Γιατί να κάνω ψυχοθεραπεία; – Γράφει η Ασημίνα Καραμαλέγκου, Σύμβουλος ψυχικής υγείας

Παλαιότερα υπήρχε η αντίληψη ότι μάλλον είναι “τρελός” αυτός που χρειάζεται να επισκεφθεί έναν ψυχολόγο. Με το πλήρωμα του χρόνου στερεότυπα τέτοιου τύπου έχουν εκλείψει κι ολοένα περισσότεροι άνθρωποι ζητούν την βοήθεια ενός ειδικού για να διαχειριστούν διάφορα θέματα που τους απασχολούν και κάνουν δυσλειτουργική την καθημερινότητά τους. Επιπλέον, πολλοί άνθρωποι έρχονται αντιμέτωποι με σοβαρά ζητήματα , η διαχείριση των οποίων φαντάζει αδύνατη, όπως για παραδειγμα μια απώλεια ή ένας χωρισμός.

Τι είναι η ψυχοθεραπεία;

            Η ψυχοθεραπεία είναι μια διαδικασία κατά την οποία το άτομο συνομιλεί με τον θεραπευτή του με σκοπό να διαχειριστεί ανυπόφορα συναισθήματα που δυσχεραίνουν την καθημερινότητά του, να βιώσει μια θετική αλλαγή και να επιλύσει τις προβληματικές συμπεριφορές που τον  κρατούν δέσμιο και στάσιμο.

Πώς λειτουργεί η ψυχοθεραπεία και πότε θεωρείται επιτυχής; 

            Για να λειτουργήσει η ψυχοθεραπεία  πρέπει αρχικά το άτομο να θέλει να βοηθηθεί και να ζητήσει βοήθεια οικειοθελώς. Ο θεραπευτής δεν καθοδηγεί καθώς η ψυχοθεραπεία βασίζεται στην αυθεντικότητα, στην άμεση επικοινωνία και στην εγκαθίδρυση της λεγόμενης θεραπευτικής συμμαχίας. Για  να θεωρηθεί επιτυχής η όλη διαδικασία πρέπει το άτομο να νιώθει ασφαλές μεσα στην θεραπευτική σχέση να μιλήσει ανοιχτά για όλα τα αδιέξοδά του. Ο θεραπευτής συμπονεί, δεν κρίνει, συμμετέχει ενεργά στην συνομιλία με κατανόηση και επικέντρωση στον θεραπευόμενο και βοηθάει το άτομο να υιοθετήσει νέες πιο λειτουργικές πεποιθήσεις και πιο υγιείς συνήθειες. 

Γιατί να κάνω ψυχοθεραπεία;

            Η ψυχοθεραπεία είναι ένα ταξίδι αυτογνωσίας και αυτοβελτίωσης. Είναι μια μαγική διαδικασία κατά την οποία το άτομο γνωρίζει τον εαυτό του και ανακαλύπτει δυνατότητες και δεξιότητες που δεν φανταζόταν ότι έχει. Εκπαιδεύεται στη διαχείριση ενδεχόμενων προκλήσεων με τις οποίες έρχεται καθημερινά αντιμέτωπο. Οι πιο συνήθεις λόγοι για τους οποίους ξεκινάει ένα άτομο ψυχοθεραπεία είναι:

  • Μια απώλεια, η οποία μπορεί να είναι ένας θάνατος, ένας χωρισμός ή ακόμη κι η απομάκρυνση από το εργασιακό περιβάλλον
  • Κατάθλιψη, η οποία είναι μια διαταραχή διάθεσης όπου το άτομο αδυνατεί να ελέγξει τα συναισθήματα απελπισίας και αβοηθητότητας
  • Άγχος και στρες όπου το άτομο νιώθει μια συνεχόμενη ανησυχία στερούμενος την χαρά και την ηρεμία ακόμη και όταν φέρει εις πέρας τις πιο απλές δραστηριότητες
  • Προβλήματα στις σχέσεις οι οποίες μπορεί να είναι διαπροσωπικές, οικογενειακές, επαγγελματικές
  • Εξαρτημένες συμπεριφορές είτε από τσιγάρο, αλκοόλ ή φαγητό όπου το άτομο καταφεύγει για να ανακουφίσει την ανησυχία του
  • Διαταραχές της προσωπικότητας ή ψυχικές διαταραχές, όπως διπολικότητα, ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή, διαταραχη πανικού, αγχώδεις διαταραχές, μετατραυματικό στρες κ.ά.
  •  Ειδικές φοβίες, όπως υψοφοβία, φόβος για το αίμα, καταστασιακός φόβος (καταιγίδες κλπ.), φόβος εντόμων και κοινωνική φοβία
  • Αυτοβελτίωση κι ανάπτυξη δεξιοτήτων, όπου το άτομο αναγνωρίζει και αξιοποιεί το μέγιστο των δυνατοτήτων του
  • Χαμηλή αυτοπεποίθηση και χαμηλή αυτοεκτίμηση, που δυσκολεύουν το άτομο να θέσει στόχους και να τους υλοποιήσει

            Απώτερος στόχος της θεραπευτικής διαδικασίας είναι να εκπαιδευτεί το άτομο να γίνεται ο θεραπευτής του εαυτού του. Η ζωή είναι γεμάτη από μικρές και μεγάλες προκλήσεις. Το άτομο μαθαίνει πώς να τις διαχειρίζεται και να τις αντιμετωπίζει όντας λειτουργικό και ήρεμο και συνάπτοντας υγιείς σχέσεις.

Ασημίνα Καραμαλέγκου, Σύμβουλος ψυχικής υγείας / FB

Σχόλια

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Διαβάστε ακόμα

Scroll to Top