31/01/2023

Εσύ βάζεις όρια;

Γράφει η Ασημίνα Καραμαλέγκου, Σύμβουλος ψυχικής υγείας - Life Coach

βάζεις όρια;

Υπάρχουν  περιπτώσεις που πιάνετε  τον εαυτό σας να μην αντέχει άλλο και να νιώθετε  εξαντλημένοι από τις υποχρεώσεις σας;
Συσσωρεύετε ευθύνες και δυσκολεύεστε να αρνηθείτε επειδή αισθάνεστε ότι αντέχετε και μπορείτε; Συγχέετε το «όχι» που θα πείτε με ανεπάρκεια και αδυναμία;
Νιώθετε ενοχές ή ακόμη και φόβο  ότι λέγοντας «όχι» θα προκαλέσετε θυμό ή στενοχώρια σε αυτόν που σας ζητάει κάτι;  
Αν αναγνωρίζετε τον εαυτό σας σε αυτές τις απλές ερωτήσεις ίσως ήρθε η ώρα να αντιληφθείτε ότι υπάρχει θέμα με τα όρια που θέτετε.   

Συνήθως οι άνθρωποι ζητούν βοήθεια για θέματα που αφορούν συγκρούσεις με άλλους ανθρώπους, θέματα διαχείρισης χρόνου, θέματα αυτοφροντίδας και τόσα άλλα θέματα που επηρεάζουν την ψυχολογική τους κατάσταση, χωρίς να αντιλαμβάνονται ότι έχουν θέμα με τα όρια. Τι είναι, όμως, αυτά τα όρια; Τα όρια είναι εκείνο το ευαίσθητο σημείο που όταν το υπερβούμε δεν νιώθουμε ασφάλεια, ηρεμία κι ευχαρίστηση. Είναι η χρυσή τομή ανάμεσα στις υποχρεώσεις και τα δικαιώματά μας ώστε να αλληλεπιδρούμε με τους άλλους ανθρώπους με ασφάλεια και άνεση διατηρώντας την ψυχική και συναισθηματική μας υγεία. Μπορούμε να καταλάβουμε ότι είναι άμεση ανάγκη να θέσουμε όρια αν αισθανόμαστε ότι πνιγόμαστε από υποχρεώσεις, αν νιώθουμε ψυχική και σωματική εξάντληση, αν δυσφορούμε όποτε κάποιος μας ζητάει τη βοήθειά μας, αν οραματιζόμαστε ότι εξαφανιζόμαστε από προσώπου γης, αν συνειδητοποιήσουμε ότι δεν έχουμε καθόλου ποιοτικό χρόνο για τον εαυτό μας. Είναι μείζον θέμα να καταλάβουμε ότι το να θέσουμε όρια δεν είναι εγωιστική συμπεριφορά, αλλά είναι μια συμπεριφορά που θα μας οδηγήσει στην αίσθηση της ασφάλειας και του αυτοσεβασμού.

            Γιατί είναι επιτακτική ανάγκη να βάλουμε όρια; Ο λόγοι σύμφωνα με τους οποίους έχει νόημα το να θέσουμε όρια είναι για να προστατέψουμε τον εαυτό μας από το να δεσμευόμαστε με πάρα πολλές υποχρεώσεις (σύνδρομο σούπερμαν – «μπορώ να τα κάνω όλα»), να καθορίσουμε το ρόλο μας στις σχέσεις μας, να επικοινωνήσουμε πότε μια συμπεριφορά στις σχέσεις είναι αποδεκτή και πότε δεν είναι, να δημιουργήσουμε υγιείς σχέσεις, να επικοινωνήσουμε τις ανάγκες μας στους άλλους, να μάθουμε να εκφραζόμαστε με σαφήνεια και τέλος να εκπαιδευτούμε στη λεγόμενη αυτοφροντίδα. Για να καταφέρουμε να βάλουμε όρια θα πρέπει αρχικά να κατανοήσουμε τον τρόπο με τον οποίο επιτρέπουμε στους άλλους να είναι παρόντες για εμάς και εμείς παρόντες για αυτούς.
Το ζήτημα των ορίων ξεκινάει από την παιδική μας ηλικία. Υπάρχουν τρία επίπεδα ορίων: τα διάτρητα, τα άκαμπτα και τα υγιή όρια.
Στο επόμενο άρθρο θα μιλήσουμε για αυτά τα επίπεδα καθώς και για τους τύπους ορίων που καθορίζονται από τους τομείς της ζωής μας και με ποιο τρόπο μπορούμε να ξανανιώσουμε ήρεμοι και ασφαλείς.

Ασημίνα Καραμαλέγκου, Σύμβουλος ψυχικής υγείας – Life Coach


mm
About Ασημίνα Καραμαλέγκου 93 Articles
Ασημίνα Καραμαλέγκου, 22 χρόνια μάνα του Αλέξανδρου και 18 χρόνια μάνα της Θεανώς, σπούδασα ψυχολογία με μεταπτυχιακό στις ψυχαναλυτικές μελέτες στο Kent της Αγγλίας και συνέχισα με το ταξίδι στην αυτογνωσία ολοκληρώνοντας τα προγράμματα Life Coaching και Certificate in Coaching στο Καποδιστριακό. Μότο μου «όπου βάζεις ψυχή κι αυθεντικότητα, πετυχαίνεις». Εργάζομαι με την ίδια ψυχή και στο μαγαζί μας και ως σύμβουλος ψυχικής υγείας – life coach.
Contact: Facebook

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*