25/02/2020

Κώστας Ευαγγελάτος: Δυσκολεύομαι με τόσα “φρικτά” κατασκευάσματα που καλούνται καλλιτεχνήματα.

Ευαγγελάτος: Δυσκολεύομαι

Η έκθεση του Κώστα Ευαγγελάτου με τίτλο «Ιδεομορφικές Συλλήψεις» κλέβει την παράσταση από πλευράς πολιτιστικών γεγονότων στη φθινοπωρινή Αθήνα. Η έκθεση αυτή θα πραγματοποιηθεί στο «Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών – Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία», από τις 9 έως 25 Νοεμβρίου 2018.

Μιλάμε τακτικά με τον Κώστα στο τηλέφωνο αλλά τους τελευταίους μήνες βρισκόμαστε σπάνια. Τον πέτυχα ανεβαίνοντας την Πανεπιστημίου και πρόλαβα εν μέσω ενός καφέ να μάθω τα πάντα για το πλάνο του αυτό.
«Πρόκειται για ένα σημαντικό φάσμα των εικαστικών αναζητήσεων και αισθητικών διατυπώσεων μου από το 2010-2018. Τα επιλεγμένα έργα της έκθεσης είναι συνθέσεις με μικτές τεχνικές στις οποίες αναδύονται μορφές, φόρμες, ιδεατά αρχαϊκά και φυσικά μοτίβα, μαθηματικά σύμβολα και εννοιακά γεωμετρικά σχήματα. Τα έργα μου αυτά Βασίλη έχουν φιλοτεχνηθεί στην Αθήνα, στο Αργοστόλι και στο Παρίσι. Οφείλω να ομολογήσω ότι τον Νοέμβριο του 2017 αρκετά από αυτά συμπεριελήφθησαν στην αναδρομική έκθεση μου με τίτλο “Κοσμικές Σπονδές- Offrandes Seculaires” στη γκαλερί Espace Jano του Centre de Sevres στο Παρίσι.»
Φουριόζος τρέχει και δεν φτάνει. «Θα σου φανεί αστείο. Τα εγκαίνια θα γίνουν την Παρασκευή 9 Νοεμβρίου 2018 και ώρα 19:00, στο «Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών – Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία», Ι. Παπαρρηγοπούλου 7, Πλατεία Κλαυθμώνος αλλά εγώ τρέχω πανικόβλητος. Θέλω να είναι όλα στην εντέλεια. Ξέρεις την τελειομανία που με διακατέχει».
Στην απορία μου γιατί να έρθει ο κόσμος να δει άλλη μια έκθεση ο Κώστας εμφανίζεται απόλυτος.

«Η ατομική εικαστική μου έκθεση τον Νοέμβριο, μήνα των γενεθλίων μου, περιλαμβάνει έργα μου της τελευταίας οκταετίας είναι για μένα ιδιαίτερα τιμητική και σημαντική κατάθεση των αισθητικών μου διατυπώσεων. Πέρυσι στον ίδιο επιβλητικό και υποβλητικό χώρο του Μουσείου έγινε επίσης ατομική αναδρομική έκθεση της μεγάλης και δημοφιλούς σειράς των ζωγραφικών Νεφελογραφιών μου με τίτλο “Νεφελομορφίες Art-Est”. Σε αυτή τη φετινή πολυσυλλεκτική έκθεση ολοκληρώνεται ένα μεγάλο φάσμα της δουλειάς μου και αυτό με γεμίζει συγκίνηση και ικανοποίηση. Πιστεύω ότι υπάρχει κίνητρο να έρθει να το δει κάποιος από κοντά όλο αυτό που θα στηθεί εκεί».
Τον ρωτάω πως αποφάσισε να γίνει εικαστικός και να μπει στο παιχνίδι της τέχνης. Λες και είναι έτοιμος να απαντήσει από καιρό.
«Από πολύ μικρή ηλικία στο Αργοστόλι που γεννήθηκα έβλεπα και αισθανόμουν τα πάντα μέσα από ένα αισθητικό πρίσμα. Το πρώιμο χάρισμα να αποδίδω στοιχεία του φυσικού πραγματικού κόσμου αλλά του φανταστικού είχε εντυπωσιάσει το περιβάλλον μου και φοβίσει… όπως ήταν επόμενο εκείνα τα χρόνια τους γονείς μου. Καλλιτέχνης έγινα ενσυνείδητα με θεωρητική βεβαιότητα και με την ικανότητα που φανέρωναν τα έργα μου. Παράλληλα με το σχολείο ζωγράφιζα καθημερινά εκ του φυσικού κυρίως λουλούδια του κήπου μας, ιδιαίτερα τριαντάφυλλα που είναι και το θέμα του νέου Ημερολογίου τέχνης που θα κυκλοφορήσει σύντομα. Επίσης μετασεισμικά ερείπια, φιγούρες αλλά και πολλές χρωματικές συνθέσεις με σύμβολα, δακρυσμένα μάτια και φυτά επηρεασμένος από την κλειστή, αυστηρή και υποκριτική κοινωνία των παιδικών μου χρόνων. Η τέχνη και η ποιητική γραφή σαν βίωμα και ανάγκη με βοήθησε να συμφιλιωθώ με τον εαυτό μου και να απομακρυνθώ από το κοινό μέτρο των «πρέπει». Αργότερα, όλα όσα από τα νιάτα μου πίστευα, θεμελιώθηκαν από την τάση μου για γνώση και εξέλιξη».

Στάθηκες τυχερός στη διαδρομή αυτή;
«Νομίζω ήμουν ιδιαίτερα τυχερός στο ξεκίνημα μου γιατί υπήρχαν ακόμη γενιές ευγενικών ανθρώπων, συγγραφέων, ποιητών, ιστορικών της τέχνης που επικοινώνησα μαζί τους και αποκόμισα πολλά. Αναφέρω ενδεικτικά την αλληλογραφία μου με τον Ελύτη που ξεκίνησε όταν διάβασα στην Κοργιαλένειο Βιβλιοθήκη το δοκίμιο του για τον Θεόφιλο και τόλμησα να του γράψω σχόλια…Μόλις πήγα για σπουδές στην Αθήνα με δέχθηκε στο γραφείο του και βλέποντας σχέδια μου έκανε ουσιαστικές διαπιστώσεις και μου έδωσε σοφές συμβουλές που ακόμη εφαρμόζω. Στο χώρο της καλλιτεχνικής κριτικής και των εφημερίδων της εποχής δεν ήταν βέβαια όλοι υπεράνω υποκειμενικών αδυναμιών και κυκλωματικών εξαρτήσεων, αλλά είχαν ένα σεβασμό και δεν εξαγόραζαν με χρήμα την γνώμη τους. Σήμερα η κατάσταση έχει αλλάξει… Πριν από μια εικοσαετία θα μπορούσα ίσως με βεβαιότητα να σου πω τι σημαίνει καλλιτέχνης… Σήμερα δυσκολεύομαι με τόσα “φρικτά” κατασκευάσματα που καλούνται καλλιτεχνήματα».

Ευαγγελάτος: Δυσκολεύομαι
Τι έχει φταίξει κι έχουμε φτάσει στο σημείο αυτό;
«Με το τέλος του ανατρεπτικού και επαναστατικού 20ου αιώνα που αμφισβήτησε πολλαπλά τα καθιερωμένα, πολλές φορές τόσο στην επιστήμη, που επίσης έχει επηρεάσει τη σκέψη και την οπτική μου, όσο και στην τέχνη, με θαυμαστά επιτεύγματα, ο κορεσμός και η έλλειψη βαθιάς και ουσιαστικής παιδείας, σε συνδυασμό με την κυριαρχία της τεχνολογίας έχει προκαλέσει εκτός των άλλων και μεγάλη αισθητική σύγχυση. Το ευρύ κοινό «εν δυνάμει» συγκινείται από το ωραίο που εκφράζει η πραγματική τέχνη, εφόσον οι περιστάσεις και οι παράγοντες το επιτρέπουν. Η τέχνη είναι πνευματικό αγαθό, είναι ταυτόχρονα εκφραστικό όπλο και βίωμα με αποδέκτη τον καθένα. Δυστυχώς σε ανάλογες κοινωνίες με τη δική μας η τέχνη είναι κύρια διακοσμητικό ή επενδυτικό μέσο, που το καθοδηγούν μεσάζοντες. Ο ρόλος και η θέση του καλλιτέχνη καθορίζεται από το σύστημα αυτό και τις παραμέτρους του. Η ανεξαρτησία του καλλιτέχνη είναι θέμα προσωπικής επιλογής, ενίοτε τύχης και αντοχής. Βέβαια η οικονομική κρίση που μαστίζει εμφανώς πλέον την κοινωνία μας είναι ο καταπέλτης κάθε υψηλής πνευματικής δημιουργίας σήμερα, αφού μειώνονται στο ελάχιστο οι δυνατότητες ανεξάρτητης έκφρασης και η τέχνη καταλήγει πάλι να θεωρείται άσκοπη πολυτέλεια».

Ευαγγελάτος: Δυσκολεύομαι
Τι είναι αυτό που έχεις κερδίσει μέσα από όλη αυτή τη διαδρομή σαν άνθρωπος και σαν δημιουργός;
«Τι έχω κερδίσει; Η διεθνής εικαστική μου δράση στη Νέα Υόρκη, το Παρίσι, την Γλασκώβη, τη Βαρκελώνη, το Γκέτενμποργκ και αλλού, όπου βίωσα από κοντά τις νέες τάσεις, βρήκα παρόλο που ήμουν ξένος αρκετές δυνατότητες έκφρασης και είχα πολλές συνεργασίες με ανεξάρτητους καλλιτέχνες, μου έχει δώσει την πεποίθηση, ότι όσα εμπόδια και να ανακύψουν στην πορεία, όπως γράφω στην ποιητική συλλογή μου “Η Ροπή της Μνήμης”: ένας…Ουρανοδρόμος άγγελος ανθίζει ανεμώνες.»
Η διάρκεια έκθεσης είναι απο 9 έως και 25 Νοεμβρίου 2018 και οι ημέρες και ώρες επισκέψεως είναι καθημερινά (εκτός Τρίτης) 9π.μ. με 4μ.μ. Σάββατο και Κυριακή 10π.μ. με 3μ.μ.

Βασίλης Λούκας

(Συνολικές Επισκέψεις 150, 1 επισκέψεις σήμερα)
Ρεσιτάλ Νούσια στο «Ριχάρδος Β’ –Το Ρέκβιεμ ενός Βασιλιά»
JUDITH HILL – QUEEN OF THE HILL το τραγούδι του Σαββάτου (Video)

mm
About Βασίλης Λούκας 135 Articles
Πτυχίο Νομικής, Αγγλικά, Γαλλικά, συντάκτης – αρχισυντάκτης (ΕΝΑ, Τηλέραμα, Exclusive, Επίκαιρα κ.α.), διευθυντής προγράμματος – υπεύθυνος ξένου ρεπερτορίου – παραγωγός – παρουσιαστής ραδιοφωνικών εκπομπών (Sky, Flash, ΕΡΑ,Seven X), d.j, celebrities p.r, ανταποκριτής περιοδικών (Music & Media, Billboard), παρουσίαση – παραγωγή – σκηνοθετική επιμέλεια τηλεοπτικών εκπομπών (Starclub, ΕΡΤ, Αντ1, Κανάλι 5, Seven), συγγραφέας (Eightila, H Χρυσή Πλατίνα)
Contact: Website

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*