28/04/2024

Είδα: «Spa-σε κατάρα» του Στέφανου Παπατρέχα στο Μικρό Άνεσις

Κριτική της παράστασης από τον Αναστάση Πινακουλάκη

Είδα: «Spa-σε κατάρα»

Για πρώτη φορά μας παρουσιάζει κωμωδία ο δραστήριος Στέφανος Παπατρέχας, μετά την επιτυχία των παραστάσεων Ονόριο, Φροσύνη και Πασού.

Πριν από μερικές εβδομάδες έκανε πρεμιέρα το νέο θεατρικό έργο του Στ. Παπατρέχα Spa-σε κατάρα σε σκηνοθεσία του ίδιου και του Λάζαρου Βαρτάνη που συνεργάζονται συστηματικά από το 2018. Το κείμενο της παράστασης κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κέδρος και μπορείτε να το βρείτε στα βιβλιοπωλεία και στο ταμείο του θεάτρου. Ο Παπατρέχας τείνει να γίνει ένας από τους πολυγραφότερους νέους Έλληνες δραματουργούς, αφού αυτό είναι το έκτο του θεατρικό έργο που παίζεται σε μια πενταετία.

Υπόθεση: Πέντε πρόσωπα με διαφορετικές ζωές και στόχους, συναντιούνται στο Isaris Spa, ένα πολυτελές κέντρο ευεξίας, με σκοπό την «αποτοξίνωση από όσα μας εμποδίζουν από την ευτυχία». Όμως, μια θρυλική ινδιάνικη κατάρα ξεσπάει, εγκλωβίζοντας τους ήρωες στο Spa για άγνωστο χρονικό διάστημα. Μέσα από ανατροπές και παρεξηγήσεις, ανάμεσα σε μάσκες ομορφιάς, ασκήσεις ψυχικής ενδυνάμωσης, ανάμεσα σε Zumba και σε κλύσματα, αρχίζει να γίνεται όλο και πιο καθαρό το τι ορίζει ο καθένας ως «ευτυχία».

Ο Παπατρέχας κατάφερε να συγγράψει μια σπαρταριστή κωμωδία που αντανακλά με υψηλή ακρίβεια τα ανθρωπολογικά χαρακτηριστικά που αναδύθηκαν την τελευταία πενταετία, από την πανδημία και ύστερα. Επιλέγοντας ως βασική συνθήκη την απομόνωση σ’ ένα πολυτελέστατο Spa, αναδεικνύει (ιδιάζουσες) συμπεριφορές που όλοι μας έχουμε αναγνωρίσει λίγο πολύ στον εαυτό μας ή στον ευρύτερο κοινωνικό περίγυρο. Ένας κουίρ καλλιτέχνης που δέχεται επικριτικά σχόλια, ένας introvert που καταχράται τις ταυτότητες των άλλων, ένας αυτοδημιούργητος A male, μια ανασφαλής κοπέλα προσκολλημένη στη σχέση της καλούνται να … συμβιώσουν κάτω από περίεργες συνθήκες. Κεντρικός χαρακτήρας η Ισαβέλλα, η χήρα ιδιοκτήτρια του Isaris Spa, που υποδύεται ταυτόχρονα την Καθαρίστρια, την Ψυχολόγο και τη Νοσοκόμα.

Έχοντας βιώσει την πανδημία για 2 και πλέον χρόνια, αλλά και το κλιμακούμενο στρες που επιφέρουν οι υγειονομικές, οι πολιτικές και οι οικονομικοκοινωνικές συνθήκες των τελευταίων χρόνων, ήταν θέμα χρόνου να δούμε μια πρωτότυπη δραματουργία που αφουγκράστηκε όλο αυτό που περάσαμε. Έτσι, από τον Covid και τις γρίπες που ακολούθησαν, η κατάρα των πράσινων αλόγων, είναι η … ιδανική στρέβλωση του ευαίσθητου φακού ενός συγγραφέα. Μέσα σε λίγα χρόνια φαίνεται να έχουν αλλάξει ραγδαία το life style, η έννοια του ευ ζην, οι διατροφικές μας συνήθειες, οι ανθρώπινες σχέσεις και κατ’ επέκταση ο τρόπος επικοινωνίας μας. Οι ρυθμοί είναι τόσο ραγδαίοι που η ζωή μοιάζει παραμορφωμένη.
Ο Στέφανος Παπατρέχας «έπιασε» όλες αυτές τις μεταβολές και τις φώτισε εξαιρετικά στο νέο του έργο.

Ξεχωρίζω τον χαρακτήρα του Χάρη (Λάζαρος Βαρτάνης), ενός φαινομενικά «φυσιολογικού» και τακτοποιημένου ανθρώπου που πάει στο Isaris Spa για να χαλαρώσει και γίνεται αμέσως συμπαθής στους υπόλοιπους χαρακτήρες. Σταδιακά όμως εμφανίζει κοινωνιοπαθή στοιχεία, καταχρώμενος στοιχεία της προσωπικότητας των υπόλοιπων επισκεπτών του Spa. Με ραγδαία ταχύτητα ο Χάρης «γίνεται» ένας άλλος, κερδίζοντας πρόσκαιρα την εκτίμηση των άλλων, με αποκορύφωμα το τέλος του έργου όπου φαίνεται να καρπώνεται ακόμη και την επιχείρηση της Ισαβέλλας.

Η παράσταση

Να περάσουμε όμως στην σκηνική απόδοση του κειμένου του Παπατρέχα, το οποίο σκηνοθέτησαν ο ίδιος και ο σταθερός του συνεργάτης Λάζαρος Βαρτάνης. Οι δύο καλλιτέχνες δούλεψαν πολύ στη διαμόρφωση ενός σκηνικού περιβάλλοντος που εκπέμπει ευεξία και ανανέωση. Ο σκηνικός χώρος της Έλλης Εμπεδοκλή (κατασκευή σκηνικών: Ελ. Εμπεδοκλή & Λ. Βαρτάνης) αναπαριστά υποδειγματικά τον χώρο του Spa, με τις ξύλινες ξαπλώστρες, το δάπεδο, τα διακοσμητικά έπιπλα και ειδικότερα το ζωγραφιστό έπιπλο στο κέντρο του σκηνικού, μα περισσότερο το ονειρικό ρυάκι με τα νούφαρα που χωρίζει θεατές και σκηνή. Να δώσουμε τα εύσημα και για τα κοστούμια που φιλοτέχνησε που παραπέμπουν σε ρόμπες που φορούν σε αντίστοιχα κέντρα ευεξίας, και έχουν φροντιστεί στη λεπτομέρεια, από το ράψιμο και το χρώμα, μέχρι το λογότυπο του Isaris Spa.

Οι ερμηνείες των ηθοποιών είναι απολαυστικότητες και «ακολουθούν» το φως και τη φρεσκάδα του σκηνικού περιβάλλοντος. Να ξεκινήσουμε από τη Σύνθια Μπατσή που είχε ξεχωρίσει για τους μονολόγους Φροσύνη και Πασού την προηγούμενη τετραετία. Η Σύνθια έχει την φοβερή ικανότητα να υποδύεται διαφορετικούς ρόλους στην ίδια παράσταση και να τους κάνει να φαίνονται αυτόνομοι και εξίσου κωμικοί. Από την εκκεντρική Ισαβέλλα μέχρι την «φευγάτη» Ψυχολόγο και από την δουλοπρεπή Καθαρίστρια μέχρι την … σεξουαλικά φορτισμένη Νοσοκόμα, δίνει 4 διαφορετικές ερμηνευτικές ποιότητες.

Από τους πιο χαρακτηριστικούς ρόλους της παράστασης, ο κουίρ Ευθύμης Ροζάκης ή Σολ Ροζ που υποδύεται ο συγγραφέας του έργου, Στ. Παπατρέχας. Ο ηθοποιός φέτος κάνει ένα ερμηνευτικό ράλι πρωταγωνιστώντας στις παραστάσεις Ο κύκλος των χαμένων ποιητών (σκηνοθεσία: Κ. Ασπιώτης) και Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα (σκηνοθεσία: Ν. Χανιωτάκης). Στο Spaσε την κατάρα, εντυπωσιάζει με έναν άκρως κωμικό ρόλο, αν δεν κάνω λάθος τον δεύτερο κουίρ της καριέρας του -ο άλλος ήταν στο Απόψε Αυτοσχεδιάζουμε του Μαυρίκιου-, με αποκορύφωμα το τραγούδι που ερμηνεύει προς το τέλος της παράστασης.

Ο Λ. Βαρτάνης όπως προαναφέρθηκε υποδύεται τον Χάρη, έναν χαρακτήρα που ξεκινάει ως αίνιγμα και καταλήγει να καταχράται συνεχώς τις ταυτότητες των άλλων. Είχε πολύ ενδιαφέρον τόσο εκ γραφής και όσο και μέσα από την σχολαστική ερμηνεία του ηθοποιού πως από «αόρατος» χαρακτήρας, κατέληξε να φαίνεται ο ρόλος-καταλύτης της παράστασης.

Να περάσουμε σε δύο εξίσου κωμικές ερμηνείες αυτές του Κωνσταντίνου Ελματζίογλου ως Μελέτη και της Κωνσταντίνας Κλαψιανού ως Κατερίνας. Ο Ελματζίογλου υποδύεται τον πολύ αναγνωρίσιμο τύπο που ενώ εξωτερικά είναι πολύ άνετος, κάτω από την επιφάνεια είναι ομοφοβικός και διαθέτει διάφορα κόμπλεξ. Εκτίμησα την εξέλιξη του ήρωα εκ γραφής, δηλαδή το σταδιακό πλησίασμα του Μελέτη προς τον Ευθύμη και όλο αυτό έγινε με χιούμορ και μια τρυφερή αμηχανία. Η Κλαψινού από την άλλη, έβγαζε τόσο αβίαστα το γέλιο άμα τη εμφανίσει, καθώς όλοι μας έχουμε συναντήσει «ενοχλητικά» ερωτευμένες και χαριτωμένες κοπέλες.

Τέλος, να κάνουμε ειδική μνεία στην Εμμανουέλα Βεϊνόγλου που εμφανίζεται με βιντεοπροβολές ως Zumba instructor, ενώ αποτελεί και την κινησιολόγο της παράστασης. Καταρχάς, ολόκληρη η παράσταση είχε την άνεση και την κινητικότητα της Zumba, δίνοντας έτσι το απαραίτητο στοιχείο που διαθέτουν τα κέντρα ευεξίας όπως το Isaris Spa. Επιπλέον, η παρουσία της μέσω βιντεοπροβολών, είναι ένα πολύ εύστοχο χαρακτηριστικό της παράστασης, που αντανακλά την νέα τάση που έχει υιοθετηθεί την τελευταία πενταετία, και οι περισσότεροι τείνουμε να διευκολύνουμε τις δραστηριότητές μας μέσω τηλεδιασκέψεων. Συνδυαστικά, τα βίντεο που επιμελήθηκε η Λιλή Νταλανίκα και ο μύθος της Κατάρας των πράσινων αλόγων, σαρκάζουν υποδειγματικά την meta εποχή που ζούμε.

Αναφορικά με τη μουσική της παράστασης, είναι πολύ εύστοχη και χαλαρωτική η πρωτότυπη σύνθεση της Σίσσυς Βλαχογιάννη, δίνοντας μια «κουνημένη» και ταυτόχρονα ονειρική διάσταση στην lounge music των χώρων ευεξίας. Ταυτόχρονα, το ποτ πουρί μουσικών για Zumba από την Εμμανουέλα με τραγούδια από Φουρέιρα και Chanel μέχρι το… Mata Hari, δίνει μια ποπ και διασκεδαστική ροή στην παράσταση συνδυαστικά με το μάθημα Zumba.

Καταληκτικά, δεν μπορώ να σκεφτώ ούτε μια στιγμή στην παράσταση Spa-σε κατάρα που δεν με έπιασα να χαμογελάω. Φεύγοντας από το Άνεσις, ένιωθα ανάλαφρος ή την πολυπόθητη ευεξία που «διαφήμιζε» το Isaris Spa. Τελικά, το νέο ελληνικό θέατρο έχει πρόσφορο έδαφος και για δραματουργίες όπως αυτή του Στέφανου Παπατρέχα.

Info για την παράσταση:

Σκηνοθεσία: Λάζαρος Βαρτάνης – Στέφανος Παπατρέχας

Σκηνικά l Κοστούμια: Έλλη Εμπεδοκλή

Μουσική: Σίσσυ Βλαχογιάννη

Σχεδιασμός φωτισμών: Ζωή Μολυβδά Φαμέλη

Χορογραφίες l Επιμέλεια κίνησης: Εμμανουέλα Βεϊνόγλου

Φωτογραφίες l Trailer l Γραφιστικά: Λιλή Νταλανίκα

Βοηθός σκηνοθέτη: Ανδρομάχη Μακρίδου

Βοηθός σκηνογράφου & ενδυματολόγου: Ασημίνα Κουτσογιάννη

Τεχνική υποστήριξη: Μιχάλης Κόκκινος

Κατασκευή σκηνικών: Λάζαρος Βαρτάνης –Έλλη Εμπεδοκλή

Επικοινωνία παράστασης: Μαριάννα Παπάκη, Νώντας Δουζίνας

Παραγωγή: ONORIO ΑΜΚΕ

Για τα ένθετα κινηματογραφικά: Σκηνοθεσία l Μοντάζ: Λιλή Νταλανίκα

Ερμηνεύουν: Λάζαρος Βαρτάνης, Κωνσταντίνος Ελματζίογλου, Κωνσταντίνα Κλαψινού, Σύνθια Μπατσή, Στέφανος Παπατρέχας

Στην παράσταση ακούγεται η φωνή του Κωνσταντίνου Ασπιώτη

Φιλική συμμετοχή στα video Εμμανουέλα Βεϊνόγλου

Διάρκεια παράστασης: 95’


mm
About Αναστάσης Πινακουλάκης 26 Articles
Γεννήθηκε τη χρονιά που βγήκε ο Aladdin της Disney. Σπούδασε Παιδαγωγικά και Θεατρολογία. Λατρεύει τα ταξίδια, το θέατρο, τον κινηματογράφο, τα παραμύθια, την Eurovision, τους περίπατους και την ιταλική κουζίνα.
Contact: Google+

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*