10/12/2022

Πώς βρίσκω το στόχο μου;

Γράφει η Ασημίνα Καραμαλέγκου, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας – Life Coach


«Είδα τον άγγελο στο μάρμαρο σκαλισμένο μέχρι να τον ελευθερώσω» (Μιχαήλ Άγγελος)

            Η δυσκολία πολλές φορές έγκειται στο να βρούμε έναν στόχο που θα τον θέσουμε και θα ενεργοποιήσουμε όλες τις δυνατότητές μας για την υλοποίηση του.

Όλοι έχουμε τα δυνατά μας και τα αδύναμά μας σημεία στους διαφόρους τομείς, όπως στον προσωπικό, στον επαγγελματικό, στον κοινωνικό, στον εκπαιδευτικό τομέα  Επιλέγουμε αρχικά τον τομέα με τον οποίο θέλουμε να ασχοληθούμε.
Συνήθως, τέτοιου είδους αναλύσεις μας απασχολούν για τον επαγγελματικό ή τον προσωπικό τομέα. Εντοπίζουμε λοιπόν τα δυνατά μας σημεία στον τομέα που μας ενδιαφέρει και διακρίνουμε τις ευκαιρίες, που μας προκύπτουν λόγω αυτών των σημείων.
Στη συνέχεια καταγράφουμε τα αδύναμά μας σημεία και σημειώνουμε τις απειλές, που ορθώνονται μπροστά μας εξαιτίας αυτών των αδυναμιών.

Ο στόχος προκύπτει από τα αδύναμα σημεία.
Αν για παράδειγμα το αδύναμό μου σημείο είναι η έλλειψη αυτοελέγχου, βάζω αρχικά ως στόχο να ανακτήσω τον έλεγχό μου στις σκέψεις μου και τα συναισθήματά μου, πριν ξεκινήσω την υλοποίηση του κύριού μου στόχου, για παράδειγμα την απώλεια κιλών. Η στοχοθεσία είναι μια πολύπλοκη διαδικασία. Δεν είναι απλά η επιλογή των θέλω και η εκκίνηση της προσπάθειας επίτευξής της.

H στοχοθεσία είναι άμεσα συνδεδεμένη με το αξιακό μας σύστημα. Τι σημαίνει αυτό;  Εντοπίζουμε αρχικά τις αξίες μας και κατόπιν  εξετάζουμε αν τις ελέγχουμε. 

Στη συνέχεια εξετάζουμε  αν ο στόχος μας είναι συμβατός με τις αξίες μας. Για παράδειγμα, αν έχω ως στόχο να ανέλθω επαγγελματικά θα πρέπει βασική μου αξία να είναι η εξέλιξη. 
Διερευνούμε αν η απόφασή μας εναρμονίζεται με τις βασικές μας αξίες, τις οποίες αφενός είμαστε σε θέση να ελέγχουμε αφετέρου αντανακλούν την αλήθεια μας. Αν ο στόχος μας δεν είναι σε αρμονία με τις αξίες μας είναι αδύνατον να τον ελέγξουμε και να τον υλοποιήσουμε. Είναι αδύνατον ακόμη και να τον υποστηρίξουμε.  

Δεν μπορώ να βάλω ως στόχο κάτι που δεν το υποστηρίζω με όλο μου το είναι. Γι΄ αυτό ακριβώς το λόγο τα πάντα ξεκινούν από τον έλεγχο των αξιών του ατόμου.

Τέλος, αφού ξεκαθαρίσαμε τι είναι η στοχοθεσία και πώς θα λειτουργήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ας εξετάσουμε πώς θα πρέπει να είναι ο στόχος μας.
Θα πρέπει να είναι ένας SMART (έξυπνος) στόχος. Να είναι ξεκάθαρος και συγκεκριμένος (SPECIFIC).
Για παράδειγμα «θέλω να χάσω βάρος». Να είναι μετρήσιμος (MEASURABLE) γιατί αν είναι μη μετρήσιμος δεν θα γνωρίζω ότι τον πέτυχα. «Θέλω να χάσω 10 κιλά». Θα πρέπει να είμαι σε θέση να ορίσω κριτήρια για να καταλάβω αν τον πέτυχα. Θα πρέπει να είναι επιτεύξιμος (ACHIEVABLE) και ρεαλιστικός (REALISTIC). Δεν μπορώ να βάλω ως στόχο να χάσω 10 κιλά σε ένα μήνα. ΑΛΛΑ και σε άμεση σχέση με τις αξίες μας (RELEVANT). Τέλος, θα πρέπει να είναι χρονικά τοποθετημένος (ΤΙΜΕ) σε συγκεκριμένο πλαίσιο ώστε να έχω το κίνητρο να μην χαλαρώνω και να προσπαθώ για την επίτευξή του με όλο μου το είναι. Θα κάνω ένα σαφές χρονοδιάγραμμα και μ ένα καθημερινό πλανόγραμμα θα ελέγχω τα βήματά μου. Το χρονοδιάγραμμα χρειάζεται για να ορίσω σε πόσους ακριβώς μήνες θα χάσω αυτά τα κιλά και το πλανόγραμμα είναι απαραίτητο για να παρακολουθούμε τα καθημερινά μας βήματα και να μην ξεφεύγουμε ούτε στο ελάχιστο.

Ασημίνα Καραμαλέγκου, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας – Life Coach

FB: ΑΣΗΜΙΝΑ ΚΑΡΑΜΑΛΕΓΚΟΥ


mm
About Ασημίνα Καραμαλέγκου 87 Articles
Ασημίνα Καραμαλέγκου, 22 χρόνια μάνα του Αλέξανδρου και 18 χρόνια μάνα της Θεανώς, σπούδασα ψυχολογία με μεταπτυχιακό στις ψυχαναλυτικές μελέτες στο Kent της Αγγλίας και συνέχισα με το ταξίδι στην αυτογνωσία ολοκληρώνοντας τα προγράμματα Life Coaching και Certificate in Coaching στο Καποδιστριακό. Μότο μου «όπου βάζεις ψυχή κι αυθεντικότητα, πετυχαίνεις». Εργάζομαι με την ίδια ψυχή και στο μαγαζί μας και ως σύμβουλος ψυχικής υγείας – life coach.
Contact: Facebook

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*