29/03/2024

Ντόρα Ρίζου: η Αθηναία “Μαύρη Πάπια”


Δείξε μου τους δίσκους σου για να δω ποιος είσαι … είναι μια σύγχρονη «παροιμία» για τους εραστές της μουσικής, αλλά και της τέχνης.
Καταλαβαίνεις ότι το να ξέρεις ποιος έχει κάνει εξώφυλλα σε κάποιους από τους πιο εμβληματικούς δίσκους της ζωής μας αποκτά ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Γιατί τον δίσκο τον «ακούς» από τη στιγμή που τον βλέπεις, και το εξώφυλλό του χαράζεται στη συλλογική μνήμη – αν υποθέσουμε ότι αυτή, η δόλια, αντέχει ακόμη σε πολυτέλειες πολιτισμού.
Μετά έρχεται και ένα από τα καλύτερα στέκια της πόλης μας (Αθήνα) και η κυρά της «Μαύρης Πάπιας» η φίλη μου η Ντόρα Ρίζου εξακολουθεί να δημιουργεί σε μια πόλη που υποφέρει, ένα ιστορικό κέντρο που δοκιμάζεται, όχι μόνο λόγω οικονομικής κρίσης. Δοκιμάζεται πρωτίστως από εμάς, τους κατοίκους, τους «χρήστες» του, τους περαστικούς, τους θαμώνες, τους πολιτικούς, τους διαδηλωτές, τους ρομαντικούς, τους κυνικούς.

Θέλω να σας συστήσω την Ντόρα Ρίζου, που με το Black Duck δίνει τη δική της μάχη για αισθητική, πολιτισμό, μεράκι και αγάπη γι’ αυτή την πόλη.

Γνωριστήκαμε πριν από πολλά χρόνια, πια, και μάλιστα είχα την χαρά να παίξω μουσικές στο Μαύρο Παπί, και την ακόμη μεγαλύτερη τύχη να κάνω και μια έκθεση εκεί! Η Ντόρα το προκάλεσε, όταν είδε τα T-shirt Stories, τις δικές μου «γελοιογραφίες» -σχόλια στην επικαιρότητα. Το «ευχαριστώ» μου το έχει εισπράξει, όμως με την ευκαιρία αυτής της συνέντευξης θέλω να της το ξαναπώ.
Άλλωστε στη ζωή ένα «Καλημέρα» κι ένα «Ευχαριστώ» μας κάνουν καλύτερους ανθρώπους.

Το Black Duck στη Χρήστου Λαδά 9α και ο Κήπος του Black Duck στην οδό Παπαρηγοπούλου 5-7 είναι δύο στολίδια της Αθήνας που αντιστέκεται και φωτίζει τη σκοτεινιά που μας περιβάλλει!

Ντόρα, να ξεκινήσω: πώς μια "Μαύρη Πάπια" επιβιώνει σε μια μουντή Αθήνα;

Πώς επιβιώνει? Σαν Παπιοφρανκενστάϊν. Όπως επιβιώνει το κέντρο της Αθήνας και ολόκληρη η Ελλάδα. Μοιάζει ότι οι Έλληνες «τελειώνουμε» και κάτι μεταφυσικό και μαγικό συμβαίνει-ευτυχώς- κι άντε πάλι απ’την αρχή.

Πότε ξεκίνησε η ιδέα του Black Duck και πώς αποφάσισες αυτό το όνομα;

Εκτός από την αγάπη μου στον σκανταλιάρη Ντάφυ Ντακ και  την ευαισθησία μου για τα λευκά πτηνά που βάφονται μαύρα από τις πετρελαιοκηλίδες, το Black Duck βαπτίστηκε έτσι από τον συνεργάτη μου εδώ και πολλά -πολλά χρόνια Πάνο Μαραβέλια, ιδιοκτήτη της δισκογραφικής «Λύρα». Επειδή λοιπόν, μαυρίζω πολύ το καλοκαίρι, είμαι αδύνατη και μου αρέσουν οι «σκανταλιές» με φώναζε μαύρο παπί.That’s the whole story!

Πόσοι καλλιτέχνες έχουν περάσει από τη σκηνή για Live και τη γκαλερί;

Πολλά live,πολλοί μουσικοί παλιοί συνεργάτες από τα χρόνια της δισκογραφίας, όπως ο Μανώλης Ρασούλης, ο Νίκος Ξυδάκης, ο Μιχάλης Σιγανίδης, ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, ο Αργύρης Μπακιρτζής, η Μαριώ, η Νατάσα Μποφίλιου, ο Λουδοβίκος των Ανωγείων, ο Νότης Μαυρουδής, η Μελίνα Κανά, η Φωτεινή Βελεσιώτου, ο Κωστής Μαραβέγιας, Πάνος Μουζουράκης και πολλά νέα παιδιά.

Τώρα έχουμε δημιουργήσει και ένα in house group «Βlack Ducklings”,νέα παιδιά με εξαιρετικές φωνές. Αυτό, το νέο αίμα, έχει  μεγάλη σημασία να το προσέξουμε.

Όσον αφορά στην γκαλερί μας, αυτά τα επτά χρόνια, έχουμε κάνει πολλές  εκθέσεις παλαιότερων και νεώτερων εικαστικών και πολλές ομαδικές εκθέσεις με συγκεκριμένο θέμα. Π.χ. «Στον δρόμο της μάσκας» ή «Ο κόσμος της κούκλας» ή «Οι μουσικοί ζωγραφίζουν»  κ.λ.π.  


Αρκετοί ζωγράφοι παρουσιάστηκαν στην γκαλερί μας για πρώτη φορά και έχουν εξελιχθεί σπουδαίοι εικαστικοί. Να θυμηθούμε και την πολύ εξωστρεφή, πρωτότυπη  και πετυχημένη έκθεση σου.

Ποιος κόσμος έρχεται στο Black Duck; 

Έρχονται  όσοι προτιμούν τις μαύρες πάπιες περισσότερο από τις άσπρες!!! Το Black Duck είναι καμωμένο σαν σπίτι, με το καθιστικό του, την τραπεζαρία του, το σαλόνι του, το μπαράκι του, την κουζίνα του, το γραφείο, το εργαστήριο,  κ.λ.π. 
 Και τα τελευταία σχεδόν τρία χρόνια με τον κήπο του. Ξέρετε ότι ο κήπος που στεγάζει τα Μαύρα Παπιά ήταν ο κήπος του πρώτου Παλατιού ,του πρώτου βασιλικού ζεύγους,  Όθωνα  και  Αμαλίας. Μια πραγματική αυλή-όαση. Δέντρα, λουλούδια, γωνίτσες πράσινες, πουλάκια και φυσικά… μαυροπαπάκια!

Τι προσφέρει η κουζίνα σας;

Στην κουζίνα του Black Duck έχουμε πολύ καλή ομάδα σεφ, υπάρχει άμιλλα, είναι νέα και ορεξάτα παιδιά και χαίρομαι να τρώω στην Πάπια μας.
 Έτσι ο Βασίλης, ο Παναγιώτης, η Ελένη, ο Σπύρος και ο Κωστής μας  φτιάχνουν το κέφι με τις πολύ ωραίες συνταγές τους, χωρίς προσποίηση και ψευτογκουρμεδιές. Το βασικό στο φαγητό είναι οι πρώτες ύλες. Όταν βλέπετε πολύ φτηνές τιμές, να είστε επιφυλακτικοί.
«Το φτηνό το κρέας το τρώνε οι σκύλοι». Κάτι ήξεραν οι πρόγονοί μας με τις λαϊκές παροιμίες.
 Στο Black Duck απολαμβάνεις πολύ καλό φαγητό σε πολύ προσιτές τιμές και εάν αγαπάς το κρασί, μπορείς να βρεις μια τεράστια ποικιλία από ετικέτες Ελλήνων παραγωγών απ’ όλη την χώρα, οι περισσότερες από τις οποίες  είναι διαθέσιμες  και σε ποτήρι.

Θέλω να ξαναγυρίσω στην Αθήνα, που την αγαπάς!  Τελικά, αφιλόξενο είναι το κέντρο της Αθήνας, ή οι άνθρωποι έχουν αλλάξει;

Όσο αφιλόξενο και να είναι το κέντρο, αυτή είναι η Αθήνα. 
«Φρικάρω» όταν ακούω ανθρώπους να λένε, «μένω στην Αθήνα»,
«Πού ακριβώς?» ρωτάς εσύ ως αφελής Αθηναίος και σου απαντούν «Διόνυσο ή Βάρκιζα»
Όχι, όταν λέμε Αθήνα εννοούμε από Πατήσια μέχρι Παγκράτι.

Δεν συμπαθώ αυτούς  που σχολιάζουν «χάλια το κέντρο, βρώμικο, άστεγοι, γκράφιτι, σκουπίδια και μπλα μπλα»  Κι όλα αυτά από μακριά. Να κάτσουν λοιπόν στις γειτονιές τους. Εγώ είμαι φανατική Αθηναία και μ’ αρέσει. Όχι ότι δεν πληγώνομαι από την βρωμιά και την ασχήμια, το αντίθετο. Παίρνω την σκούπα και σκουπίζω όλη την Χρήστου Λαδά ή την Παπαρρηγοπούλου. Και το ίδιο κάνουμε όλοι οι εργαζόμενοι στο Black Duck.

 

 

Θυμήσου για μας τη νύχτα που κάηκε το Αττικόν και ο Απόλλωνας, οι «γείτονές» σου…

12 Φεβρουαρίου του 2012.

Θα σου απαντήσω ανάλαφρα γιατί το δράμα μόνο κωμωδία μπορεί να το ξορκίσει. Όπως λέει λοιπόν ένας συνεργάτης και φίλος, «Τι την θέλαμε την πάπια φλαμπέ?»

Ποιο είναι το καταφύγιο μιας δημιουργού όπως εσύ;

Η ζωγραφική που μου εξασφαλίζει την αθωότητα και την παιδικότητα και  το σπίτι-φωλιά. Έτσι που εξελίσσεται όμως η παγκόσμια κατάσταση κι ένα πυρηνικό καταφύγιο θα ήταν χρήσιμο!!

Πότε έφτιαξες το πρώτο σου εξώφυλλο δίσκου και ποια ειναι αυτά που δεν έχεις ξεχάσει όλα αυτά τα χρόνια;

Στα 25 μου που ξεκίνησα να εργάζομαι στην Columbia. Απ’ τα πιο αγαπημένα είναι η Λιλιπούπολη γιατί ο Χατζιδάκις ήξερε να καθοδηγεί και να εμπνέει.

Παιδί της δισκογραφίας σε μια εποχή που το κοινό διψούσε για διαφορετικές μουσικές, σήμερα που η δισκογραφία "πέθανε" η μουσική … αντέχει;

Η μουσική δεν πεθαίνει, αλλά «για λίγο καιρό ξαποσταίνει».

Θα δούμε. Είμαι αισιόδοξη για τις τέχνες, πάντα σε περίοδο κρίσης ή πολέμου γεννιούνται νέα ρεύματα. Έχουμε καιρό πολύ να δούμε προσωπικότητα σαν τον Χατζιδάκι ή τον Σαββόπουλο. Σαν τον Μόραλη ή τον Γκάτσο. Πλησιάζει η ώρα!

 Έχεις φιλοτεχνήσει και πινακίδες για μαγαζιά. Στη "μάχη" Ζωγράφος – "Νeon Lights" που τραγουδησαν κι οι Simon and Garfunkel, ποιος κερδίζει;

Όταν περνώ από το Μοναστηράκι και βλέπω την ταμπέλα που έφτιαξα πριν 30 χρόνια να στέκει «νεανική” όπως στην αρχή , σκέφτομαι ότι μετά από χιλιάδες χρόνια αυτή η ταμπέλα θα βρει κάπου την θέση της γιατί είναι μία, το χειροποίητο είναι μοναδικό. Θυμάσαι κάποια ταμπέλα ΝΕΟΝ;

Αν η Αθήνα ήταν ένας δίσκος, θα μου ζωγραφίσεις με λέξεις το εξώφυλλο ;

Ακρόπολη, Πλάκα, Ευριπίδου, Σοφοκλέους, Πλατεία Κλαυθμώνος, Πολυτεχνείο, Εξάρχεια, Σύνταγμα, Αθηνάς, Αιόλου, Μοναστηράκι, Θησείο, Πλατεία Πλαστήρα, Κυπριάδου άνω Πατησίων. Και για φόντο ένας γαλανός Αττικός ουρανός!

Γιάννης Καφάτος


mm
About Γιάννης Καφάτος 2243 Articles
Γιάννης Καφάτος, Μπαμπάς, δημοσιογράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, tattoer, T-shirt maker, dj, και ποιος ξέρει τι άλλο (ακόμη). Σπούδασε πολιτικές επιστήμες πήρε όμως πτυχίο από το ΡΟΔΟΝ και άλλα συναυλιακά "ιδρύματα". Ταξιδεύει λιγότερο από όσο θα ήθελε.

1 Comment on Ντόρα Ρίζου: η Αθηναία “Μαύρη Πάπια”

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*