συμβουλές για τις Πανελλήνιες

Μερικές χρήσιμες συμβουλές για τις Πανελλήνιες για γονείς και υποψηφίους

Οι Πανελλήνιες εξετάσεις είναι η πρώτη επαφή των παιδιών με ένα τόσο αγχογόνο ζήτημα. Το άγχος μεταβιβάζεται από τα παιδιά στους γονείς και αντιστρόφως

Τι μπορώ να κάνω ως γονιός;

Να συμπαρασταθώ επινοώντας τρόπους ώστε να δώσω στο παιδί μου την εναλλακτική λύση της χαράς. Η χαρά ανακουφίζει το άγχος ως αντίδοτο. Δημιουργώ λοιπόν μια ευχάριστη ατμόσφαιρα στο σπίτι ειδικά αυτόν τον τελευταίο μήνα, αντί να το φορτώσω με κουραστικές οδηγίες και συμβουλές.
Αν ο γονιός δεν μπορεί να υποστηρίξει με ήρεμη συμπεριφορά το παιδί, είναι προτιμότερο να επιλέξει να μη λέει τίποτα. Όταν το τίποτα συνοδεύεται από αγάπη και απόλυτη κατανόηση έχει τη δική του ανεκτίμητη αξία. Είναι προτιμότερο από μια προσέγγιση που θα είναι ακατάλληλη για το παιδί μαςΕπιστρατεύουμε, λοιπόν, όλη την υπομονή μας και την ψυχική μας δύναμη κι αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες και την ιδιαιτερότητα του παιδιού μας.  Δεν πιέζουμε το παιδί, δεν το συγκρίνουμε, έχουμε ρεαλιστικές προσδοκίες, δεν ξεκινάμε προτάσεις με το αρνητικό «μην…». Τέλος, δε χρησιμοποιούμε προστακτική. Παρακινούμε, ενθαρρύνουμε και συμπαραστεκόμαστε με διακριτικότητα. Επικροτούμε την φιλότιμη προσπάθεια και εμπνέουμε το παιδί για κίνητρο. Μια αγαπημένη φράση που συνηθίζω να λέω στους υποψηφίους που παρακολουθώ είναι ότι οι Πανελλήνιες είναι εξετάσεις που άλλα παιδιά συμμετέχουν επιτυχώς και άλλα πιο επιτυχώς.

Πώς μπορεί ο υποψήφιος έφηβος να διαχειριστεί το άγχος του;            

O υποψήφιος θα ασχολείται μόνο με αυτά που ελέγχει. Θα πρέπει να ακολουθεί ένα σταθερά δομημένο πρόγραμμα μελέτης, που θα είναι η ρουτίνα του. Καλό θα είναι να ενταχθούν σε αυτό το πρόγραμμα επαναλήψεις και συχνά σταθερά διαλείμματα. Η επαφή με φίλους και ένας χαλαρός περίπατος  είναι ευχάριστες συνήθειες που αποφορτίζουν τα παιδιά.  Σε αυτή την περίπτωση το ήδη υπάρχον άγχος μετατρέπεται σε παραγωγικό άγχος. Με την ολοκλήρωση του στόχου των πανελληνίων έρχεται η μετάβαση του εφήβου στην ενήλικη ζωή. Αυτή η μετάβαση ουσιαστικά είναι η μετάβαση του ατόμου σε μια νέα ζωή πιο ελεύθερη και πιο ουσιαστική όσον αφορά στο κυνήγι του οράματός του, ανεξάρτητα από την επίδοσή του στις εξετάσεις. Μόνο η συμμετοχή του σε αυτές και η ολοκλήρωση της διαδικασίας είναι μια ΝΙΚΗ!

Μερικές χρήσιμες συμβουλές για την ημέρα των Πανελληνίων Εξετάσεων:

● Ο υποψήφιος να ξυπνήσει αρκετά νωρίτερα ώστε να ετοιμαστεί με ηρεμία, να φάει πρωινό και να ελέγξει με ησυχία ότι πήρε μαζί του ο,τι χρειάζεται.

●Αν τρέμει να κάνει μια άσκηση χαλάρωσης: να πάρει βαθιές ανάσες με εισπνοή από τη μύτη κι εκπνοή από το στόμα, να σφίξει την κάθε γροθιά του για 5″ και να αφήσει για αλλά 5″, ώστε να νιώσει ότι έχει τον έλεγχο της έντασής του.

● Όταν του δοθούν τα θέματα, να διαβάσει πολύ προσεκτικά την εκφώνηση υπογραμμίζοντας τις λέξεις κλειδιά.

● Να ξεκινήσει να γράφει πρώτα αυτά που γνωρίζει καλά και να βάλει ένα σημαδάκι σε αυτό που δε θυμάται ώστε να επιστρέψει να το συμπληρώσει μετά.

●Αφού ολοκληρώσει την απάντηση, να επιστρέψει στην εκφώνηση για να ελέγξει αν όντως απάντησε σε όλα τα ερωτήματα.

●Να ελέγχει τον χρόνο του κατανέμοντάς τον ανάλογα και να τον εξαντλήσει.

●Τέλος, να παραδώσει το γραπτό του, να ξεκουραστεί και να επικεντρωθεί στο επόμενο μάθημα. Ο έλεγχος των απαντήσεων δεν εξυπηρετεί στη διαδικασία.

Έχουμε πάντα στο μυαλό μας ότι κάθε παιδί έχει δώσει τον δικό του αγώνα και είναι σχεδόν η πρώτη φορά στη ζωή του που συμμετέχει σε μια αδιάβλητη διαδικάσια με αρχή – μέση – τέλος. Μόνο γι αυτό θα πρέπει να νιώθει περήφανο για τον εαυτό του.

Ασημίνα Καραμαλέγκου, Σύμβουλος ψυχικής υγείας

Σχόλια

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top