19/08/2018

Μουσική ιδιοφυία, σταρ και αμφιλεγόμενος άνθρωπος!


      Ο Γεώργιος –Ιωάννης Καραγιάννης  ένας βαθύπλουτος βιομήχανος υφασμάτων από την Κοζάνη, το 1792 λαμβάνει από τον πρίγκηπα  της Σαξωνιας τον τίτλο ευγενείας "φόν". Ό  Κοζανίτης επιχειρηματίας κολακευμένος από την τιμή αλλάζει το όνομά του σε Κάραγιαν δηλαδή  το κάνει φον Κάραγιαν.

Δύο γενιές μετά ,από τον  εγγονό του Καραγιάννη  γεννιέται ο κορυφαίος μαέστρος του 20ου αιώνα και ο άνθρωπος με την μεγαλύτερη επιρροή στον χώρο της κλασσικής μουσικής .

Ο Χέρμπερτ φον Κάραγιαν .

Παιδί θαύμα ο Χέρμπερτ δίνει την πρώτη του συναυλία στο πιάνο σε ηλικία 5 χρονών.

Πολύ νεαρός γίνεται μαέστρος στην ορχήστρα του  Ούλμ, διευθύνει την φιλαρμονική της Βιέννης και την ορχήστρα της όπερας του Άαχεν !

Η  καριέρα του όμως εκτοξεύεται, από  το 1935 , τη χρονιά που έγινε μέλος του Ναζιστικού κόμματος.

Η φιλία του με τον Χέρμαν Γκέρινγκ  τον σώζει αρκετές από την δυσμένεια του Χίτλερ, ακόμα και όταν παντρεύτηκε την κόρη ενός πλούσιου Εβραίου βιομηχάνου.

http://https://www.youtube.com/watch?v=VTqlLKBKFhg

Μετά τη λήξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, ο Κάραγιαν έδωσε την πρώτη του συναυλία το 1946 στη Βιέννη με τη Φιλαρμονική της πόλης, αλλά σύντομα οι σοβιετικές αρχές κατοχής τού απαγόρευσαν να διευθύνει, λόγω του Ναζιστικού του παρελθόντος.

Οι εις βάρος του ανακρίσεις δεν έδειξαν τίποτα το μεμπτό και ο Κάραγιαν αποδόθηκε λευκός στην κοινωνία. Το 1951 και το 1952 επανεμφανίστηκε στο Μπαιρόιτ, ενώ το 1955 διορίστηκε ισόβιος μουσικός διευθυντής στη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Βερολίνου, διαδεχθείς τον Βίλχελμ Φιρτβένγκλερ.

Από το 1957 ανέλαβε και την καλλιτεχνική διεύθυνση της Κρατικής Όπερας της Βιέννης, παράλληλα με τις εμφανίσεις του με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Βιέννης. Το 1967 ίδρυσε το Πασχαλινό Φεστιβάλ του Ζάλτζμπουργκ, που αποτέλεσε πόλο έλξης για την αριστοκρατία του χρήματος.

Άλλωστε και ο ίδιος ήταν ένας μαέστρος – σταρ,  επίλεκτο μέλος της ευρωπαϊκής υψηλής κοινωνίας.

Ο Χέρμπερτ φον Κάραγιαν θεωρείται ο κορυφαίος μαέστρος του 20ου αιώνα.

Οι μουσικές του ερμηνείες χαρακτηρίζονταν για την ακρίβεια τους, ενώ ο για όλες τις χρήσεις ήχος του, στιλπνός, ραφιναρισμένος και υπολογισμένα αισθησιακός, μπορούσε να ταιριάξει με κάποιες υφολογικές διαφοροποιήσεις από τον Μπαχ ως τον Στραβίνσκι. Πολλοί μίλησαν για τον «ήχο Κάραγιαν» και μεγάλη μερίδα κριτικών τον επέκρινε γι' αυτό. Ηχογράφησε έργα όλων των μεγάλων κλασσικών και ρομαντικών συνθετών και ανέδειξε το έργο συνθετών που έδρασαν το πρώτο μισό του 20ου αιώνα.

Ο Κάραγιαν θεωρείται από τους πρωτοπόρους των ηχογραφήσεων και πάντα έδινε μεγάλη σημασία σε κάθε καινοτομία. Είχε καθοριστική συμβολή στην εξέλιξη και την επικράτηση του CD με το αναμφισβήτητο κύρος που διέθετε στους μουσικούς κύκλους τη δεκαετία του '80. Στην πολύχρονη καριέρα του πούλησε κοντά στα 200 εκατομμύρια δίσκους.

Μελανό σημείο στην καριέρα του παραμένει η συνεργασία του με το καθεστώς των Ναζί, όταν άλλοι διακεκριμένοι συνάδελφοί του προτίμησαν την εξορία από τον συμβιβασμό (Μπρούνο Βάλτερ, Αρτούρο Τοσκανίνι και Εριχ Κλάιμπερ). Ακόμη και οι επικριτές του συμφωνούν ότι δεν ήταν ιδεολογικοί οι λόγοι, αλλά επαγγελματικοί.

Ο Κάραγιαν δεν θα έβαζε ποτέ και τίποτα πιο πάνω από την καριέρα του. Πάντως, μεταπολεμικά πολλοί σημαντικοί μουσικοί, όπως οι Άϊζαακ Στερν, Άρθουρ Ρουμπινστάιν και Γιτζάκ Πέρλμαν, αρνήθηκαν να συνεργαστούν μαζί του

Μέχρι τον θάνατό του στις 16 Ιουλίου του 1989  δούλευαι ακατάπαυστα ,παραμένοντας ένας σταρ !

Έλσα Παπαϊωάννου

 

(Συνολικές Επισκέψεις 169, 1 επισκέψεις σήμερα)
Λουκουμάδες, το trend από τις παραδοσιακές Λουτροπόλεις
"Βαρύ το τίμημα που θα πληρώσουν"

Περισσότερα


mm
About Έλσα Παπαιωάννου 117 Articles
Είμαι πρώτα απ΄όλα η μάνα της Coco. Δημοσιογράφος κυρίως τηλεοπτική και ραδιοφωνική. Πρίν λίγο διάστημα έγινα και blogger, το καινούργιο μου παιδί είναι το FabToday.net. Μου αρέσει να ανακαλύπτω καινούργιες ιδέες,καινούργια πράγματα και κυρίως δημιουργικούς ανθρώπους. Γελάω εύκολα και δεν αντέχω τη μιζέρια

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*