβαια ξέρουμε ότι η σχέση αυτού του κράτους με τον Πολιτισμό είναι ανύπαρκτη, δεν υπάρχει, δεν μας έχουν σε καμία υπόληψη εμάς τους καλλιτέχνες και το αποδεικνύουν κάθε φορά περίτρανα.
Το συγκεκριμένο διάταγμα είναι ένα πισωγύρισμα το οποίο το θεωρώ και παράλογο, τρελό και προσβλητικό και ανεκδιήγητο. Δεν μπορώ να καταλάβω ποιο μυαλό το σκέφτηκε αυτό το πράγμα.
Γιατί πιστεύετε ότι έγινε, τώρα;
Νομίζω, χοντροκομένα, η διάθεση ήταν «να ενισχύσουμε τα διάφορα ιδιωτικά ΙΕΚ γιατί δεν θεωρώ καθόλου τυχαίο – εκ του αποτελέσματος κρίνοντας – ότι αμέσως μετά το διάταγμα ξεφύτρωσαν ένα σωρό διαφημίσεις για μπάτσελορ υποκριτικής. Αλλιώς, θα έλεγα ότι ήταν απλώς μια βλακεία και τίποτα άλλο. Αλλά επειδή τελικά τίποτα δεν είναι μόνο βλακεία προφανώς έγινε για να ενισχυθούν αυτά τα συμφέροντα. Απλώς έγινε με βλακώδη και προσβλητικό τρόπο.
Συμπληρώστε τη φράση: Ο Πολιτισμός στην σύγχρονη Ελλάδα…
…είναι για τα σκουπίδια. Δηλαδή τον πολιτισμό τον αντιμετωπίζουν σαν σκουπίδι. Αλλά ο Πολιτισμός στη σύγχρονη Ελλάδα έχει αρκετά θετικά πράγματα, δεν είναι για εκεί που τον έχουνε! Υπάρχουν έργα τεράστιων καλλιτεχνών με διεθνή καριέρα
Οι «Σκιαδαρέσες» είναι αυστηρές με τις επιλογές σας; Ποια είναι η πιο σκληρή κριτική που σας έχουν κάνει οι δίδυμες κόρες σας;
(χαμογελώντας) Δεν τους έχω δώσει ευκαιρία για σκληρή κριτική, συνήθως βρίσκονται σύμφωνες με τις επιλογές μου. Μου κάνουν κριτική και την ακούω με προσοχή, γιατί εκτιμώ τη γνώμη τους και ως νέων καλλιτεχνών αλλά κυρίως επειδή εμπιστεύομαι την αισθητική τους.
Ποια συμβουλή που έχετε δώσει, ακολούθησαν οι κόρες σας;
Δεν δίνω συμβουλές. Είναι κάτι που δεν το κάνω. Αν μου ζητηθεί κάποια γνώμη μόνο τότε θα δώσω αλλά θεωρώ εντελώς λάθος να δώσω μόνος μου συμβουλές.
Τι φοβάστε είτε ως καλλιτέχνης είτε ως άνθρωπος;
Πολλά φοβάμαι. Από το να μην πάθουνε κακό οι άνθρωποι που αγαπάω, μέχρι πού μπορεί να μας οδηγήσει η τρέλα κάποιων ανθρώπων. Είναι πάρα πολλά αυτά που δημιουργούν φόβους.
Καταπολεμώ τους φόβους μου με τη λογική και την τέχνη.
Γιάννης Καφάτος
Διαβάστε εδώ την κριτική για την παράσταση «Ο Αμπιγιέρ»
Πληροφορίες για την παράσταση «Ο Αμπιγιέρ»
Θέατρο «Τζένη Καρέζη»: Ακαδημίας 3, 106 71 Αθήνα, τηλ.: 2103636144, 2103644921
Hμέρες & Ώρες Παραστάσεων:
Τετάρτη: 19:00, Πέμπτη & Παρασκευή: 21:00, Σάββατο: 18:00 & 21:00, Κυριακή 18:00
Διάρκεια: 1 ώρα και 40 λεπτά